Раздел

Литературни и фолклорни текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • участват в обсъждането на фрагменти от литературното произведение;
  • съотнасят заглавие към конкретен епизод;
  • проследяват взаимоотношенията между героите в изучавано произведение;
  • съпоставят постъпките на героите и нравствените им качества;
  • четат с разбиране и изразително текста на изучаваното произведение;
  • откриват нравствени ценности в пословици.

Необходими материали:

  • текст на приказката „Всеки остава завинаги“ от Мая Дългъчева
  • листове и химикалки
  • дъска/флипчарт и маркери
  • работен лист “Описание на роли за правене на комикс”.

Използвани източници: “Всеки остава завинаги” от Мая Дългъчева, “Приказки от Оная гора”, изд. “Жанет-45”, 2022 г.

Какво е дигитален комикс?
10 минути
Въведение

Учителят представя проекта за създаване на дигитален комикс. Заедно с учениците се обсъждат очакванията и разпределението на ролите.

Инструкции

Започтене часа с кратка дискусия.

  •  Деца, днес започваме нещо много интересно! Ще създадем дигитален комикс. Някой знае ли какво е дигитален комикс?
  • Ще използваме приказката на българската писателка Мая Дългъчева „Всеки остава завинаги“, по която ще изработим нашия комикс. 

Раздайте на учениците лист с описание на роли.

  • Ще имаме няколко роли: художник, сценарист, разказвач и дизайнер. Разгледайте техните описания и помислете коя роля ви допада най-много и защо?

Обобщение

Дейността въвежда учениците в проекта, мотивира ги да поемат активна роля и да развият творчески умения.

Важно!

  • Прочетете какво ще изпълнява всяка роля в проекта. Оставете учениците да избират.
  • Разделете класа на групи, като във всяка група трябва да има поне по един художник, сценарист, разказвач и дизайнер. Обсъдете кой за какво ще отговаря. 
  • Обяснете ясно, че дигиталният комикс е история, разказана с картинки и текст, създадена и показвана на дигитално устройство като компютър, таблет или телефон. Изработва се с приложения Canva или Book Creator.
  • Мотивирайте учениците да изразяват свободно своите мисли и предпочитания.
  • Напомнете им, че ролите не са строго ограничени и ще могат да си помагат взаимно.

Материали за дейността

Четене и обсъждане на приказката
20 минути
Дискусия

Учителят прочита приказката „Всеки остава завинаги“ и заедно с учениците се обсъждат темите и взаимоотношенията между героите.

Инструкции

Прочетете приказката и дайте възможност на няколко деца също да прочетат приказката на глас.

Към останалите ученици поставете задача да помислят върху въпроса: “Какви теми откривате в приказката?”

Очаквани отговори: за приятелството и раздялата; за това, че когато някой си тръгва, не означава, че ни е забравил.

Дискутирайте взаимоотношенията между героите:

  • А какво мислите за героите? Как се държат един към друг?
  • Нека обсъдим какво научихме за приятелството и за спомените, които остават завинаги с нас.

Обсъдете постъпките на героите, като използвате следните насочващи въпроси:

  • Какво прави Гъбката, когато приятелите ѝ си тръгват?
  • Защо Рекичката казва, че приятелите не изоставят Гъбката, а ѝ оставят подаръци?
  • Какъв подарък оставя Катеричето на Гъбката?
  • Какво научава Гъбката от Джудженцето?
  • Какви хубави спомени оставя Пчеличката на Гъбката?
  • Защо е важно да благодарим и пожелаваме добър път на приятелите, които си тръгват?

Обобщение

Дейността помага за разбирането на художествения текст и дава насоки за разработване на сюжета за дигиталния комикс.

Важно!

  • Запишете на флипчарт лист или на дъската въпросите, така че учениците да ги виждат, докато слушат приказката.
  • Обяснете непознатите думи, ако има такива.
  • Насърчавайте учениците да четат изразително.
  • Задавайте въпроси, които водят към задълбочаване на дискусията за нравствените качества на героите.

Материали за дейността

Първи идеи за сцени и герои
10 минути
Групова работа

Учениците от всяка роля споделят първите си идеи за разпределението на сцени и герои за дигиталния комикс.

Инструкции

Завършете часа с дискусия, в която ученици с различни роли да споделят своите идеи.

  • Деца, вече сте разделени по екипи. Какви са първите идеи на художниците за нашия комикс?
  • А сценаристите, какво сте измислили?
  • Много добре. Разказвачи, как ще представите историята?
  • Дизайнери, какво ще предложите вие?

Поздравете учениците за страхотните идеи.

  • Браво на всички! Вече имате много хубави идеи. Сега помислете и кой начин ще бъде най-добър за представяне на историята – дали с повече картинки или повече текст.

Обобщение

Дейността поставя основата за бъдещата съвместна работа и изяснява първоначалната концепция на проекта.

Важно!

  • Подкрепете учениците в избора на идеи, като ги насочвате към ефективна съвместна работа.
  • Записвайте на дъската най-интересните предложения.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.