Видове патогенни микроорганизми

Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дефинират понятията микроорганизми, вируси, бактерии, патоген, протисти, патогенни гъби, мицел, гостоприемник, паразит, инфекция, заразна болест, антигени, антитела, имунна система;
  • описват механизмите за разпространение на патогени;
  • дават примери за болести, причинявани от различни патогенни микроорганизми.

Необходими материали:

  • презентация “Видове патогени”;
  • работен лист “Патогенни микроорганизми и методи за справяне с тях”;
  • проектор.
Мозъчна атака
10 минути
Въведение

Започнете часа като направите кратка мозъчна атака, провокирайки учениците да разсъждават над въпросите “защо” и “как” се разболяваме.

Запишете в центъра на дъската темата, която ще разглеждате и уведомете учениците, че разполагат с 5 минути да дискутират със съседа си по чин, както и да генерират идеи по поставените два въпроса. След това помолете по един ученик от всяка двойка да излезе на дъската и да запише по едно предложение за всеки от двата въпроса, като следят да не повтарят вече записани идеи.

Дискутирайте записаните предположения и направете заключения за основните причини за различните заболявания при хората.

Инструкции

Ученици, днес ще си говорим за различните видове болести. Всеки от нас боледува понякога, но какви са причините за това? Ще запиша на дъската два въпроса - “КАК и ЗАЩО се разболяваме?” . Дискутирайте със съседите си по чин и генерирайте поне по три вероятни отговора за всеки от двата въпроса. След това по един ученик от всяка двойка ще дойде при мен и ще запише на дъската по едно предложение за всеки въпрос, като внимава да не повтаря вече написани идеи.

Обобщение

Благодаря ви за активното участие и креативните предложения. Както видяхме, има много причини и начини за възникване на заболявания. Днес ще се запознаем с някои основни болестотворни микроорганизми и със специфичните им механизми на заразяване и разпространение.

Важно!

  • Следете за повтарящи се идеи на дъската. Насърчавайте децата да измислят алтернативни варианти, в случай, че всичките им идеи вече са записани.
Мини урок - видове патогенни микроорганизми
15 минути
Презентация

Продължете часа с мини урок за видовете патогенни микроорганизми. Можете да използвате предварително подготвени материали, снимки или презентация, както и да използвате готова презентация.

Докато разглеждате слайдовете, не пропускайте да поздравите учениците за всяко тяхно правилно предположение, генерирано по време на предходната дейност.

Дискутирайте:

  • По какво се различават вирусите от бактериите?
  • Могат ли вирусните инфекции да се лекуват с антибиотици?
  • По какъв начин хората могат да се предпазват от заболяване?
  • Какви могат да бъдат професиите на хората, които се занимават с изследване на различните патогенни микроорганизми и начините за справяне със създадените от тях инфекции?

Направете обобщение за важността на познаването на причинителите на различните заболявания с цел ефективното им лекуване. Какви са методите и средствата за намаляване на вероятността от заболяване?

Инструкции

Сега ще се запознаем с най-честите причинители на заболявания при човека. Ще ви покажа кратка презентация, в която ще откриете някои от тях. Следете внимателно слайдовете и отбележете кои от предложенията ви от предходната дейност се потвърдиха.

Обобщение

Болестотворните микроорганизми са много и най-различни. Общото при всички тях е, че не могат да се видят с просто око и имат нужда от гостоприемник, за да се размножават и разпространяват. За да можем ефективно да се лекуваме от болестите, трябва да познаваме техните причинители и да използваме правилните медикаменти.

Материали за дейността

Активно учене
15 минути
Самостоятелна работа

Представете целите на настоящия проект - учениците трябва да проверят как работи на практика паметта на имунната система и защо тя е толкова важна за справянето с бъдещи инфекции, причинявани от същия болестотворен микроорганизъм.

За да могат да осмислят добре предстоящия експеримент, трябва да се уверите, че учениците разбират жизнения цикъл на патогенните микроорганизми и ролята на имунната система за справяне с възникналите инфекции. Раздайте на всеки ученик по един работен лист, в който да запишат дефинициите на следните понятия:

  • бактерия;
  • вирус;
  • патогени гъби;
  • протисти;
  • имунна система;
  • инфекция;
  • имунен отговор.

Учениците трябва да обяснят и:

  • по какъв начин бактериите са полезни за човешкия организъм;
  • с какво се отличават вирусите от останалите патогенни микроорганизми;
  • как работи имунната система;
  • могат ли вирусните инфекции да се лекуват с антибиотици.

Инструкции

Сега ще раздам на всеки от вас по един работен лист за изследване на болестотворните организми и начините за справяне с тях. В рамките на петнадесет минути всеки от вас, самостоятелно, трябва да попълни първата страница от работните листове. Можете да си помагате с учебника, тетрадката или записки от дейностите, които вече направихме. Тази информация ще ви бъде нужна за експеримента, който ще проведем следващия час.

Обобщение

Днес се запознахме с жизнения цикъл на патогенните микроорганизми и ролята на имунната система за справяне с възникналите инфекции. Установихме също, че има разлика между заболяванията, причинявани от различните патогени, което определя и различните начини за тяхното лекуване.

Важно!

  • Позволете на учениците да използват учебника и записките си от предишните дейности, за да изпълнят задачата, и ги уведомете, че разполагат с 15 минути.
  • Следете работата на гимназистите, помагайте им с насочващи въпроси и пояснения, ако срещат трудности с намирането на отговорите.

Материали за дейността

Алманах на най-смъртоносните заболявания
5 минути
Самостоятелна работа

За домашна работа възложете на учениците да изследват кои са най-смъртоносните болести и кои са техните причинители. С получената информация всяка работна група трябва да направи алманах с кратка информация за всяко от заболяванията, който включва:

  • вид на патогенния микроорганизъм;
  • симптоматика;
  • заболяваемост (колко често хората боледуват; дали е имало епидемии или пандемии в миналото);
  • лечение;
  • методи за превенция.

Събраната информация трябва да бъде събрана в кратък алманах, под формата на презентация в Powerpoint, постер или книжка.

Инструкции

По време на проекта ще работите в групи по четирима. За домашна работа всяка група трябва да проучи кои са най-смъртоносните болести и кои са техните причинители. За всяко заболяване опишете вида на патогена, симптомите на болестта, заболяваемостта, методите за превенция и лечение. Събраната информация представете във вид на презентация, постер или книжка.

Обобщение

Днес разбрахме какво представляват основните видове патогени. Открихме също, че имунната система помага на организма да се справи с “нашествениците”, използвайки определен защитен механизъм. Тази информация ще ни бъде нужна, за да можем в следващия етап от проекта да проверим каква точно е ролята на имунната памет и по какъв начин ни помага да се справим с патогените при следваща среща на организма с тях.

Важно!

Разделете класа в работни групи по четирима. Насърчете учениците да си разпределят задачите, за да няма ученици, които да бездействат, докато други са натоварени с цялата работа. Например всеки ученик от работната група може да изследва най-смъртоносните заболявания, причинени от определена група микроорганизми.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.