Раздел

Литературни и фолклорни текстове

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • четат правилно и с разбиране малки по обем художествени или нехудожествени текстове;
  • отговарят кратко на въпроси по съдържанието на изучавано произведение;
  • се ориентират в случката в изучаваното литературно или фолклорно произведение.

Необходими материали:

  • бяла дъска или флипчарт 
  • книги с приказки
  • избраната приказка
  • работен лист “Помощна карта за обсъждане на приказка”
  • работен лист “Подходящи приказки по ПБО “Приказен театър”
Приказно начало
5 минути
Дискусия

Учениците са въвлечени в света на приказките чрез загадка или въпрос.

Инструкции

Задайте гатанка на учениците.

"Без крила, но мога да те отведа далеч.
Без магия, но създавам чудеса.
Понякога започвам с „Имало едно време...“
А понякога завършвам с „...и заживели щастливо.“
Що съм аз?"                        

(Отговор: приказка)

Задайте допълнителни въпроси на учениците, с които да предизвикате дискусия. 

  • Коя е любимата ви приказка и защо?
  • Кой е любимият ви герой и какво сте научили от него?
  • Какво прави приказките толкова магични и незабравими?

Обобщение

Обобщете.

  • Приказките са специални, защото ни учат на важни уроци чрез вълнуващи истории.

Важно!

  • Насочвайте дискусията така, че учениците сами да стигнат до ключови елементи – герои, конфликти, поука.
  • Използвайте визуални опори - книги с приказки, картинки на приказни герои и др.
Избираме нашата приказка
25 минути
Дискусия

Учениците избират приказка, а учителят я прочита. Заедно с децата се разглеждат елементите ѝ, като се попълва помощна карта за обсъждане на приказка.

Инструкции

Представете на учениците списъкът с приказки. 

  • Вие споделихте някои от любимите си приказки. Ето и списък с интересни приказки. Хайде да изберем чрез гласуване една приказка, която ще бъде основата за театралния ни проект. По нея ще си направим театрално представление.

Прочетете приказката с изразителен глас и попълнете помощната карта за обсъждане на приказка.

  • Сега заедно ще попълним тази карта, като отговорим на няколко въпроса за приказката.
  • Какво е заглавието на приказката? 
  • Къде се случва историята? 
  • Кои са героите? 
  • Какво става в началото? 
  • Какво става по-нататък? 
  • Какво става в края? 
  • Какъв урок научихме от приказката?

Задайте допълнителни въпроси на учениците.

  • Кой е главният герой? 
  • Как се променя в хода на историята? 
  • Как се чувстват героите? 
  • Какво ще се случи по-нататък?

Обобщение

Обобщете.

  • Разбирането на приказката ще ни помогне да я оживим на сцената.

Важно!

  • Насочвайте децата да изберат приказка, която е подходяща за пресъздаване на сцена.
  • Използвайте помощната карта в размер А3 или по-голям, за да се вижда от всички, когато я попълвате и за да я използвате по време на целия проект.
  • Ако остане време, може децата да нарисуват илюстрации към приказката.

Материали за дейността

Първи стъпки към театъра
5 минути
Дискусия

Учениците избират любими сцени от приказката.

Инструкции

Помолете учениците да споделят коя сцена от избраната приказка е най-интересна.

  • Коя част от приказката ви харесва най-много?

След споделянето насочете учениците към идеята, че тези сцени ще бъдат представени в театралната адаптация.

  • Сцените от приказката, които предложихте, ще представим в нашата театрална постановка.

Обобщение

Обобщете.

  • Ще превърнем думите в действие и ще разкажем приказката на сцената!

Важно!

  • Дайте възможност на всеки ученик да сподели мнението си.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.