Раздел

Празници и обичаи в Република България

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • посочват български официални празници;
  • свързват националния празник на България с историческото събитие, което го определя;
  • обясняват защо е важно страната да има национален празник, който да се празнува от всички.

Необходими материали:

Работен лист

Представяне на темата
10 минути
Въведение

Учителят въвежда учениците в темата за националния празник на България, като им обяснява, че тя е актуална и предизвиква дискусии сред възрастните.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • "Деца, знаете ли кой е националният празник на България? 
  • Точно така, това е 3 март! Какво се е случило тогава?
  • А можете ли да изброите и други официални празници, които честваме?"

Въведете учениците в актуалността на темата.

  • "Знаете ли, темата за националния празник е много важна и възрастните често я обсъждат. На 3. март България отново става свободна държава, след като дълги години не е присъствала на картата на Европа. Но хората понякога обсъждат дали тази дата е най-подходящата за национален празник. Те предлагат и други дати – например 24 май, когато празнуваме нашата писменост и култура, или 6 септември, когато България се е обединила. 
  • Как мислите, какво трябва да има един празник, за да бъде най-важният за цялата страна?
  • Няма един-единствен правилен отговор. Важно е да знаем защо празнуваме 3-ти март, но и всеки друг празник има важно значение.
  • В различните държави хората избират националния си празник по различни причини. След 10-15 години вие ще сте тези, които ще решават важните въпроси в обществото, така че трябва да сте подготвени. 
  • Затова днес ще се запознаем с официалните празници в България. Ще научим кои са те и защо ги празнуваме. След това ще направите кратко проучване у дома за някой от тези празници, което ще представите пред класа следващия път. А през третата седмица на проекта ще се забавляваме, като напишем сценарий и заснемем видео, в което по екипи ще предложите нов национален празник и ще обясните защо го избирате."

Обобщение

"Тази дейност е важна, защото ни помага да си припомним какво вече знаем за празниците и да научим нови неща. Ще говорим за важни събития в историята на България и ще се научим да изразяваме своето мнение с уважение към другите. Ще започнем да подготвяме интересен проект, който свързва това, което учим, с истински въпроси от живота. Така ще се подготвим да бъдем активни и мислещи хора."

Важно!

  • Може да използвате изображения, свързани с официалните празници, за да подсетите второкласниците.
  • Уверете се, че всеки ученик се чувства свободен да изразява мнение, без страх от критика. 
  • За да избегнете заучените отговори, задавайте допълнителни въпроси, например: „Какво прави един празник важен?“. Ако децата се затрудняват, може да им дадете насоки - “Трябва ли празникът да е свързан с историческо събитие? Може ли да е свързан с културата и езика ни? Трябва ли да е свързан непременно с миналото? Може ли да е свързан с настоящето или и с бъдещето?”

Материали за дейността

Пъзел от празници
10 минути
Групова работа

Учениците научават за официалните празници в България, докато подреждат пъзел, и обсъждат с какво всеки един от тях е значим за обществото. Те получават работен лист с информация за девет празника в България, които трябва да свържат с датата, на която ги отбелязваме.

Инструкции

Разделете учениците в групи по трима.

  • "Всеки екип ще получи работен лист с две колони. Задачата ви е да свържете празника с датата, на която той се чества. Обсъдете в групата какво знаете за този празник. Времето ви за работа е 10 минути."

Обобщение

Дейността ще помогне на учениците да актуализират знанията си за официалните празници в България и да упражнят уменията си за работа в екип.

Важно!

  • Разпечатайте предварително работните листове, по които учениците ще работят. 
  • Уверете се, че групите са добре разпределени и всички ученици се включват в работния процес. 
  • Напомнете на учениците да работят като екип - решенията се взимат съвместно, като всеки е добре дошъл спокойно да сподели какво знае за празниците.

Материали за дейността

Интерактивна игра “Празници”
15 минути
Игра

Учениците участват в интерактивна игра, за да представят и затвърдят наученото за официалните празници. За целта се използва интерактивната дъска, като всеки ученик ще има възможност да участва заедно със своя екип.

Инструкции

Завършете часа с интерактивна игра.

  • "Сега ще проверим работата ви по групи, като изиграем една забавна игра за официалните празници в България.
  • Всеки екип избира един от празниците и представя устно това, което знае за него. Останалите ученици слушат внимателно, коментират и допълват. После екипът, който представя, ще излезе на дъската и ше групира в играта елементите за съответния празник. Накрая всички ще видим дали отговорите са на правилното място."

Обобщение

Дейността помага на учениците да затвърдят наученото по забавен и интерактивен начин. Те започват да осъзнават историческото и културно значение на празниците, като това създава основата за по-нататъшни дейности в проекта, включващи проучване и критично мислене.

Важно!

  • Отворете интерактивната игра на екрана в класната стая. Нека учениците имат възможност да прочетат третата колона, която дава допълнителна информация за празника.
  • Нека всяка група представи един от празниците. След представянето поканете съучениците им да дадат обратна връзка - има ли нужда от коригиране или допълване казаното от тях, което е извън играта като информация.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.