В семейството на думите
Раздел
Строеж на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават сродни думи по общия им корен;
- откриват правописни особености на сродни думи;
- пишат правилно думи с представки;
- правят правописна проверка чрез сродни думи.
Необходими материали:
- снимка на семейство
- работен лист “Примери за сродни думи”
- работен лист “Откриване на сродни думи”
- цветни флумастери или моливи
- бели листове за финалната рефлексия
- магнити или хартиено тиксо за прикрепване към дъската
Учениците се въвеждат в темата чрез аналогията между човешките семейства и „семействата“ на думите. Разпознават примери и разсъждават върху връзката между тях.
Инструкции
Покажете на учениците илюстрация на семейство – родители с деца, усмихнати, прегърнати.
- Разгледайте внимателно тази картинка. Какво виждате? Какво означава да си част от едно семейство? Споделете свободно.
Възможни отговори на ученици: Да си обичан. Да си заедно с хората, които те подкрепят. Да имаш общ дом и общи спомени. - Прекрасни отговори! А сега – един по-странен въпрос: Можем ли да говорим за „семейства“ и между… думите?
- Хайде да видим няколко примера:
море, морски, моряк — какво ги свързва? А „свети, светлина, светилник“? А „път, пътувам, пътник“?
Всички тези думи имат нещо общо – един и същи корен. И този корен ги свързва, също както децата и родителите са част от едно семейство. Така че – да! Думите също имат семейства. А сега да видим как можем сами да ги открием.
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да открием, че думите също могат да имат „семейства“, свързани чрез общ корен. Това ще ни помогне да разбираме по-добре значението и правописа им.
Важно!
- Темата за семейството може да деликатна за някои ученици, преживели загуба или раздяла с родител. Подходете с необходимото внимание към това.
- Направете плавен преход от темата за човешките семейства към лексикалните.
- Позволете на всяко дете да сподели мисъл или асоциация.
- Подкрепяйте всяко мнение с насърчение и допълнение.
- Направете извод в края на дейността, че коренът е като родител – общата част, която свързва думите по значение. Думите с един и същи корен, се наричат сродни думи.
Учениците работят в малки групи, получават списък с думи и трябва да открият кои са сродни и кой е общият им корен. Представят откритията си пред класа.
Инструкции
Разделете класа на пет групи. Дайте ясни инструкции за работа.
- Ученици, всяка група ще получи работен лист с думи и отделно таблица. Разгледайте ги заедно внимателно. Вашата задача е да откриете кои от думите са сродни – т.е. кои имат общ корен.
- Когато ги откриете, направете следното:
- Подчертайте корена с любимия ви цвят – може всяка група да избере свой.
- След това запишете общия корен в таблицата.
- Открийте и запишете в таблицата сродните думи.
- Помислете за нова сродна дума, която липсва в плетеницата от думи, и я напишете в последната колона на таблицата.
- Накрая – подгответе се да представите своето "словесно семейство" пред класа. Разкажете кои думи сте открили, какъв е общият им корен и защо мислите, че са “роднини”.
Ако не сте сигурни дали някоя дума е сродна, помислете:
- Имат ли думите общо значение?
- Имат ли една и съща част, която се повтаря? - Под таблицата е оставено допълнително предизвикателство, отбелязано със звездичка. За да го изпълните, трябва да подредите думите в изречение. Приятна работа!
Обобщение
Научихме, че сродните думи се свързват чрез общ корен. Той ни помага да разбираме значението им и да ги пишем правилно.
Важно!
- Разрежете работния лист на две, така че всяка група да получи по една “плетеница от думи” и таблица за попълване.
- Уверете се, че всички ученици участват активно в екипната работа.
- Помолете всяка група да избере свой говорител в началото на дейността.
- Насърчавайте логическо мислене и обяснение при избор на сродни думи.
- При представяне – задайте уточняващи въпроси: „Защо мислите, че тези думи са сродни?“ “Какво е значението на новата дума?”
Материали за дейността
Учениците записват дума, за която искат да открият сродни думи в следващия час.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик бял лист и дайте инструкции за работа.
- Ученици, помислите за една дума, която ви е интересна. Тя може да е ваша любима дума, дума, която сте чули за пръв път, или пък такава, чието значение не знаете напълно.
- На белия лист запишете вашата дума. След това я нарисувайте или украсете листа по ваше желание!
- А в следващия час ще направим нещо още по-интересно – ще търсим сродни думи към всяка от вашите! Ще открием кои са ѝ роднини, какви са им корените и какво ни казват за значението им.
Обобщение
Завършихме урока с личен избор на дума. Така показваме, че ученето на езика е свързано с интересите ни. Това ни подготвя за по-задълбочено изследване в следващите уроци.
Важно!
- Дайте време за размисъл, не бързайте.
- Мотивирайте децата, като предварително ги информирате, че техните предложения ще бъдат в основата на следващия урок.
- Съберете листовете за следващия час – ще ги използвате за входна дейност.
- Не пропускайте да проверите дали всеки ученик е написал името си на своя лист.


