Търсачи на съкровища – начало на приключението
Раздел
Гласните и съгласните звукове в българския език
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават думите с ударение от думите без ударение;
- разграничават ударена от неударена гласна и знака за ударение;
- откриват в корелативни двойки тесните и широките гласни звукове (а-ъ; е-и, о-у);
- познават начини за правописна проверка на гласни в неударени срички;
- откриват правописни особености на думи с: щ, ю, я, йо, ьо, дз, дж;
- сравняват основните корелативни двойки съгласни звукове по признака звучност-беззвучност (б-п; в-ф; г-к; д-т; з-с; ж-ш, дж-ч; дз-ц);
- откриват звуковата промяна на звучни съгласни пред беззвучните;
- познават начини за правописна проверка на звучни съгласни в края на думата и пред беззвучни.
Необходими материали:
- бяла дъска
- маркери за дъска
- ковчеже или кутия със съкровището
- работен лист “Карта на играта от ПБО “Открий съкровището”
- работен лист “Правила на играта от ПБО “Открий съкровището”
- работна бланка за записване на думите – за всеки екип
- работна бланка – контролен лист – за всеки екип
- работен лист “Списък с примерни думи за учителя по ПБО “Открий съкровището”
Учениците се запознават с концепцията на играта. Провежда се дискусия за значението на правописните правила.
Инструкции
Покажете на учениците “кутия със съкровище” и таен плик с карта/мисия.
- Днес започваме голямо приключение! Ще търсим изгубено съкровище, но за да го открием, трябва да докажем, че сме истински езикови изследователи. То не може да се намери с карти и компаси... а с правилно написани думи и затова ще трябва да преминете през серия езикови предизвикателства.
Започнете дискусия за значението на правописните правила.
- Защо е важно да пишем правилно?
- Точно така! Когато пишем правилно, хората ни разбират по-лесно. Ако сбъркаме дори една буква, думата може да стане съвсем различна – и човекът, който я чете, може да не разбере какво искаме да кажем. Правописът е като карта – показва пътя към вярното значение. А когато пишем правилно, показваме, че се стараем и уважаваме тези, които ще четат написаното от нас.
Обобщение
Обобщете.
- Днес направихме първата си стъпка към откриването на съкровището – разбрахме защо правописът е толкова важен. Той е нашата езикова карта – помага ни да не се загубим, когато четем или пишем. Научихме, че когато пишем правилно, показваме уважение към тези, които ще ни четат. А истинските търсачи на съкровища знаят, че всяка дума може да отвори нова врата към знанието.
Важно!
- Създайте емоционална атмосфера – мистериозност, приключение.
- Използвайте визуални елементи (кутия, карта), за да привлечете вниманието.
- Насърчавайте участие в дискусията – нека всяко дете каже защо мисли, че правописът е важен.
- Обърнете внимание на това как грешките променят смисъла. Дайте примери от опита на учениците.
Учителят представя визуалната карта на играта – "Пътешествие през правописа", като обяснява всеки от етапите в нея.
Инструкции
Скрийте зад гърба си разпечатаната карта на съкровище.
- Ученици, от какво се нуждае всеки търсач на съкровище?
- Да, точно така - от карта на съкровище.
- Ето какви ще са етапите на играта, през които ще минавате. За да ги преминавате, ще трябва да познавате добре някои правописни правила. Ето кои са те:
- Етап 1 – правопис на гласните в думите, правопис на звучните и беззвучни съгласни в думите
- Етап 2 – правопис на думи с букви “щ, ю, я, дж, дз”
- Етап 3 – правопис и/й и ьо/йо в думите
- Етап 4 – съставяне на изречение от разбъркани думи и намиране на съкровището.”
Покажете картата на играта – "Пътешествие през правописа”. Проверете знанията на децата и ги запознайте с предстоящите им задачи за всеки етап. Заедно измислете по няколко думи от всяко ниво, които запишете на дъската.
- Сега ще минем през всяко от нивата и ще упражним заедно това, което ще правите след това по групи.
- Хайде да измислим думи, в които би могла да се сгреши правописа на гласна. Например: “г_ра”. Как проверяваме коя е правилната гласна? Търсим дума, в която гласната е под ударение и се чува ясно - “горски”. Дайте предложения за други думи с липсващи гласни.
- Сега ще направим същото упражнение с думи, в които може да се сгреши правописа на звучни или беззвучни съгласни. Например “лъ_“. С коя дума можем да проверим коя е липсващата съгласна? - “лъвове”, “лъвица”, “лъвски”.
- Следващата ни задача е да измислим възможно най-много думи, в които има поне една от буквите “щ, ю, я, ц, ч, дж, дз”. Буквата може да е навсякъде в думата, не е необходимо само да започва с нея. Например: щъркел, къща, ягода, Мая, ютия, люто, джапанка, дзън, джудже…”
- В това ниво ще си припомним кога в думата се пише и или й. Тук също ще измисляме думи, в които можем да сбъркаме правописа на букви И или Й и ще трябва да познаваме как се пишат. Например: пе_ка. Как разделяме думата на срички: пей-ка, следователно се пише с й. С коя буква завършва думата “трамва_” в единствено число? Хайде да измислим думи и да определяме с коя буква се пишат: и или й.
- Ще направим същото упражнение и с думи, в които можем да сгрешим правописа на ьо или йо. Хайде да си припомним правилата с думите: Йордан, майонеза, сьомга.
- През подобни задачи ще преминете и вие по време на играта, за да стигнете до съкровището.
Обобщение
Обобщете.
- Сега вече знаете как изглежда пътят към съкровището и какви предизвикателства ви очакват по него. Видяхте, че с логика, наблюдение и малко езикова магия можем да се справим със сложни думи и да проверим коя буква е вярната. Упражнихме различни правописни правила, за да сме готови за всяко ниво от играта. Всеки от вас показа, че има силата и знанието да бъде езиков изследовател!
Важно!
- Използвайте ясна визуална карта, по която ще се движат децата – нарисувана пътека с етапи.
- За всеки етап изброявайте ключовите правописни правила и примери.
- Поощрявайте учениците да предлагат примери – така се чувстват включени и по-лесно запомнят.
Учениците се запознават подробно с правилата на играта и се разделят се на екипи.
Инструкции
Разделете класа на няколко отбора и им раздайте лист с правилата на играта.
- Сега ще ви разкажа как ще работите по време на всеки учебен час от играта. Разделени сте вече в екипи. Всеки отбор ще получава задачи, в които трябва да работите заедно, за да измисляте думи, да откривате правилната буква или да подредите изречение. Ще наблюдавам вашите отборна работа, старание и точност. Всеки отбор ще има мисии, които ще споделя с другите и успешното им преминаване ще ви доближи до съкровището.
Преминете с учениците през етапите на играта. Дискутирайте всяка от точките.
Обобщение
Обобщете.
- Сега знаете как ще играем, как ще работим в екипи и как ще стигнем до съкровището – стъпка по стъпка, като използваме всичко, което научаваме. Това, което предстои, ще бъде истинско приключение, в което ще си помагаме, ще мислим заедно и ще се забавляваме, докато ставаме по-добри в писането. Готови сте да започнем пътешествието на търсачите на грамотност!
Важно!
- Разяснете добре правилата на играта и се уверете, че децата са разбрали.
- Оставете на всеки отбор по едно копие с правилата на играта, за да могат да си го прочитат при нужда, дори и извън часовете.
- Нека екипите са четен брой, за да могат да се групират по двойки при размяна на задачите.
- Най-ефективно е децата да са 3-4 в група.


