Раздел

Думата като речникова единица

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • използват азбучен ред при работа с речник;
  • обясняват лексикалното значение на думи от активния речник;
  • търсят думи с правописни особености в правописен речник;
  • откриват в речник думи с несъответствие между изговор и правопис;
  • познават учебни речници.

Необходими материали:

  • тълковен и правописен речник (хартиен или дигитален)
  • работен лист “Работим с речници”

Работен лист

Игра "Къде да търся?"
5 минути
Игра

Учениците преговорят разликите между правописен и тълковен речник, като сами откриват кой речник да използват при различни ситуации.

Инструкции

Започнете часа с игра.

  • "Ще ви прочета изречение или въпрос, свързан с дадена дума. Вие трябва да решите бързо в кой речник ще намерят нужната информация – тълковен или правописен. Ако вашият отговор е правописен речник, направете знак като пишете с химикал във въздуха. Ако отговорът е тълковен речник, направете знак буквата Т с пръсти.
  • Готови ли сте? Старт!"

Въпроси и твърдения за играта:

Искам да разбера какво означава думата „приятелство“. - тълковен 

Чудя се дали „мечта“ се пише с „е“ или „и“. - правописен

Не знам какво значи „смел“. - тълковен

Дали думата „веселба“ съществува и как се пише? - правописен

Какво значи „дружба“? - тълковен

Обобщение

"Разбрахме значението на двата вида речници и как да ги използваме в различни ситуации."

Важно!

  • Направете кратко обобщение за всеки вид речник.
  • Ако разполагате с достатъчно време, продължете играта с още въпроси и твърдения.

Не съм сигурен как се пише думата „пътешествие“. - правописен

Какво значи думата „разговор“? - тълковен

Трябва ми помощ дали „мъгла“ е с „ъ“ или с „а“. - правописен

Какво означава думата „смях“? - тълковен

Колко букви има в думата „училище“ и как се изписва? - правописен

Материали за дейността

Работим с речници
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки, записват диктувани думи и решават къде да ги впишат: в тълковен или в правописен речник. След това използват речниците, за да проверят правописа и значението на думите.

Инструкции

Продължете часа с работа по двойки. На всяка двойка раздайте работен лист “Работим с речници”. 

  • "Сега ще ви продиктувам 10 думи, които трябва да запишете в първата таблица на работния лист. Подредете ги по азбучен ред и ги впишете във втората таблица. 
  • Във втората таблица вече всяка двойка трябва да реши в кой речник да търси думите (тълковен или правописен). Кой речник да изберете, зависи от вашия опит - дали знаете как се пише и какво означава дадената дума. Ако знаете правописа й, тогава впишете думата в тълковния речник, за да разберете и значението й.
  • Първата дума може да знаете как се пише, но да не знаете какво точно означава. Тогава ще търсите допълнителна информация в тълковния речник. За втората дума може да е обратното - да знаете какво означава, но да не помните как се пише. Тогава търсите информация за нея в правописния речник."

Списък с думи за диктовка:

  1. смелост
  2. усилие
  3. приятелство
  4. вълнение
  5. дружелюбен
  6. радост
  7. пътешествие
  8. съобщение
  9. въображение
  10. покана

Обобщение

"Запознахме се с начина на работа с речниците и с принципа на подреждане на думите в тях. Това ни помага да разберем, кога да използваме тълковен и кога правописен речник."

Важно!

  • Уверете се, че всяка двойка има правописен и тълковен речник пред себе си.
  • Насърчавайте учениците да обсъждат помежду си, ако имат съмнения къде да запишат дадена дума.
  • Подпомагайте учениците да се ориентират в речниците, ако не могат да намерят дадена дума веднага.

Материали за дейността

Нашият избор
10 минути
Обратна връзка

Учениците споделят какви думи са записали в двата речника, обсъждат дали има някакви грешки и проверяват резултатите си като клас.

Инструкции

Завършете часа със споделяне.

  • "Всяка двойка трябва да представи думите, като обясни за всяка от тях каква информация е намерила и в кой речник.
  • Останалите слушаме внимателно и даваме обратна връзка - добре ли са се справили, трябва ли нещо да коригират."

Обобщение

"Разбрахме, че двата вида речници служат за различни неща - в тълковния речник търсим значението на думи, а в правописния проверяваме как се пишат."

Важно!

  • Поощрявайте учениците да задават въпроси и да обсъждат заедно правилата за използване на двата вида речници.
  • Напомнете на останалите ученици да слушат внимателно.
  • Помагайте с въпроси, ако някоя двойка се затруднява: „Откъде разбрахте значението?“, „Бяхте ли сигурни в правописа?“

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.