Определяне на фазите на клетъчното делене
Раздел
Възпроизвеждане на клетката
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
- назоваване на основните клетъчни структури, които участват в процеса на клетъчно делене;
- дефиниране на следните термини и понятия: митоза, мейоза, интерфаза, профаза, метафаза, анафаза, цитокинеза, ДНК, хромозоми, жизнен цикъл, хроматиди, центромер, генетична информация, гени, делително вретено, хроматин;
- описване на процесите митоза и мейоза;
- приготвяне на нетраен микроскопски препарат;
- откриване на различните фази на митозата в микроскопски препарат.
Необходими материали:
- Ножица;
- Цветни моливи;
- Химикалка;
- Микроскопи;
- Предметни и покривни стъкла;
- Пинсети;
- Пресен лук с корени;
- Бръснарско ножче или скалпел;
- 1N разтвор на HCl;
- Епруветка Епендорф с капаче 1,5 мл;
- Пластмасова пипета;
- Лабораторни ръкавици;
- Оцветител за нетраен микроскопски препарат – Ацетокармин;
- Водна баня;
- Дестилирана вода;
- Стъклена пръчка;
- Работен лист “Флип-книжка “Малки истории от клетъчния свят”;
- Работен лист “Лабораторен дневник “Клетъчно делене”;
- Работен лист “Изследване на клетъчното делене – технологична карта”;
- Работен лист “Клетъчно клониране – ползи и заплахи”.
В началото на часа разгледайте поставената домашна работа, свързана с процесите на клетъчното делене и значението им за клетката. Изберете няколко ученика, които да представят своите флип-книжки и да прочетат историята на своята клетка. Дискутирайте с класа:
- По какво се различават историите на растителната и животинската клетка?
- По време на клетъчното делене какво се случва с клетъчните структури, които на пръв поглед не участват активно в този процес?
Инструкции
"Днес ще започнем часа с проверка на домашната работа, която ви поставих предишния час. Ще ви дам възможност да споделите своите кратки истории за клетъчното делене. След това ще дискутираме по какво си приличат и по какво се различават описаните в разказите процеси, в зависимост от това кой е разказвачът."
Обобщение
"С помощта на тази необичайна дейност успяхме по-добре да си представим как се случва на практика процесът на клетъчното делене и какви са неговите характерни особености в растителните и животинските клетки. Тази информация ще ни помогне по-добре да се справим с днешния лабораторен експеримент, в който ще се опитаме да открием различните фази на клетъчното делене в микроскопски препарати, които сами ще приготвите."
Важно!
- Изберете ученици, които са разказали историите си от името на различни видове клетки или клетъчни структури. По този начин ще могат да бъдат забелязани разликите в начина на протичане на процеса и промените, които се случват в клетките.
В тази дейност учениците работят в групи по трима или четирима. Приготвят нетрайни микроскопски препарати от коренови връхчета на пресен лук, в които наблюдават различните фази на клетъчното делене. Работният процес може да се раздели условно на три етапа:
- Подготовка на пробата - включва почистване на кореновите връхчета, поставяне на водна баня за десет минути, оцветяване с оцветител и фиксиране на пробата върху предметно стъкло;
- Наблюдение с микроскоп - включва запознаване на учениците с устройството на микроскопа, поставяне на пробата на предметната масичка, позиционирането ѝ в зрителното поле, настройване на окуляра и увеличението.
- Определяне на фазите на клетъчно делене - включва откриване на клетки в процес на делене и определяне на фазата, в която се намират.
Направените наблюдения се записват в лабораторния дневник.
Инструкции
"Сега ще видим на практика как се случва процесът на клетъчно делене в живи растителни клетки. Ще работите в групи по четирима. Всеки екип трябва да приготви по един нетраен микроскопски препарат от коренчета на пресен лук. След това ще наблюдавате готовите проби под микроскоп и ще определите в каква фаза на делене се намират клетките. Следвайте стъпките в технологичната карта, която ви раздадох и отбележете направените наблюдения в лабораторните дневници."
Обобщение
"С помощта на това лабораторно упражнение установихме как изглеждат на практика фазите на делене при растителните клетки. Видяхме, че клетките в корените на растенията непрекъснато се делят, позволявайки по този начин на растението да нараства."
Важно!
- Пригответе по един микроскоп за всяка работна група. Уверете се, че работи добре и предоставя необходимото увеличение за наблюдението на фазите на делене.
- Подгответе водната баня - ако нямате специален уред във вашата лаборатория, можете да използвате малко котлонче и съд, пълен с вода, която да загреете до 60 градуса Целзий.
- Уверете се, че всички ученици спазват правилата за безопасност при работа с химическите реактиви, електрическите уреди и микроскопите.
- Раздайте по един лабораторен дневник на всеки ученик. След това разделете учениците в групи по четирима и раздайте на всяка група по една технологична карта за провеждане на експеримента.
- В периодите на изчакване пробите да престоят, насърчете учениците да попълнят необходимата информация в лабораторните дневници.
В края на часа поздравете класа за положените усилия и направете кратко обобщение на вече усвоените знания.
Възложете за домашна работа всеки сам да направи проучване за клетъчното клониране - какви възможности предлага, как работи и какви проблеми създава. Раздайте на учениците по едно задание за домашна работа за изследване на клетъчното клониране. Всеки самостоятелно трябва да потърси отговорите на поставените въпроси и да направи изводи и заключения за приложимостта на усвоените знания.
Инструкции
"За домашна работа всеки от вас самостоятелно трябва да попълни заданието, което ви раздадох. Направете проучване за клетъчното клониране - как се осъществява, за какво се използва и с какви проблеми е свързан този процес. Отговорете на поставените в заданието въпроси и направете изводи и заключения за приложимостта на клетъчното клониране в бита и практиката."
Обобщение
"Днес влязохте в ролята на микробиолози и генетици, и създадохте първите си микроскопски препарати. Научихте се да работите с микроскоп и наблюдавахте как се случва на практика клетъчното делене в растителните клетки. Много от процесите, протичащи в клетките, се изследват именно по този начин и ни дават познания за това как функционират клетките и организмът като цяло."
Важно!
- Насърчете учениците да търсят информация и конкретни примери от достоверни източници.



