Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дефинират понятията имунна система, имунен отговор, автоимунно заболяване, антигени, антитела;
- описват факторите, които влияят върху ефективността на имунния отговор;
- анализират получените резултати.
Необходими материали:
- Стъклен буркан с капак с вместимост 500 милилитра (16 oz). По-малък или по-голям стъклен буркан (с капак) също би свършил работа, но количеството железни стружки и сол ще трябва да се коригира;
- Сол – 1 чаена чаша;
- Мерителна чаша;
- Мерителна супена лъжица;
- Железни стружки (1 супена лъжица);
- Магнитна лента (широка 2,5 см. и дълга най-малко 7,5 см.) Може да бъде с лепило или без. Един магнитен лист (размер А4) може да стигне за целия клас. Вариант е да използвате и стари магнитчета за хладилник, направени от мек магнитен лист, който може да се реже с ножица.
- Линия;
- Ножици;
- Целофан;
- Опаковъчна тел (или цветарска тел);
- Лист хартия;
- Цифрова везна с чувствителност 0,1 грама;
- По избор: Малка тава, лека купа за еднократна употреба или друг лист хартия;
- По избор: Камера;
- Калкулатор;
- Работен лист “Изгарждане на имунна памет- технологична карта”;
- Работен лист “Патогенни микроорганизми и методи за справяне с тях”.
За начало проверете как са се справили учениците с възложената домашна работа. Всяка работна група трябва да представи своя алманах. Ако някой от екипите е избрал да представи проучването си в дигитален формат, уверете се, че разполагате с необходимата техника за проектирането му на дъската.
След като и последната група ученици е представила своя алманах, дискутирайте с учениците:
- ограничено ли е по някакъв начин разпространението на някои от разгледаните болестотворни микроорганизми;
- как е постигнато това;
- кой вид патогени причиняват най-смъртоносните заболявания;
- кои от споменатите заболявания са причинявали епидемии и пандемии в миналото.
Инструкции
За домашна работа всяка работна група трябваше да приготви алманах на най-смъртоносните заболявания в избран от вас формат. Сега всяка група трябва да представи своята работа.
Обобщение
Благодаря на всички за положените усилия и добре свършената работа! Всички заболявания, които проучихте, показват как разнообразието от микроорганизми - вируси, бактерии, паразити и гъбички може да доведе както до смъртта на даден индивид, така и до глобални здравни кризи. Смъртоносността на тези заболявания зависи от много фактори, включително наличието на ваксини, достъпа до медицинска помощ, социално-икономическите условия и индивидуалния имунен отговор. Именно значението на имунната система за опазване на живота и здравето на организма ще изследваме днес.
Важно!
- Ако алманахът на някоя от групите е във вид на Powerpoint презентация, прегледайте я набързо преди да я проектирате, за да се уверите, че не съдържа снимков материал, който би бил неприятен за гледане от останалите ученици.
Учениците вече знаят кои са основните причинители на заболявания и колко сериозна може да бъде срещата с тях. Основният защитен механизми на човешкия организъм срещу патогените е имунната система.
- Дискутирайте какво представлява имунната система. Как работи тя?
Имунната система осъществява поредица от стъпки, наречени сумарно “имунен отговор”, за да се пребори с болестотворните микроорганизми - разпознава патогена, атакува го и го унищожава. По-голямата част от работата на имунния отговор се извършва от белите кръвни клетки, наричани също левкоцити. Има няколко различни вида бели кръвни клетки, всеки със специфична работа, които колективно работят, за да защитят организма от патогените.
- Припомнете какви са основните видове кръвни клетки и каква е тяхната роля в организма.
Проверете принципа на действие на имунната памет с помощта на лесен експеримент, в който ролята на организма ще бъде представена от стъклен буркан, пълен със сол, патогените ще бъдат във вид на метални стружки, а антителата - във вид на малки магнитни квадратчета. Подобни модели инженерите и учените изграждат, за да представят обект или процес в природата, за да улеснят изучаването му.
Инструкции
Сега всяка работна група трябва да изследва как функционира на практика имунната памет. За целта ще използвате опростен модел, при който антителата ще бъдат представени от магнити, патогените - от железни стружки, а клетките на човешкото тяло - от готварска сол. Следвайте внимателно инструкциите в технологичната карта, която ви раздадох, и запишете получените резултати в работните листове.
Обобщение
С помощта на тази дейност визуализирахме как работи имунната система в човешкия организъм и как тя “запомня” патогенните микроорганизми.
Важно!
Помогнете на учениците ви да изпробват как точно работи моделът, като им раздадете необходимите материали и технологична карта за изследване на имунната памет. Следете работата на групите и осигурявайте необходимата подкрепа при необходимост.
В края на часа отделете няколко минути, за да обсъдите получените резултати. Наблюдават ли се някакви общи за всички групи закономерности? На база направените наблюдения, учениците от всяка работна група трябва да попълнят в работните листове наблюденията си по отношение на следните въпроси:
- В какво се изразява паметта на имунната система и защо тя е важна за организма?
- Какви обекти са уловени от антителата? Ограничават ли се само до патогенни единици? Каква е причината за това?
Инструкции
Сега всеки от вас трябва да отбележи в работния си лист получените резултати от проведения експеримент. Отговорете на поставените въпроси и направете изводи за начина на функциониране на имунната памет.
Обобщение
Днес изследвахме как работи имунната памет и защо тя е важна за опазването на здравето и живота на организма. Запознахме се с различните видове бели кръвни телца и открихме какви функции изпълняват те за осъществяването на имунния отговор. Поздравявам ви за добре свършената работа!
Важно!
- Следете работата на гимназистите, помагайте им с насочващи въпроси и пояснения, ако срещат трудности с намирането на отговорите.

