Запознаване с проекта и приказката на Мая Дългъчева “Всеки остава завинаги”
Раздел
Литературни и фолклорни текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- участват в обсъждането на фрагменти от литературното произведение;
- съотнасят заглавие към конкретен епизод;
- проследяват взаимоотношенията между героите в изучавано произведение;
- съпоставят постъпките на героите и нравствените им качества;
- четат с разбиране и изразително текста на изучаваното произведение;
- откриват нравствени ценности в пословици.
Необходими материали:
- текст на приказката „Всеки остава завинаги“ от Мая Дългъчева
- листове и химикалки
- дъска/флипчарт и маркери
- работен лист “Описание на роли за правене на комикс”.
Използвани източници: “Всеки остава завинаги” от Мая Дългъчева, “Приказки от Оная гора”, изд. “Жанет-45”, 2022 г.
Учителят представя проекта за създаване на дигитален комикс. Заедно с учениците се обсъждат очакванията и разпределението на ролите.
Инструкции
Започтене часа с кратка дискусия.
- Деца, днес започваме нещо много интересно! Ще създадем дигитален комикс. Някой знае ли какво е дигитален комикс?
- Ще използваме приказката на българската писателка Мая Дългъчева „Всеки остава завинаги“, по която ще изработим нашия комикс.
Раздайте на учениците лист с описание на роли.
- Ще имаме няколко роли: художник, сценарист, разказвач и дизайнер. Разгледайте техните описания и помислете коя роля ви допада най-много и защо?
Обобщение
Дейността въвежда учениците в проекта, мотивира ги да поемат активна роля и да развият творчески умения.
Важно!
- Прочетете какво ще изпълнява всяка роля в проекта. Оставете учениците да избират.
- Разделете класа на групи, като във всяка група трябва да има поне по един художник, сценарист, разказвач и дизайнер. Обсъдете кой за какво ще отговаря.
- Обяснете ясно, че дигиталният комикс е история, разказана с картинки и текст, създадена и показвана на дигитално устройство като компютър, таблет или телефон. Изработва се с приложения Canva или Book Creator.
- Мотивирайте учениците да изразяват свободно своите мисли и предпочитания.
- Напомнете им, че ролите не са строго ограничени и ще могат да си помагат взаимно.
Учителят прочита приказката „Всеки остава завинаги“ и заедно с учениците се обсъждат темите и взаимоотношенията между героите.
Инструкции
Прочетете приказката и дайте възможност на няколко деца също да прочетат приказката на глас.
Към останалите ученици поставете задача да помислят върху въпроса: “Какви теми откривате в приказката?”
Очаквани отговори: за приятелството и раздялата; за това, че когато някой си тръгва, не означава, че ни е забравил.
Дискутирайте взаимоотношенията между героите:
- А какво мислите за героите? Как се държат един към друг?
- Нека обсъдим какво научихме за приятелството и за спомените, които остават завинаги с нас.
Обсъдете постъпките на героите, като използвате следните насочващи въпроси:
- Какво прави Гъбката, когато приятелите ѝ си тръгват?
- Защо Рекичката казва, че приятелите не изоставят Гъбката, а ѝ оставят подаръци?
- Какъв подарък оставя Катеричето на Гъбката?
- Какво научава Гъбката от Джудженцето?
- Какви хубави спомени оставя Пчеличката на Гъбката?
- Защо е важно да благодарим и пожелаваме добър път на приятелите, които си тръгват?
Обобщение
Дейността помага за разбирането на художествения текст и дава насоки за разработване на сюжета за дигиталния комикс.
Важно!
- Запишете на флипчарт лист или на дъската въпросите, така че учениците да ги виждат, докато слушат приказката.
- Обяснете непознатите думи, ако има такива.
- Насърчавайте учениците да четат изразително.
- Задавайте въпроси, които водят към задълбочаване на дискусията за нравствените качества на героите.
Учениците от всяка роля споделят първите си идеи за разпределението на сцени и герои за дигиталния комикс.
Инструкции
Завършете часа с дискусия, в която ученици с различни роли да споделят своите идеи.
- Деца, вече сте разделени по екипи. Какви са първите идеи на художниците за нашия комикс?
- А сценаристите, какво сте измислили?
- Много добре. Разказвачи, как ще представите историята?
- Дизайнери, какво ще предложите вие?
Поздравете учениците за страхотните идеи.
- Браво на всички! Вече имате много хубави идеи. Сега помислете и кой начин ще бъде най-добър за представяне на историята – дали с повече картинки или повече текст.
Обобщение
Дейността поставя основата за бъдещата съвместна работа и изяснява първоначалната концепция на проекта.
Важно!
- Подкрепете учениците в избора на идеи, като ги насочвате към ефективна съвместна работа.
- Записвайте на дъската най-интересните предложения.

