Раздел

Литературни и фолклорни текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • участват в обсъждането на фрагменти от литературното произведение;
  • съотнасят заглавие към конкретен епизод;
  • проследяват взаимоотношенията между героите в изучавано произведение;
  • съпоставят постъпките на героите и нравствените им качества;
  • четат с разбиране и изразително текста на изучаваното произведение;
  • откриват нравствени ценности в пословици.

Необходими материали:

  • примери за комикси – сайт 1, сайт 2, сайт 3, сайт 4
  • работен лист  “Текстови полета и балони за комикс” 
  • презентация “Как да превърнем приказката в комикс?”
  • текст на приказката “Всеки остава завинаги”
  • работен лист “План с епизоди и пословици на приказката “Всеки остава завинаги”. 
  • големи листове хартия и маркери
  • лепящи бележки
Въведение в комиксите
10 минути
Дискусия

Учениците обсъждат как се изгражда история в картинки и как изглежда един комикс. Разглеждат примери за детски комикси.

Инструкции

Учителят показва различни примери за комикси.

  • Как са представени героите? 
  • Каква е ролята на изображенията и текстовите балони?
  • Какви са основните елементи на комикса (сцени, диалози, действия, емоции)?
  • Как според вас изображенията помагат на читателя да разбере историята?
  • А каква е ролята на текстовите балони?

Допълнете отговорите на учениците и обобщете.

  • Отделните части-сцени също са много важни, защото всяка сцена представлява един момент от историята. Те ни помагат да разберем как се променят героите, какви решения вземат и как се развива действието. Ако няма сцени, историята ще изглежда объркана и няма да можем да проследим какво се случва. Когато ги подредим правилно, можем да разкажем една интересна и разбираема приказка в комикс.

Обобщение

Разглеждането на комикси ни помага да разберем как визуалните елементи подкрепят разказването на истории и как можем да адаптираме приказката в тази форма.

Важно!

  • Насочвайте учениците към анализиране на визуалния стил.
  • Насърчете ги да открият разликите между обикновен разказ и представянето му в комикс.

Материали за дейността

Разделяне на приказката на сцени
20 минути
Групова работа

Учениците работят в групи и разделят приказката на основни сцени. Всяка група анализира приказката, като определя взаимоотношенията между героите, избира заглавие за отделните епизоди (сцени) и открива подходяща пословица.

Инструкции

Разделете класа на няколко групи по 4-5 ученици. Нека всяка група получи текст на приказката “Всеки остава завинаги” и листове с празни стрипове (полета) и текстови балони за комикс.

  • Ученици, всяка група ще получи текст на приказка. Прочетете приказката внимателно и определете:
  1. броя на сцените,
  2. основните герои,
  3. действията на героите във всяка сцена.
  • Изберете подходящ лист с празни полета (стрипове) за оформяне на комикс.
  • Измислете заглавие за всяка сцена от приказката.
  • За всяка сцена изберете и напишете подходяща пословица, която я отразява най-добре.
  • Запишете своите изводи, които после ще представите, върху голям лист хартия.

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да разберат как се изгражда една история чрез отделни сцени. Те осъзнават, че всяка сцена носи важно послание и че поредицата от сцени създава цялостната история.

Важно!

  • Учителят може да насочва учениците с допълнителни въпроси, ако срещат затруднения или да използва дадения тук план на приказката с епизоди и пословици.
  • Насърчавайте учениците да аргументират своите избори – защо са избрали именно това заглавие или тази пословица.

Материали за дейността

Представяне на сцените и избор на ключови моменти
10 минути
Дискусия

Всяка група представя своите идеи пред класа. Учениците обсъждат записаните заглавия и пословици на отделните епизоди и избират най-подходящите.

Инструкции

Завършете часа с представяне на идеите на учениците.

  • Днес ще представите вашите идеи за епизоди и заглавия към тях по приказката „Всеки остава завинаги“. Всяка група ще сподели и ще обясни избора си. След това заедно ще обсъдим предложенията и ще изберем тези, които са най-подходящи.

Обобщение

Обсъждането на епизодите помага на учениците да осъзнаят как една приказка може да бъде разказана чрез поредица от сцени. Те виждат как изображенията и текстът се допълват и как детайлите в сцените допринасят за цялостното разбиране на историята.

Важно!

  • Насърчете учениците да изслушват внимателно своите съученици и да коментират конструктивно.
  • Учителят може да предложи допълнителни въпроси, ако някои сцени не са достатъчно обосновани.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.