Как личните местоимения се свързват с глаголите?
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
- образуват форми на лични местоимения;
- знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
- употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
- използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- работен лист “Листчета с глаголи в 1л. ед. число”
- работен лист “Листчета с лични местоимения”
- работен лист “Съставяне на диалози”
- работен лист “Морски шах – за разширяване на диалози”
- тетрадки/листове за писане
- флипчарт листове или дъска за записване
- маркери
Учениците отговарят на въпрос от учителя и сравняват глаголните форми при различни местоимения.
Инструкции
Започнете часа с кратка дискусия.
- Здравейте, деца! Днес ще поговорим за нещо интересно. Как мислите, какво се случва с глагола, ако сменим местоимението?
- Точно така - той се променя! Например: Аз играя. А ако говорим за теб, ще стане ти играеш!
- А ако говорим за много хора?
- Да, точно така. Ние играем! Вие играете! Те играят!
- Чудесно! Сега ще продължим да откриваме как личните местоимения влияят върху глаголите!
Обобщение
Разбрахме, че глаголът се променя според лицето и числото на личното местоимение. Това знание ще ни помогне да разпознаваме и използваме правилно глаголни форми.
Важно!
- Провокирайте учениците с допълнителни примери.
- Използвайте дъската, за да запишете различните глаголни форми (пеят, скачаме, играя, четеш, свирите, готви).
- Подкрепете ученици, които се затрудняват, с насочващи въпроси.
Игра и съставяне на диалози – учениците преобразуват глаголи според дадено местоимение и ги използват в кратки диалози.
Инструкции
Разделете класа по двойки. Всеки екип получава по 6 листчета с глаголи в 1.л. ед.ч. и 6 листчета с лични местоимения. Обръщат се с лице надолу, така че да има момент на изненада.
- Ученици, вашата задача е да изтеглите 1 листче с глагол и 1 листче с местоимение.
- Преобразувайте глагола според лицето и числото на изтегленото местоимение.
(напр. глагол "пиша" + местоимение "вие" → "вие пишете") - След това съставете кратък диалог, използвайки новата форма.
- Накрая представете диалога пред класа.
Обобщение
Научихме, че всяко местоимение изисква съответна глаголна форма. Приложихме това знание в реални езикови ситуации чрез игра и диалози.
Важно!
- Наблюдавайте правилното съгласуване между местоимение и глагол.
- Подкрепете ученици при нужда.
- Насърчавайте изразителното четене и работа в екип.
- Примерни диалози, които може да представите на учениците като модел за работа:
Диалог 1
(Глагол: играя; местоимение: те)
Ученик 1: Какво правят децата на двора?
Ученик 2: Те играят на народна топка.
Диалог 2
(Глагол: рисувам; местоимение: аз)
Ученик 1: Какво правя в час?
Ученик 2: Аз рисувам цветя и дървета.
Материали за дейността
Учениците надграждат вече съставените в дейност 2 диалози, като избират място, настроение и изненада от работния лист "Морски шах". Разширяват диалога в кратка сценка и я представят пред класа.
Инструкции
Преминете към последната задача в този час. Раздайте на всяка група работен лист "Морски шах - за разширяване на диалози".
- Деца, време е да продължим работата си! Върнете се към диалога, който съставихте по време на предходното упражнение.
- Сега от работния лист „Морски шах“ изберете място, настроение и изненада .
Например: парк, развълнувани, започва да вали дъжд. - Сега допълнете своя диалог. Добавете още две или три реплики, като включите вашето място, настроение и изненада.
- Бъдете творчески настроени! Само не забравяйте – правилно използвайте личните местоимения и съгласувайте глаголите с тях. Работете с партньора си, репетирайте, и след няколко минути ще започнем представянията пред класа.
Обобщение
Учениците доразвиха своите диалози, като творчески приложиха знанията за личните местоимения и глаголните форми в разнообразни речеви ситуации. Завършихме урока с увереност в правилната употреба на езика и с развита творческа мисъл.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват въображение и да се придържат към логиката на речевата ситуация.
- Следете за правилно съгласуване между местоименията и глаголните форми.
- Похвалете проявите на творчество, изразителност и ясно говорене.
- След кратка репетиция накарайте учениците да представят сценките си пред класа.



