Аз, Ти и Всички заедно – как да разпознаваме личните местоимения?
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
- образуват форми на лични местоимения;
- знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
- употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
- използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- работен лист “Табло с лични местоимения”
- работен лист “Езикови пъзели “Лични местоимения”
- ножица и лепило
- бяла дъска или флипчарт
- работен лист “Символи за обратна връзка “Да!” и “Не!”
- маркери
Учениците редактират кратък текст с многократно повторение на едно и също съществително име. Предлагат как то може да бъде заменено с лични местоимения, за да звучи по-естествено.
Инструкции
Предварително напишете на флипчарт лист или бяла дъска въпроси, върху които учениците трябва да помислят, докато слушат текста:
- Кои думи се повтарят в текста?
- Как можем да избегнем повторението?
Дайте инструкции за работа.
- Сега ще ви прочета кратка история “Новият приятел на Мария”. Слушайте внимателно и мислете по двата въпроса, написани на флипчарта/дъската.
“Мария отиде в парка. Мария видя куче. Мария му даде вода. Кучето се зарадва. Кучето подаде лапа на Мария.”
След като прочетете текста, дайте минута време на учениците да помислят и преминете към споделяне.
- Как можем да направим тези изречения по-естествени? Какво можем да използваме вместо “Мария”? А вместо “кучето” ? Предложете други думи.
Обобщение
Тази дейност показа, че често използваме думи, които заместват съществителни имена. Наричаме ги „лични местоимения“ – те правят речта ни по-разнообразна и лесна за разбиране.
Важно!
- Използвайте кратък и ясен текст с 3–4 повторения на едно съществително.
- Насочвайте учениците с допълнителни въпроси: „Ако говорим за себе си? За теб?“
- Приемайте всички предложения и водете към термина „лично местоимение“.
Учениците работят по групи като подреждат пъзели с езикови упражнения, свързани с разпознаването и употребата на лични местоимения.
Инструкции
Разделете класа на групи по 3-4 ученици. Това може да се направи с теглене на листчета или с дигитален инструмент Group Maker в онлайн платформата Gynzy.
Раздайте на всяка група работен лист с езиково упражнение.
- Ученици, всяка група ще получи лист с пъзели с езикови упражнения. Преди да започнете работа прочетете внимателно написаните инструкции. Помагайте си един на друг, използвайте уважителен тон. В края на часа избран от вас говорител, ще представи работата на екипа ви пред класа.
Обобщение
Проведохме тази дейност под формата на езикови игри, за да научим по забавен начин как да използваме личните местоимения. Докато играехме и работехме в екип, разбрахме как личните местоимения заместват съществителни имена и как се използват според лицето и числото. Това ще ни бъде полезно при създаване на собствени изречения и текстове.
Важно!
- Сформирайте екипите предварително, като се стремите учениците в групите да са с различни нива на езикови умения, за да се подпомагат взаимно.
- Напомнете на учениците преди да започнат работа да прочетат написаните инструкции на работния лист.
- Призовете учениците да използват уважителен тон и да се изслушват, когато работят заедно – добрата комуникация е важна част от работата в екип.
- Обходете групите, наблюдавайте работата и се намесвайте при нужда, като подкрепяте не с готови отговори, а с насочващи въпроси.
- При затруднение с определянето на лице и число, насочете учениците чрез въпроси като: „Кой говори?“, „За кого се говори?“, „Кой е в изречението?“
- Припомнете на учениците, че могат да си помогнат като поглеждат към таблото с личните местоимения
- В края на дейността, помолете всяка група да избере представител или изречение, което да сподели по време на обобщението.
Всяка група представя кратко упражнението, по което е работила, и прочита едно изречение с използвано лично местоимение. Останалите ученици дават обратна връзка.
Инструкции
Завършете часа с представянията на всеки отбор. Нека всеки от екипите получи символи за обратна връзка "Да!" и "Не!" - цветни карти.
- Сега е време всяка група да сподели с класа своите отговори.
- След това изберете едно изречение с лично местоимение, и го прочетете на глас.
- Останалите слушайте внимателно! Ако мислите, че изречението е правилно, вдигнете карта “Да”. Ако чуете грешка, вдигнете карта “Не” и се опитайте да предложите поправка.
Обобщение
Чрез представянето на работата си учениците затвърдиха знанията си за личните местоимения. Те показаха, че могат да ги разпознават, да ги използват правилно и да ги свързват със смисъла на изречението.
Важно!
- Насърчавайте участието на всички ученици.
- Използвайте допълнителни въпроси при нужда: „Кой говори? За кого се отнася?“
- В края обобщете основното: какво е лично местоимение и защо го използваме.
Личните местоимения са думи, които използваме вместо имена на хора или предмети.


