Раздел
Планиране и обработка
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците разграничават различни начини за обработка на хранителните продукти – топлинна и студена.
Необходими материали:
- работен лист “Рецепти за “Моят ресторант”
- работен лист “Писма от господин Болонезе”– второ писмо
- флумастери и моливи
- телефон за заснемане на видео
Учениците отново получават писмо от господин Болонезе. Той им поставя ново задача - да създадат свое собствено меню за ресторант.
Инструкции
Започнете часа с новината, че имате ново писмо от г-н Болонезе, в което той благодари на четвъртокласниците за добре свършената работа.
- Кой иска да прочете днешното писмо?
След като учениците приемат предизвикателството, поставете целта на урока:
- Ученици, през този час ще се разделим на малки екипи и всеки отбор ще състави малко меню, което да предлага на своите гости в ресторанта.
Обобщение
За да бъдат ангажирани учениците в проекта, те трябва да приемат задачата лично. Това се случва като бъдат предизвикани да влязат в ролята на истински готвачи и непрекъснато да награждат постигнатото.
Важно!
- Проверете разбирането им с няколко въпроса по писмото - “Какво се е случило до момента с господин Болонезе?”, “За какво ви благодари?”, “Какво е новото ви предизвикателство?”
Учениците описват рецептите на три ястия, които ще присъстват в менютата на техните ресторанти - салата, сандвич и десерт. Към всяка рецепта създават илюстрация.
Инструкции
Преминете към същинската дейност - създаване на меню, което включва само храни, изискващи студена обработка на продуктите.
Попитайте учениците какво означава “студена обработка” и припомнете - храни/ястия, които стават за консумация, без да са сготвени - достатъчно е да са подходящо нарязани и смесени.
Раздайте на всеки екип работен лист с рецепти, които да бъдат включени в менюто. Дайте ясни инструкции за работа:
- Всеки отбор има 20 минути време за работа, за да създаде меню от три ястия - салата, сандвич и десерт, които изискват само студена обработка на продуктите. Спазвайте следните стъпки: измислете име на всяко от ястията; напишете необходимите продукти; нарисувайте готовото ястие.
- Нека всеки от екипа работи по едно от ястията. Помагайте си и се допитвайте да съотборниците си!”
Когато времето изтече, поканете няколко екипа да представят менютата си.
Обобщение
Описвайки рецептите за приготвянето на ястията, учениците се подготвят за следващия етап - реалното приготвяне на рецептите, изискващи студена обработка.
Важно!
- Разделете предварително учениците на отбори по трима.
- Следете за това дали всеки от екипа работи по своето ястие.
- На база тези рецепти създайте списък от необходими продукти за финалното оценяване - ресторант в класната стая.
Учениците участват в дискусия за това, което са научили до момента. Получават задача за домашна работа - да заснемат видео покана за господин Болонезе.
Инструкции
Попитайте учениците какво са научили до този момент в проекта “Моят ресторант”.
Обобщете това, през което са преминали до момента:
- Припомнихме си различните видове обработка на храните - топлинна и студена, а г-н Болонезе беше доволен от вашата работа, че ви отправи предизвикателство да създадете свое собствено меню. Сега смятам, че е време ние да отправим едно предизвикателство към него - нека го поканим да дойде на гости в нашия ресторант.
Поставете задача за домашна работа.
- Задачата ви за домашна работа е да заснемето видео покана за господин Болонезе.
Обобщение
С тази дейност учениците се подготвят за следваща част от проекта - истински ресторант в класната стая, който ще бъде посетен от външни гости.
Важно!
- Помогнете на учениците със записа на видео покана за г-н Болонезе. Примерно съдържание: “Г-н Болонезе, заповядайте в нашия ресторант на …….. от …….. часа. Ще ви очакваме с нетърпение да вкусите от нашите ястия”.
- Може да направите записа в междучасието на двора или в друга различна обстановка.
- Освен до г-н Болонезе, изпратете го и до родители, учители и други гости, които искате да поканите.

