Раздел

Планетата Земя

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • описват разликите между Слънцето и Луната;
  • разбират защо Луната свети и какво я отличава от Земята;
  • изграждат първоначална представа за моделиране на тези небесни тела.

Необходими материали:

Звездното небе
10 минути
Дискусия

Урокът започва с дискусия по въпроси, които имат за цел да насочат вниманието на децата към основната тема на урока. Учениците се запознават и с конкретни визуални материали, които им помагат да обогатят своите представи за Космоса.

Инструкции

Визуализирайте на дъската снимка на нощното небе (или покажете разпечатана такава). Започнете дискусията.

  • Колко от вас обичат да наблюдават нощното небе? 
  • А колко от вас са се опитвали да преброят звездите по него? Всъщност, задавали ли сте си въпроса “Какво са звездите?” 
  • Нека помислим! Какво според вас за звездите?

Изчакайте отговорите на учениците и задайте допълнителни въпроси като: 

  • А всъщност, в каква форма са звездите?
  • Приличат ли на това, което рисуваме по картинките? 
  • Не, точно така, звездите са гигантски огнени кълба, които светят със собствена светлина!
  • Можете ли да назовете името на една звезда? 
  • Точно така - Слънцето. Спомняте ли си на какво е източник Слънцето?

Подгответе видео за Слънцето, което да пуснете на учениците.

  • Искате ли да направим едно бързо и безопасно пътуване до Слънцето, за да го видим такова, каквото е, но без опасност да изгорим? 
  • Чудесно, нека видим как всъщност изглежда Слънцето!

Докато учениците наблюдават, в удобен момент ги запознайте с важни и любопитни факти за Слънцето като:

  • Диаметърът му е около 1 392 000 км, близо 109 пъти по-голям от този на Земята, а масата му (332 946 пъти повече от земната) съставлява около 99,86% от общата маса на Слънчевата система.
  • Слънцето се състои от плазма и не е твърдо.
  • Енергията на Слънцето се генерира дълбоко в ядрото му от един от най-мощните процеси във Вселената - ядрения синтез. 
  • Нека помислим над още един въпрос! Какво би станало, според вас, ако Слънцето изчезне или престане да свети? Какво ще се случи с планетата Земя! 

Оставете възможност на учениците да изкажат своите предположения, базирани на знанията им натрупани до момента.

Обобщение

Обобщете.

  • Започнахме нашата дискусия с темата за Слънцето, защото от днес и в следващите няколко дни, се оправяме на космическо пътешествие в Слънчевата система. А какво е Слънчева система без Слънце?

Важно!

  • Подгответе си предварително въпросите, както и изображенията и видеата, които ще показвате. 
  • Уверете се, че когато учениците отговарят, го правят аргументирано, тъй като всички въпроси в дискусионната част са базирани на знания, които учениците вече имат. Те биха могли да стъпят на тях и да ги използват като доказателство за твърденията си.

Материали за дейността

Сравни Слънцето и Луната
10 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки, за да сравнят Слънцето и Луната, използвайки подготвена от учителя таблица с основни характеристики. След това класът обсъжда приликите и разликите между двете небесни тела.

Инструкции

Преминете към запознаване с характеристиките на Луната.

  • Добре, запознахме се с характеристиките на Слънцето. А сега е ред да опознаем по-подробно и Луната. Ще изгледаме две кратки видеа с любопитни факти за Луната. Гледайте ги внимателно, защото те ще са ви необходими за изпълнението на следващата задача.
  1. Интересни факти за Луната
  2. Факти за Луната

Раздайте на всяка двойка работен лист “Слънцето и Луната - прилики и разлики”.

  • Сега ще работите по двойки, така както сте седнали на чиновете. Всяка двойка ще получи работен лист д три задачи. В първата трябва да нарисувате Слънцето и Луната. Във втората задача имате сравнителна таблица с характеристики за двете небесни тела. Попълнете я като отговаряте с да или не. В третата задача имате изречения, в които трябва да попълните пропуснати думи. Четвъртата задача е по желание и ако остане време - изберете една прилика и една разлика за Слънцето и Луната.
  • Може да използвате знанията си от днешната дискусия, видеото, както и информацията в учебника. Работете в екип и опитайте да попълните максимално много редове. След това ще обсъдим отговорите заедно.

Обобщение

Обобщете.

  • В тази дейност сравнихме Слънцето и Луната. Въпреки че и двете изглеждат като светлини в небето, вече знаем, че Слънцето е звезда, а Луната – естествен спътник на Земята. Това ще ни помогне да разберем по-добре какво виждаме, когато поглеждаме към небето.

Важно!

  • Обходете класната стая, за да подкрепите учениците при нужда от насока. 
  • След работата по двойки, изберете няколко реда от таблицата и обсъдете с класа – например, защо Луната „свети“, въпреки че няма собствена светлина.

Материали за дейността

Да създадем небето
15 минути
Творческа задача

Учениците създават с подръчни материали (хартия, картон, пастели/моливи) модел на небето, включващ Земята, Луната и Слънцето. Те трябва да покажат тяхната позиция и връзка.

Инструкции

Преминете към творческата задача.

  • Сега преминаваме към една прекрасна творческа задача, в която всеки от вас ще трябва да създаде свое малко небесно пространство. 
  • На лист А4 или картон нарисувайте или изрежете кръгли парчета хартия за Земята, Луната и Слънцето. Може да ги изработите от хартиени топчета, за да стане като релефен макет.
  • Оцветете ги по подходящ начин. Помислете къде се намира всяко от тези тела и как изглежда.
  • Можете да добавите лъчи към Слънцето, кратери към Луната, облаци около Земята – всичко, което ще ви помогне да ги представите по-добре. 
  • Трябва да сте бързи. След 10 минути ще направим кратка изложба.

Обобщение

Обобщете.

  • С помощта на модели показахме как си представяме Слънцето, Земята и Луната и как се разполагат в пространството. Това ще ни помогне в следващите часове, когато ще изградим още по-подробни модели или ще подготвим впечатляващи рекламни материали.

Важно!

  • Уверете се, че учениците са с подготвени материали -  ножици, лепило, цветна хартия, пастели, бои и др. 
  • Напомняйте им да използват познанията си за разположението и характеристиките на телата. 
  • При възможност, използвайте дъска/пано, където после да изложите част от творбите.

Материали за дейността

Какво научих за небето
5 минути
Дискусия

Учениците споделят по едно нещо, което ги е впечатлило или са научили за Слънцето и Луната. Учителят обобщава ключовите моменти и насочва към следващите уроци и проекти.

Инструкции

Завършете часа с кратка дискусия за наученото.

  • Преди да завършим днешния ни урок, всеки от вас ще има възможност да сподели едно нещо, което научи или което го впечатли. Може да е факт за Слънцето, за Луната или нещо, което сте чули от съучениците си. Кой иска да започне?

Обобщение

Обобщете.

  • Днес направихме първата крачка в нашето пътешествие в Слънчевата система. Научихме, че Слънцето е звезда, а Луната – спътник на Земята. Предстоят ни още интересни дейности, в които ще моделираме, ще изследваме и ще създаваме свои материали, свързани с Космоса.

Важно!

  • Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат. 
  • Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.