Раздел

Природните богатства на България

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • описват основни характеристики на природните обекти и значението им – планини, равнини, низини, реки и езера;
  • назовават имената на най-големите български планини, реки и езера;
  • ориентират се по цветовете на географската карта за местоположението на природни обекти.

Необходими материали:

  • работен лист “Схема за описание на земна форма/река”
  • работен лист “Кратка информация за природните богатства”
  • видеоклип за природните богатства 
  • голяма природна карта на България
  • кадастрон, лепило
Кои са природните богатства на България?
10 минути
Дискусия

Учениците се запознават с природните богатства на България - планини, равнини, низини, реки и провеждат с учителя дискусия по темата.

Инструкции

Започнете часа с видеоклип, показващ природата на България. След като учениците изгледат видеото, попитайте ги какво им е направило впечатление.

  • "Ученици, какво ви направи впечатление във видеоклипа? Какво интересно видяхте?"

Очаквани отговори: гори, планини, реки, езера.

Обяснете на учениците какво представляват природните богатства на една страна:

  • "Природните богатства на една държава включват планини, равнини, низини, реки, езера, морета и всички техни дадености - полезни изкопаеми, растителност и животински свят, природни чудеса. България определено е страна, която притежава много природни богатства, а ние, хората, трябва да правим всичко по силите си, за да ги опазим. "

Проведете с учениците дискусия, свързана с природните богатства. Попитайте ги разнообразни въпроси и обобщавайте техните отговори:

  • "Каква е разликата между планина и равнина? 
  • Какъв е климатът в планината и какъв в равнината?
  • Какви животни има в равнината и какви в планината?
  • Познавате ли планински върхове в България? Изкачвали ли сте такива с родителите си?
  • Посещавали ли сте пещера? Какво ви е направило впечатление там?
  • Как хората влияят върху природните богатства?"

Обобщение

"Всеки човек е важно да познава природните богатства на своята страна и да ги опазва. По този начин ще им се наслаждаваме още дълго време. А този час с вас ще се запознаем подробно с някои от най-известните планини, равнини и реки в България, а вие ще създадете информационно табло за природните богатства."

Важно!

  • Разделете класа на двойки предварително, за да не губите време през часа. 
  • Записвайте на дъската ключови думи от отговорите на учениците, за да ви помогнат след това при обобщението.
Описание на природните богатства
20 минути
Групова работа

Учениците, разделени на двойки, описват земни форми и реки по предварително зададена схема, използвайки кратки информационни текстове.

Инструкции

Разделете класа на отбори от 2-3 ученици. Уверете се, че всеки отбор разполага с един кратък текст (по един обект на екип) и работен лист-схема за описание.

Припомнете необходимата за учениците информация като показвате на голяма географска карта:

  • "С какъв цвят отбелязвахме върху картата планините? А защо има различни нюанси на кафявото? Какъв е цветът на равнините и низините? А на водните обекти?"

Задавайте допълнителни въпроси:

  • "Кои бяха най-големите планини в България? За кои реки на територията на страната се сещате?"

Преминете към изпълнението на първата задача и дайте ясни инструкции:

  • "Ученици, пред вас има кратък текст с информационен текст за планина, равнина, низина или река. Всяка двойка има 15 минути да прочете текста и да попълни работния лист-схема като отговори на няколко ключови въпроса. Когато попълните информацията, нанесете върху географската карта вашия обект - само него.
  • На дъската има закачена голяма природна карта на България. Ако се затруднявате в намирането на вашия обект, елате при голямата карта и го потърсете."

Обобщение

Тази дейност е ключова за изграждане на географска грамотност и развитие на умения за работа с информация и карта. Чрез нея се усвояват знания за основни природни обекти в България – планини, равнини, реки, и учениците се учат да четат и тълкуват географски карти чрез цветове и символи. Това е основата за създаване на собствени релефни природни карти.

Важно!

  • След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
  • Насърчавайте децата да си помагат взаимно. 
  • Когато времето за работа изтече, помолете няколко двойки да представят своите схеми. Нека бъдат представени поне по една планина, равнина, низина и река.

Материали за дейността

Създаване на информационно табло и обобщение
10 минути
Дискусия

Всеки отбор залепя върху кадастрон или закача на табло своята схема за описание на природните богатства и учителят прави обобщение на изученото през часа.

Инструкции

Помолете всяка двойка да постави на видно място работния си лист.

  • "Ученици, нека всяка залепи своята схема върху голям кадастрон (или да я закачи на табло в класната стая). Нека информацията бъде достъпна за всички ни, защото ще я използваме през следващия учебен час, когато ще създаваме 3D природна карта на България от естествени материали.
  • Кой иска да обобщи какво научихме този час? 
  • Останалите съгласни ли сте? Иска ли някой да допълни нещо?"

Обобщение

Обобщете за учениците това, през което са преминали до момента, и им кажете какво следва оттук нататък в уроците, свързани с проекта:

  • "През този първи час от проекта вие се запознахте с природните богатства на България и се научихте как да правите описание на природен обект по зададена схема. С тези схеми успяхте да създадете информационно табло за богатствата на страната ни. В следващия час ни предстои самите ние да създаваме природна карта на България от природни материали."

Важно!

  • Предварително осигурете място, на което да се закачат схемите на отборите.
  • След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.