Раздел
Празници и обичаи в Република България
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- посочват български официални празници;
- свързват националния празник на България с историческото събитие, което го определя;
- обясняват защо е важно страната да има национален празник, който да се празнува от всички.
Необходими материали:
- работен лист “Пъзел от празници”
- интерактивна игра “Празници”
- интерактивна дъска или дисплей и достъп до интернет
Учителят въвежда учениците в темата за националния празник на България, като им обяснява, че тя е актуална и предизвиква дискусии сред възрастните.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Деца, знаете ли кой е националният празник на България?
- Точно така, това е 3 март! Какво се е случило тогава?
- А можете ли да изброите и други официални празници, които честваме?"
Въведете учениците в актуалността на темата.
- "Знаете ли, темата за националния празник е много важна и възрастните често я обсъждат. На 3. март България отново става свободна държава, след като дълги години не е присъствала на картата на Европа. Но хората понякога обсъждат дали тази дата е най-подходящата за национален празник. Те предлагат и други дати – например 24 май, когато празнуваме нашата писменост и култура, или 6 септември, когато България се е обединила.
- Как мислите, какво трябва да има един празник, за да бъде най-важният за цялата страна?
- Няма един-единствен правилен отговор. Важно е да знаем защо празнуваме 3-ти март, но и всеки друг празник има важно значение.
- В различните държави хората избират националния си празник по различни причини. След 10-15 години вие ще сте тези, които ще решават важните въпроси в обществото, така че трябва да сте подготвени.
- Затова днес ще се запознаем с официалните празници в България. Ще научим кои са те и защо ги празнуваме. След това ще направите кратко проучване у дома за някой от тези празници, което ще представите пред класа следващия път. А през третата седмица на проекта ще се забавляваме, като напишем сценарий и заснемем видео, в което по екипи ще предложите нов национален празник и ще обясните защо го избирате."
Обобщение
"Тази дейност е важна, защото ни помага да си припомним какво вече знаем за празниците и да научим нови неща. Ще говорим за важни събития в историята на България и ще се научим да изразяваме своето мнение с уважение към другите. Ще започнем да подготвяме интересен проект, който свързва това, което учим, с истински въпроси от живота. Така ще се подготвим да бъдем активни и мислещи хора."
Важно!
- Може да използвате изображения, свързани с официалните празници, за да подсетите второкласниците.
- Уверете се, че всеки ученик се чувства свободен да изразява мнение, без страх от критика.
- За да избегнете заучените отговори, задавайте допълнителни въпроси, например: „Какво прави един празник важен?“. Ако децата се затрудняват, може да им дадете насоки - “Трябва ли празникът да е свързан с историческо събитие? Може ли да е свързан с културата и езика ни? Трябва ли да е свързан непременно с миналото? Може ли да е свързан с настоящето или и с бъдещето?”
Учениците научават за официалните празници в България, докато подреждат пъзел, и обсъждат с какво всеки един от тях е значим за обществото. Те получават работен лист с информация за девет празника в България, които трябва да свържат с датата, на която ги отбелязваме.
Инструкции
Разделете учениците в групи по трима.
- "Всеки екип ще получи работен лист с две колони. Задачата ви е да свържете празника с датата, на която той се чества. Обсъдете в групата какво знаете за този празник. Времето ви за работа е 10 минути."
Обобщение
Дейността ще помогне на учениците да актуализират знанията си за официалните празници в България и да упражнят уменията си за работа в екип.
Важно!
- Разпечатайте предварително работните листове, по които учениците ще работят.
- Уверете се, че групите са добре разпределени и всички ученици се включват в работния процес.
- Напомнете на учениците да работят като екип - решенията се взимат съвместно, като всеки е добре дошъл спокойно да сподели какво знае за празниците.
Учениците участват в интерактивна игра, за да представят и затвърдят наученото за официалните празници. За целта се използва интерактивната дъска, като всеки ученик ще има възможност да участва заедно със своя екип.
Инструкции
Завършете часа с интерактивна игра.
- "Сега ще проверим работата ви по групи, като изиграем една забавна игра за официалните празници в България.
- Всеки екип избира един от празниците и представя устно това, което знае за него. Останалите ученици слушат внимателно, коментират и допълват. После екипът, който представя, ще излезе на дъската и ше групира в играта елементите за съответния празник. Накрая всички ще видим дали отговорите са на правилното място."
Обобщение
Дейността помага на учениците да затвърдят наученото по забавен и интерактивен начин. Те започват да осъзнават историческото и културно значение на празниците, като това създава основата за по-нататъшни дейности в проекта, включващи проучване и критично мислене.
Важно!
- Отворете интерактивната игра на екрана в класната стая. Нека учениците имат възможност да прочетат третата колона, която дава допълнителна информация за празника.
- Нека всяка група представи един от празниците. След представянето поканете съучениците им да дадат обратна връзка - има ли нужда от коригиране или допълване казаното от тях, което е извън играта като информация.
