Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • преразказват устно достъпен нехудожествен (научнопопулярен) текст;
  • използват факти и идеи от нехудожествен (научнопопулярен) текст при писмен отговор на поставен въпрос.

Необходими материали:

  • откъс от “Нашите приятели делфините” Джовани Беарзи (2009) – копие за всяка двойка.
  • работен лист “Знам – Научих – Любопитно“;
  • цветни листчета или стикери;
  • лепило/тиксо;
  • флипчарт лист “Дневник на откритията“.
Готови за мисия “Делфин”
10 минути
Въведение

Разговор с класа за досегашните им знания за делфините. Учениците правят предположения и споделят любопитни факти. Учителят записва ключови думи на дъската.

Инструкции

"Добре дошли, изследователи на морския свят! Днес ще продължим да се запознаваме с живота на едни от най-умните същества в океана и моретата - делфините.

Нека започнем с един кръг на знанията: всеки ще сподели по едно нещо, което знае за делфините или което си спомня от видеото, което изгледахме предишния час.

Докато говорите, ще записвам на дъската ключовите думи, които ще ни помогнат да насочим вниманието си, когато четем текста."

Обобщение

В тази дейност учениците активират знанията си за делфините. Това ще им помогне да сравнят какво вече знаят с новото, което ще научат от текста в следващата дейност.

Важно!

  • Насърчавайте децата, които се колебаят - напомнете, че не ги изпитвате.
  • Следете за повторения и ги използвайте за въвеждане на термини ("интелигентност“, "общуване“, "звуци“).
Прочети, разбери, разкажи!
20 минути
Работа по двойки

Учениците четат адаптиран откъс от научнопопулярен текст. Работят по двойки, обсъждат съдържанието, записват интересни факти и нови думи. Използват работен лист за ориентация в текста и езиковите особености.

Инструкции

“Ученици, сега ще прочетем откъс от книга, която разказва за делфините. Ще четете по двойки.

Всеки в двойката прочита на глас по една страничка от книгата, а другият преразказва прочетеното с негови думи. След това се разменяте.

След като свършите с четенето, отбележете в работния лист:

  • Три нови думи (или непознати, или научни)
  • Един факт, който ви изненада
  • Кратко описание на една информация от текста – например: “Как учат малките делфини?” Или: “Как общуват помежду си?“.

Накрая ще попълните таблица: "Знам – Научих – Любопитно“.

Обобщение

Дейността помогна на учениците да се запознаят с реални и научни факти за делфините, да упражнят умения за разбиране, обяснение и устен преразказ. Това създава основа за писмена дейност и работа по дигиталния продукт от проекта.

Важно!

  • Подгответе за всяка двойка разпечатан откъс от книгата, обхващащ темите учене чрез игра, семейни отношения, комуникация и защита от врагове (стр. 5–28). По ваша преценка може да адаптирате част от текста или го разделете на отделни теми, всяка за различна двойка
  • Насочвайте вниманието към специфични думи (например: "социална структура“, "ехолокация“, "имитация“, "наблюдение“).
  • Направете снимка на работния процес - ще ги включите във финалната презентация.

Материали за дейността

Дневник на откритията
10 минути
Рефлексия

Учениците обобщават наученото от урока, като споделят по едно изречение с най-важния или най-интересния факт, който са научили. Попълват общ флипчарт лист "Дневник на откритията“.

Инструкции

“Браво, изследователи! Време е да добавим малко информация към нашия "Дневник на откритията“ - ще го водим на този флипчарт и ще го обогатяваме в рамките на проекта!

Всеки от вас ще запише на малко листче едно изречение, което отговаря на въпроса “Какво научих днес за делфините?”.

Знам, че сте научили много нови неща, но изберете само едно. Изречението може да е свързано с интересен факт, със значението на нова дума или нещо друго, което ви е впечатлило. След това ще излезете и ще го залепите на таблото. Ще го прочетете пред класа.”

Обобщение

Дейността помага на учениците да формулират и осмислят личното си знание. Завършват урока с усещане за общо постижение, обединено в колективен "Дневник на откритията“.

Важно!

  • Подгответе цветни листчета или стикери за всеки ученик. Насърчавайте кратки, ясни и оригинални изречения. При нужда предложете начало: "Научих, че делфините…“
  • След прочитането подредете листчетата на флипчарт листа и го оставете като изложба в класната стая. По желание: направете снимка на класа пред флипчарта и я включете в дигиталния проект.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.