Раздел

Различни разкази за човека и света

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават образи на народната песен, изграждани в “Хайдути”.
  • различава характерни особености на пространството и времето в “Хайдути”.

Необходими материали:

  • текст на “Хайдути” от Христо Ботев;
  • устройство с достъп до интернет;
  • работен лист “Картографиране на хайдутите”;
  • бели листове;
  • цветни моливи/флумастери/бои;
  • малки листчета.
Звуците на планината
5 минути
Въведение

Слушане на откъс от българска народна песен за хайдути и дискусия за усещанията, които предизвиква.

Инструкции

"В днешния час ще продължим да изследваме мирогледа на хайдутите. За тази цел ще чуем кратък откъс от народна песен, която разказва за хайдути.

Затворете очи за момент и си представете сцените, които чувате. Помислете внимателно и ми споделете: какво си представяте? Къде се развива действието? Как се чувствате, докато слушате?"

Обобщение

"Музиката и песните често рисуват ярки картини в съзнанието ни. Днес ще изследваме как Ботев използва образи именно от народната песен, за да опише своите герои и Балкана."

Важно!

  • Подберете подходящ откъс от народна песен с ясен хайдушки мотив, например "Излел е Дельо хайдутин". Насърчете свободната асоциация.
  • Свържете слушането с темата за пространството и образите в "Хайдути". Може да припомните основните герои и техните ценности, които сте обсъдили предходния час.

Материали за дейността

Картографиране на хайдушкия свят
35 минути
Работа по двойки

Работа по двойки за идентифициране на описанието на пространството и времето в "Хайдути" и на образи, характерни за народната песен. Подготовка на елементи за галерията.

Инструкции

"Предстои ни задача за работа по двойки. Ще получите работен лист, който трябва да попълните. След 12 минути ще обсъдим отговорите ви.

А сега имате една приятна творческа задача: изберете образ, сцена или символ от текста, който ви е направил най-силно впечатление. На белия лист, който ще получите, подгответе рисунка, която да представя този елемент от произведението. Постарайте се, защото този лист ще бъде елемент от финалния продукт, с който ще приключи проекта ни и ще влезе в нашата изложба. Все пак подчертавам, че скицата не е за оценка на художествени умения, а за визуално представяне на идеята. Може да допълните изображението и с подходящ цитат от текста.

На гърба на листа напишете с едно изречение защо сте избрали точно този елемент, какво символизира той и по какъв начин е важен за вас. Напишете имената си. 

Разполагате с 15 минути."

Обобщение

"Анализирайки пространството, времето и народните образи, разбрахме колко дълбоко е вкоренено творчеството на Ботев в българската традиция и колко силно е свързано с природата и духа на народа."

Важно!

  • Раздайте работните листове и дайте указания. Насърчете учениците да мислят за символиката на образите. Отделете време за сверяване на отговорите.
  • Задайте насоките за творческата задача (може да ги запишете и на дъската) и след 15 минути съберете творбите за съхранение при вас. Силно вероятно е времето за работа да не стигне - обяснете, че в последния урок от проекта ще има време за дооформяне на таблата за изложбата.

Материали за дейността

Балканът в мен
5 минути
Рефлексия

Кратка рефлексия върху личното усещане за Балкана и неговото значение като символ.

Инструкции

"Помислете за всичко, което научихме за Балкана и неговата роля в "Хайдути". Какво означава Балканът за вас? Какво символизира?

Ще ви дам по едно малко листче: напишете на него една-две думи, които обобщават вашето усещане за Балкана след този урок."

Обобщение

"Разбрахме, че Балканът в "Хайдути" не е просто място, а символ на свободата и борбата."

Важно!

  • Съберете малките листчетата и направете кратко обобщение.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.