Раздел
Думата като речникова единица
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват азбучен ред при работа с речник;
- обясняват лексикалното значение на думи от активния речник;
- търсят думи с правописни особености в правописен речник;
- откриват в речник думи с несъответствие между изговор и правопис;
- познават учебни речници.
Необходими материали:
- тълковен и правописен речник (хартиен или дигитален)
- работен лист “Работим с речници”
Учениците преговорят разликите между правописен и тълковен речник, като сами откриват кой речник да използват при различни ситуации.
Инструкции
Започнете часа с игра.
- "Ще ви прочета изречение или въпрос, свързан с дадена дума. Вие трябва да решите бързо в кой речник ще намерят нужната информация – тълковен или правописен. Ако вашият отговор е правописен речник, направете знак като пишете с химикал във въздуха. Ако отговорът е тълковен речник, направете знак буквата Т с пръсти.
- Готови ли сте? Старт!"
Въпроси и твърдения за играта:
Искам да разбера какво означава думата „приятелство“. - тълковен
Чудя се дали „мечта“ се пише с „е“ или „и“. - правописен
Не знам какво значи „смел“. - тълковен
Дали думата „веселба“ съществува и как се пише? - правописен
Какво значи „дружба“? - тълковен
Обобщение
"Разбрахме значението на двата вида речници и как да ги използваме в различни ситуации."
Важно!
- Направете кратко обобщение за всеки вид речник.
- Ако разполагате с достатъчно време, продължете играта с още въпроси и твърдения.
Не съм сигурен как се пише думата „пътешествие“. - правописен
Какво значи думата „разговор“? - тълковен
Трябва ми помощ дали „мъгла“ е с „ъ“ или с „а“. - правописен
Какво означава думата „смях“? - тълковен
Колко букви има в думата „училище“ и как се изписва? - правописен
Учениците работят по двойки, записват диктувани думи и решават къде да ги впишат: в тълковен или в правописен речник. След това използват речниците, за да проверят правописа и значението на думите.
Инструкции
Продължете часа с работа по двойки. На всяка двойка раздайте работен лист “Работим с речници”.
- "Сега ще ви продиктувам 10 думи, които трябва да запишете в първата таблица на работния лист. Подредете ги по азбучен ред и ги впишете във втората таблица.
- Във втората таблица вече всяка двойка трябва да реши в кой речник да търси думите (тълковен или правописен). Кой речник да изберете, зависи от вашия опит - дали знаете как се пише и какво означава дадената дума. Ако знаете правописа й, тогава впишете думата в тълковния речник, за да разберете и значението й.
- Първата дума може да знаете как се пише, но да не знаете какво точно означава. Тогава ще търсите допълнителна информация в тълковния речник. За втората дума може да е обратното - да знаете какво означава, но да не помните как се пише. Тогава търсите информация за нея в правописния речник."
Списък с думи за диктовка:
- смелост
- усилие
- приятелство
- вълнение
- дружелюбен
- радост
- пътешествие
- съобщение
- въображение
- покана
Обобщение
"Запознахме се с начина на работа с речниците и с принципа на подреждане на думите в тях. Това ни помага да разберем, кога да използваме тълковен и кога правописен речник."
Важно!
- Уверете се, че всяка двойка има правописен и тълковен речник пред себе си.
- Насърчавайте учениците да обсъждат помежду си, ако имат съмнения къде да запишат дадена дума.
- Подпомагайте учениците да се ориентират в речниците, ако не могат да намерят дадена дума веднага.
Учениците споделят какви думи са записали в двата речника, обсъждат дали има някакви грешки и проверяват резултатите си като клас.
Инструкции
Завършете часа със споделяне.
- "Всяка двойка трябва да представи думите, като обясни за всяка от тях каква информация е намерила и в кой речник.
- Останалите слушаме внимателно и даваме обратна връзка - добре ли са се справили, трябва ли нещо да коригират."
Обобщение
"Разбрахме, че двата вида речници служат за различни неща - в тълковния речник търсим значението на думи, а в правописния проверяваме как се пишат."
Важно!
- Поощрявайте учениците да задават въпроси и да обсъждат заедно правилата за използване на двата вида речници.
- Напомнете на останалите ученици да слушат внимателно.
- Помагайте с въпроси, ако някоя двойка се затруднява: „Откъде разбрахте значението?“, „Бяхте ли сигурни в правописа?“