В пъстрия свят на синонимите
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават синонимите като близки по значение думи;
- използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
- подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация.
Необходими материали:
- работен лист “Свържи изреченията”
- комплекти „Синонимно домино“
- бели листове
- бяла дъска или флипчарт лист за записване на примери
- тетрадки за записване
- маркери
- химикалки
Учениците дават предложения по въпроса: „Как бихме могли да кажем едно и също нещо по различен начин?“ и се включват в езикова игра чрез работен лист, в който свързват изречения с близки по значение думи.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Как бихме могли да кажем едно и също нещо по различен начин?"
Раздайте на учениците работните листове.
- "В ръцете ви е работният лист „Свържи изреченията“. На него ще видите две колони с изречения. Всяко изречение в лявата колона съдържа дума, която трябва да свържете с друго изречение от дясната колона, в което има дума със сходно значение.
- Прочетете внимателно всички изречения. Помислете кои думи имат близко значение, дори и да звучат различно.
- Свържете изреченията, като начертаете линия между тях.
- След като приключите, изберете една двойка изречения и я споделете с класа – коя дума с каква друга я свързахте и защо."
В края на дейността направете обобщение.
- "Думи с близко значение, но с различен звуков състав, се наричат синоними."
Обобщение
Чрез играта учениците разбират, че синонимите са думи с близко значение, които ни помагат да бъдем по-интересни в изказа си. Те виждат, че езикът е богат и може да се изразим по различни начини.
Важно!
- Изберете изречения с достъпни, често употребявани прилагателни и глаголи.
- Насърчавайте разнообразието – нека всяка двойка предложи различна дума.
- Поддържайте темпото енергично и забавно.
Учениците работят по групи, като подреждат думи с близко значение в логическа верига – всяка дума да бъде синоним на предходната. Представят избраната последователност и обясняват нюансите в значенията на думите, както и в какъв контекст се използват.
Инструкции
Предварително раздайте на всеки екип бели листове за записване и комплект “Синонимно домино”.
Разделете класа на групи по 4-5 ученици.
- "Ученици, сега ще работите по групи. Всеки екип има бял лист за записване и комплект листчета “Синонимно домино”. Това са разбъркани 14 думи, които могат да се подредят така, че всяка следваща да е синоним (близка по значение) на предходната.
Вашата задача е да подредите картите в логическа верига, като започнете от думата “старт”. - Ако не сте сигурни в значението на дума – обсъдете я с екипа си.
- Когато сте готови, напишете своето “Синонимно домино“ на белия лист и подгответе кратко представяне, в което ще отговорите на въпросите:
- Коя дума избрахте за начало и защо?
- Колко синоними успяхте да свържете?"
Обобщение
Учениците затвърждават умението си да разпознават и използват синоними, осъзнавайки колко е важно да подбираме думи според контекста. Така те се подготвят за по-богато писмено и устно общуване.
Важно!
- Подгответе различни комплекти със синоними за всяка група.
- Насърчавайте учениците да мислят за нюансите в значението – не всички думи ще са напълно еднакви по смисъл, но трябва да бъдат достатъчно близки.
- При нужда – задайте контекст (напр. синоними за „страх“, „радост“, „внимание“).
Учениците самостоятелно създават изречения, в които използват думи от предходната дейност. Някои от тях споделят изреченията си пред класа.
Инструкции
Завършете часа с кратка самостоятелна задача.
- "Ученици, сега изберете няколко думи от предходната дейност. С всяка от тях съставете по едно изречение.
- В края на часа, който желае, ще може да прочете изречението, с което най-много се гордее."
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да затвърдят новото знание чрез лично приложение. Те виждат, че синонимите не са само „думи от играта“, а инструмент за по-добро изразяване.
Важно!
- В края на часа предвидете 3 минути за споделяне на изречения пред класа.
- Ако имате достатъчно време, провокирайте учениците да заменят думи от своите изречения с техни синоними. (пример: “Моят дядо е грижовен.” и “С кой синоним може да замениш думата грижовен?”)
- Насърчавайте личен изказ и смислено използване на думата в контекст.

