Раздел
Българското общество през Средновековието
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- свързват значими събития и процеси за единение на българското общество (създаване на българската държава, създаване на единно законодателство, покръстване, културен възход) със съответния владетел;
- описват делото на светите братя Кирил и Методий и на техните ученици.
Необходими материали:
- работен лист “Исторически пъзел” и пъзели с исторически личности;
- лепило;
- линия на времето, начертана върху ролка хартия за касов апарат/широко хартиено тиксо;
- карти с важни исторически събития от Средновековието за щафета “Линия на времето”.
Учениците нареждат пъзели с ликовете на значими личности от периода на средновековието. След това попълват работен лист, като си помагат с учебника по човекът и обществото.
Инструкции
“Ученици, този час ще го посветим на исторически игри. С тяхна помощ ще преговорим всички значими личности, събития и процеси, случили се в Средновековна България. Има ли личност или събитие от средновековната история на България, които ви направиха силно впечатление? Защо точно нея избрахте?
Ученици, пред всеки екип има пъзел с образа на известна историческа личност от Средновековието. Вашата задача е да сглобите пъзела и да го залепите върху работния лист. Когато пъзелът ви е залепен, отговорете на въпросите:
- Коя известна личност от Средновековието е това?
- Какво знаете за неговото дело?
Когато отговаряте на въпросите, може да използвате учебниците и учебните тетрадки по човекът и обществото, за да си помагате. Разполагате с 10 минути време за работа.”
Обобщение
Когато времето за работа изтече, помолете всеки отбор да представи своята историческа личност и нейното дело.
Важно!
- Преди часа нарежете внимателно всеки пъзел и разбъркайте частите. Разделете предварително класа на шест екипа, за да не губите време в началото на часа.
- Започнете урока с това, че ще бъде посветен на исторически игри, с които ще преговорите изученото за периода на Средновековието. Преминете към първата игра - “Исторически пъзел”. Раздайте на всеки екип по един пъзел, един работен лист и лепило и дайте ясни инструкции.
- След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
- Насърчавайте децата да си помагат взаимно.
Материали за дейността
Учениците подреждат карти с исторически събития от Средновековието върху линия на времето под формата на щафета.
Инструкции
“Ученици, преминаваме към следващата игра. Спомняте ли си какво представлява линията на времето?
Линията на времето е лъч, който представя визуално събитията хронологично, което ни помага да разберем по-добре историята, процеса или всяка друга форма на последователност от събития. Показва събитията последователно - от това, което се е случило първо, до това, което се е случило последно във времето.
Ученици, на пода има поставена дълга линия на времето. Всеки един от вас има в ръцете си карта с годината на историческо събитие от Средновековието. Подредени сте в колона един зад друг. Първият от вас прочита годината и събитието, отива и поставя картата върху линията на времето. Връща се и тогава следващият прочита своето събитие и тръгва. Отива до линията и поставя своята карта като следи дали е поставена хронологично - дали събитието се е случило преди, след и между други, поставени вече върху линията.
Целта е в края на играта всички карти да са подредени хронологично върху линията на времето.”
Обобщение
Когато и последната карта е поставена върху линията на времето, застанете около нея и прочетете хронологично всички събития.
Важно!
- Преминете върху следващата историческа игра - щафета “Линия на времето”. Припомнете какво означава линия на времето.
- Раздайте на всеки ученик по една карта с историческо събитие и преминете към играта като дадете ясни инструкции. Ако прецените, че е необходимо, демонстрирайте правилата на играта с измислени от вас години.
- След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
- Застанете до линията на времето и помагайте за хронологично подреждане на събитията, ако има нужда.
Материали за дейността
Часът завършва с въпрос за рефлексия, която да помогне на учениците да осмислят наученото, но и да се почувстват свързани с историята.
Инструкции
“Представете си, че можете да се върнете назад във времето. Можете да се срещнете с един от средновековните български владетели или книжовници. Кой бихте избрали и какво бихте го попитали?
Нека всеки запише отговора си в тетрадката, а след това ще ви дам възможност да споделите с класа.”
Обобщение
"Днес показахте, че познавате личностите от Средновековието и умеете да мислите като истински изследователи на историята."
Важно!
- Дайте кратък пример, за да моделирате очаквания отговор: “Аз бих се срещнал с цар Симеон Велики и бих го попитал как е успял да направи България толкова силна по време на неговото управление.”
- Създайте спокойна и вдъхновяваща атмосфера. Не оценявайте отговорите, а ги насърчавайте с коментари като: „Много интересно!“, „Страхотен въпрос!“, „И на мен би ми било любопитно това.“

