Раздел
Планетата Земя
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват разликите между Слънцето и Луната;
- разбират защо Луната свети и какво я отличава от Земята;
- изграждат първоначална представа за моделиране на тези небесни тела.
Необходими материали:
- видео – Слънцето
- видео – Интересни факти за Луната
- видео – Факти за Луната
- работен лист “Слънцето и Луната – прилики и разлики”
- бели и цветни листове
- картон
- лепило, тикса, ножици
- цветни моливи, пастели, бои
Урокът започва с дискусия по въпроси, които имат за цел да насочат вниманието на децата към основната тема на урока. Учениците се запознават и с конкретни визуални материали, които им помагат да обогатят своите представи за Космоса.
Инструкции
Визуализирайте на дъската снимка на нощното небе (или покажете разпечатана такава). Започнете дискусията.
- Колко от вас обичат да наблюдават нощното небе?
- А колко от вас са се опитвали да преброят звездите по него? Всъщност, задавали ли сте си въпроса “Какво са звездите?”
- Нека помислим! Какво според вас за звездите?
Изчакайте отговорите на учениците и задайте допълнителни въпроси като:
- А всъщност, в каква форма са звездите?
- Приличат ли на това, което рисуваме по картинките?
- Не, точно така, звездите са гигантски огнени кълба, които светят със собствена светлина!
- Можете ли да назовете името на една звезда?
- Точно така - Слънцето. Спомняте ли си на какво е източник Слънцето?
Подгответе видео за Слънцето, което да пуснете на учениците.
- Искате ли да направим едно бързо и безопасно пътуване до Слънцето, за да го видим такова, каквото е, но без опасност да изгорим?
- Чудесно, нека видим как всъщност изглежда Слънцето!
Докато учениците наблюдават, в удобен момент ги запознайте с важни и любопитни факти за Слънцето като:
- Диаметърът му е около 1 392 000 км, близо 109 пъти по-голям от този на Земята, а масата му (332 946 пъти повече от земната) съставлява около 99,86% от общата маса на Слънчевата система.
- Слънцето се състои от плазма и не е твърдо.
- Енергията на Слънцето се генерира дълбоко в ядрото му от един от най-мощните процеси във Вселената - ядрения синтез.
- Нека помислим над още един въпрос! Какво би станало, според вас, ако Слънцето изчезне или престане да свети? Какво ще се случи с планетата Земя!
Оставете възможност на учениците да изкажат своите предположения, базирани на знанията им натрупани до момента.
Обобщение
Обобщете.
- Започнахме нашата дискусия с темата за Слънцето, защото от днес и в следващите няколко дни, се оправяме на космическо пътешествие в Слънчевата система. А какво е Слънчева система без Слънце?
Важно!
- Подгответе си предварително въпросите, както и изображенията и видеата, които ще показвате.
- Уверете се, че когато учениците отговарят, го правят аргументирано, тъй като всички въпроси в дискусионната част са базирани на знания, които учениците вече имат. Те биха могли да стъпят на тях и да ги използват като доказателство за твърденията си.
Учениците работят по двойки, за да сравнят Слънцето и Луната, използвайки подготвена от учителя таблица с основни характеристики. След това класът обсъжда приликите и разликите между двете небесни тела.
Инструкции
Преминете към запознаване с характеристиките на Луната.
- Добре, запознахме се с характеристиките на Слънцето. А сега е ред да опознаем по-подробно и Луната. Ще изгледаме две кратки видеа с любопитни факти за Луната. Гледайте ги внимателно, защото те ще са ви необходими за изпълнението на следващата задача.
Раздайте на всяка двойка работен лист “Слънцето и Луната - прилики и разлики”.
- Сега ще работите по двойки, така както сте седнали на чиновете. Всяка двойка ще получи работен лист д три задачи. В първата трябва да нарисувате Слънцето и Луната. Във втората задача имате сравнителна таблица с характеристики за двете небесни тела. Попълнете я като отговаряте с да или не. В третата задача имате изречения, в които трябва да попълните пропуснати думи. Четвъртата задача е по желание и ако остане време - изберете една прилика и една разлика за Слънцето и Луната.
- Може да използвате знанията си от днешната дискусия, видеото, както и информацията в учебника. Работете в екип и опитайте да попълните максимално много редове. След това ще обсъдим отговорите заедно.
Обобщение
Обобщете.
- В тази дейност сравнихме Слънцето и Луната. Въпреки че и двете изглеждат като светлини в небето, вече знаем, че Слънцето е звезда, а Луната – естествен спътник на Земята. Това ще ни помогне да разберем по-добре какво виждаме, когато поглеждаме към небето.
Важно!
- Обходете класната стая, за да подкрепите учениците при нужда от насока.
- След работата по двойки, изберете няколко реда от таблицата и обсъдете с класа – например, защо Луната „свети“, въпреки че няма собствена светлина.
Учениците създават с подръчни материали (хартия, картон, пастели/моливи) модел на небето, включващ Земята, Луната и Слънцето. Те трябва да покажат тяхната позиция и връзка.
Инструкции
Преминете към творческата задача.
- Сега преминаваме към една прекрасна творческа задача, в която всеки от вас ще трябва да създаде свое малко небесно пространство.
- На лист А4 или картон нарисувайте или изрежете кръгли парчета хартия за Земята, Луната и Слънцето. Може да ги изработите от хартиени топчета, за да стане като релефен макет.
- Оцветете ги по подходящ начин. Помислете къде се намира всяко от тези тела и как изглежда.
- Можете да добавите лъчи към Слънцето, кратери към Луната, облаци около Земята – всичко, което ще ви помогне да ги представите по-добре.
- Трябва да сте бързи. След 10 минути ще направим кратка изложба.
Обобщение
Обобщете.
- С помощта на модели показахме как си представяме Слънцето, Земята и Луната и как се разполагат в пространството. Това ще ни помогне в следващите часове, когато ще изградим още по-подробни модели или ще подготвим впечатляващи рекламни материали.
Важно!
- Уверете се, че учениците са с подготвени материали - ножици, лепило, цветна хартия, пастели, бои и др.
- Напомняйте им да използват познанията си за разположението и характеристиките на телата.
- При възможност, използвайте дъска/пано, където после да изложите част от творбите.
Учениците споделят по едно нещо, което ги е впечатлило или са научили за Слънцето и Луната. Учителят обобщава ключовите моменти и насочва към следващите уроци и проекти.
Инструкции
Завършете часа с кратка дискусия за наученото.
- Преди да завършим днешния ни урок, всеки от вас ще има възможност да сподели едно нещо, което научи или което го впечатли. Може да е факт за Слънцето, за Луната или нещо, което сте чули от съучениците си. Кой иска да започне?
Обобщение
Обобщете.
- Днес направихме първата крачка в нашето пътешествие в Слънчевата система. Научихме, че Слънцето е звезда, а Луната – спътник на Земята. Предстоят ни още интересни дейности, в които ще моделираме, ще изследваме и ще създаваме свои материали, свързани с Космоса.
Важно!
- Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат.
- Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.
