Определяне на факторите, влияещи върху фотосинтезата

Раздел

Процеси, протичащи в клетката

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават основните клетъчни структури, които участват в процеса на фотосинтезата;
  • посочват основните фази на протичане на фотосинтезата;
  • наблюдават процеса в лабораторни условия;
  • определят факторите, влияещи върху ефективността на процеса.

Необходими материали:

Всяка работна група ще има нужда от следните материали:

  • Химикалка;
  • Настолна лампа;
  • Бехерова чаша – 3 броя от 250 милилитра;
  • Зелени листа – 3 броя, от едно и също растение и със сходен размер;
  • Термометър;
  • Светломер;
  • Съд за затопляне на вода;
  • Таймер;
  • Пинсети;
  • Дестилирана вода;
  • Сода бикарбонат;
  • Електронна везна;
  • Стъклена пръчка;
  • Работен лист “Малки истории от клетъчния свят – един ден в живота на хлоропласта”;
  • Работен лист “Фактори, влияещи върху фотосинтезата – лабораторен дневник”;
  • Работен лист “Фактори, влияещи върху фотосинтезата – технологична карта”.
Един ден от живота на хлоропласта
10 минути
Дискусия

В началото на часа дайте думата на някои от учениците да прочетат пред класа своите научно обосновани художествени текстове на тема “Малки истории от клетъчния свят - един ден от живота на хлоропласта”. Сравнете общите моменти от разказите на различните ученици и дискутирайте с класа:

  • Каква е основната функция на хлоропластите?
  • Какво се случва с хлоропластите, когато листата на растенията пожълтеят?
  • По какъв начин устройството на хлоропластите им помага за оптималното изпълнение на функциите им?

Инструкции

“Днес ще започнем часа с проверка на домашната работа, която ви поставих. Ще ви дам възможност да споделите своите малки истории от клетъчния свят, свързани с главните герои на днешното занятие - хлоропластите. След това ще дискутираме няколко въпроса, които ще ни помогнат по-добре да осмислим тяхната роля в процеса фотосинтеза и значението им за живота на автотрофните организми.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност установихме, че хлоропластите имат много важна роля в процеса фотосинтеза и са изградени по начин, който им позволява да изпълняват оптимално функциите си.”

Важно!

  • Насърчете учениците да проявяват уважение към творчеството на съучениците си.

Материали за дейността

Изследване на факторите, влияещи върху фотосинтезата
30 минути
Групова работа

В тази дейност учениците проверяват в лабораторни условия по какъв начин фактори като температура на околната среда и интензивност на светлината могат да ускорят или да забавят процеса фотосинтеза. За целта класът се разделя на групи по трима или четирима ученици.

Всеки екип поставя по едно зелено листо във своите бехерови чашки, след което добавят по 200 милилитра вода с различна температура във всяка от тях (съответно 10, 25 и 40 градуса Целзий). Листата се притискат към дъното със стъклена пръчка, за да не изплуват на повърхността. Трите чашки се поставят под настолна лампа при интензивност на светлината 1000 лумена. След това се стартира таймер и се изброява броя на мехурчетата кислород, които се отделят от листата в трите чашки за 1 минута. Полученият брой се записва в лабораторния дневник.

Експериментът се повтаря още 3 пъти, като се променя интензивността на светлината съответно на 2000 лумена, 3000 лумена и при изключена лампа. Интензивността на светлината следва да бъде измерена със светломер преди началото на експеримента. Получените резултати се записват в лабораторния дневник.

След това учениците от всяка група добавят по 0.5 грама сода бикарбонат във всяка от трите чашки и повтарят целия експеримент. Резултатите се записват в лабораторния дневник.

Инструкции

“Сега ще изследваме по какъв начин се случва фотосинтезата и кои фактори влияят върху нейното протичане. Ще работите в малки групи на вече подготвените работни места. Следвайте внимателно стъпките от лабораторните дневници, които ви раздадох и спазвайте правилата за безопасност при работа с химически реактиви, лабораторна стъклария и електроуреди.”

Обобщение

“С помощта на този експеримент установихме, че различни фактори могат да повлияят на ефективността на фотосинтезата. Отчетените резултати ще ни бъдат необходими за следващия час, когато ще ги анализираме по-подробно и ще определим тяхната значимост за растенията и за екосистемите като цяло.”

Важно!

  • Преди началото на часа се уверете, че термометрите и светломерите отчитат вярно. Ако нямате достатъчно светломери, можете да използвате само един, който групите да си разменят по време на експеримента;
  • Раздайте по един работен лист за изследване факторите, влияещи върху фотосинтезата. След това разделете учениците в групи по четирима и раздайте на всяка група по една технологична карта за провеждане на експеримента;
  • Уверете се, че учениците спазват правилата за безопасност при работа в лабораторни условия.

Материали за дейността

Обобщение
5 минути
Самостоятелна работа

В края на часа поздравете класа за положените усилия и направете кратко обобщение на свършената работа.

В рамките на оставащите пет минути възложете на учениците да попълнят в лабораторния си дневник на какво се дължат направените наблюдения:

  • Какво представляват отделящите се мехурчета?
  • Защо се отделят от листата?
  • Повишава ли ефективността на фотосинтезата добавянето на сода бикарбонат? Защо?
  • Как ще се промени скоростта на процеса, ако намалим температурата на водата до 0 градуса Целзий?
  • Как ще се промени скоростта на процеса, ако увеличим температурата на водата до 80 градуса Целзий?

Инструкции

“Сега всеки от вас, самостоятелно, трябва да попълни лабораторния си дневник като обясни на какво се дължат направените наблюдения. С помощта на посочените казуси ще осмислите по-добре процеса, който изследвахме и причините за промените в неговата скорост.”

Обобщение

“Днес разгледахме как се случва на практика процесът фотосинтеза. Добавихме поетапно всички необходими компоненти и изследвахме по какъв начин се повлиява процесът при промяна на концентрациите им. Направените измервания ще ни бъдат необходими в следващия час, когато ще направим по-задълбочени анализи и заключения.”

Важно!

  • Следете работата на учениците и при необходимост им помагайте с насочващи въпроси.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.