Обич към България – думите, които ни свързват
Раздел
Читателска култура
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават произведения, посветени на България, българския народ и българския език;
- рецитират стихотворения от български автори (например, „Обич“ от Дора Габе);
- откриват епитета като изразно средство в изучавано произведение;
- разграничават епитета от прилагателното име;
- откриват сравнението в изучавано произведение.
Необходими материали:
- текст на стихотворението “Обич” от Дора Габе
- бяла дъска или флипчарт лист за записване
- снимка/портрет на Дора Габе (по възможност)
- кратка презентация или устен разказ за живота на поетесата
- маркери
- малки цветни листчета за записване
- химикалки
- кутия за събиране на листчетата “Обич за България”
- рисунки на учениците
Използвани източници: “Обич” от Дора Габе в: „Златни страници“. Детство мое. Том трети. Стихотворения. Издателство „Български художник“, 1977
Учениците участват в кратка дискусия, водена от въпроса „Как изразяваме любовта си към България?“. Учителят въвежда темата за патриотичната поезия и представя автора.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Ученици, днес започваме ново пътешествие – пътешествие към нашата родина, България, но през думите. Вие как изразявате любовта си към България с думи?
- Сега си представете, че трябва да кажете на България колко я обичате, но не с действия, а само с думи. Какво бихте направили?"
Записвайте на дъската думите, които учениците предлагат: обич, гордост, красота, природа, език, дом, семейство.
- "Днес ще ви срещна с една българска поетеса, която е умеела точно това – да казва с думи колко много обича България. Казва се Дора Габе. "
Запознайте учениците с живота и творчеството на поетесата.
- "Дора Габе е една от най-обичаните български поетеси. Родена е преди повече от 130 години – през 1886 г. – в малкото градче Добрич, в Североизточна България.
- Тя е израснала в семейство, в което много се е държало на образованието и българския език. Още като малка Дора много обичала да чете и да пише стихове.
- В живота си е пътувала много – живяла е в различни страни, като Франция, Германия, Полша. Но никога не е забравила България.
- В своите стихотворения Дора Габе често разказва за родината, за българския език, за красивата ни природа и за обичта към хората.
- Едно от най-известните ѝ стихотворения се казва „Обич“. В него тя с нежни думи изразява любовта си към България.
- Дора Габе е писала и за деца, и за възрастни. Тя вярвала, че думите могат да лекуват сърцето и да сближават хората.
- Умира на 98 години – през 1983 година, но стиховете ѝ продължават да се четат и обичат и до днес."
Предизвикайте учениците с въпрос.
- "Какво значи „обич“?
- „Обич“ е силна, нежна, истинска любов. Не е просто харесване, а чувството, което те кара да пазиш, да се грижиш, да се вълнуваш. Сега ще видим как Дора Габе описва тази обич в своето стихотворение.
- Но преди това нека още веднъж си помислим – защо е важно да говорим за любовта към България? Какво ни дава тя?"
Обобщение
Тази дейност въвежда учениците в емоционалната тема за любовта към родината чрез лични асоциации и думи. Те се запознават с личността на Дора Габе и разбират как един автор може да изрази обич чрез стихове. Подготвят се за поетичното възприемане и езиковото изследване в следващите дейности, както и за финалното сценично представяне.
Важно!
- Насърчавайте всяко мнение и избягвайте поправяне на „неправилни“ отговори – тук е важно личното усещане.
- Акцентирайте на това, че поезията е лично преживяване – нека учениците почувстват, че могат да споделят свободно.
- По време на представянето на Дора Габе използвайте снимка или портрет.
- Записвайте думите на дъската или на флипчарт лист, което по-късно ще използвате за създаване на визуален продукт (например, колаж „Обичта към родината“).
Учителят чете изразително стихотворението „Обич“. Учениците го слушат и след това споделят какво са почувствали и какво ги е впечатлило.
Инструкции
Подгответе се да прочетете стихотворението на учениците.
- "Ученици, сега ще чуете едно много красиво стихотворение, написано от Дора Габе – казва се „Обич“. Слушайте внимателно, без да го четете. Почувствайте думите, представете си картините, които рисува с думи.
- След това ще помислим по тези въпроси и ще ги обсъдим заедно.
- Кое ви направи впечатление?
- Как се почувствахте, докато слушахте стихотворението “Обич”?
- Забелязахте ли думи, които звучат особено красиво – например описания на небето, слънцето, нивите?"
Обобщение
Учениците се потапят в художествения свят на стихотворението и развиват способността си да разбират и усещат поетичния език. Това е основа за по-задълбочени езикови анализи и изразителни рецитации в следващите дейности.
Важно!
- Ако го няма в читанката, раздайте на всеки ученик текст на стихотворението “Обич” от Дора Габе.
- Прочетете стихотворението бавно, с подходящи интонация, паузи и емоция.
- Оставете на учениците малко време, за да помислят по поставените въпроси.
- Запишете въпросите на дъската или на флипчарт лист.
Всеки ученик записва на лист едно лично изречение, с което изразява обичта си към България. Учителят представя идеята за финалния концерт пред местния пенсионерски клуб, в който учениците ще участват с рецитал. Поставя задача да извънкласно изпълнение - учениците да изработят рисунки, които ще подарят на публиката.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия по темата.
- "Деца, сега ще ви поканя да направите нещо много специално. Помислете за всичко, което чухме и почувствахме днес. Помислете за България – как изглежда в сърцето ви? С какви думи бихте ѝ казали, че я обичате?
- Всеки от вас ще получи малко цветно листче. На него напишете едно кратко, но истинско изречение. Може да започне така:
- „Обичам България, защото...“
- „За мен България е...“
- „Когато мисля за България, си представям...“
- Няма правилен или грешен отговор – важното е да бъде искрено и лично. След това ще съберем всички ваши изречения в една голяма кутия, която ще наречем „Сърце за България“. Тя ще бъде част от нашето представяне пред гостите в края на проекта - ще гостуваме на местния пенсионерски клуб."
След като всеки от учениците напише своето изречение и го пусне в кутията, дайте допълнителна задача за домашна работа.
- "Ако някой желае, може да прочете своето изречение пред класа.
- Имате и една допълнителна задача, която трябва да изпълните извън часовете: нарисувайте рисунки, които бихте подарили на публиката като жест на благодарност за вниманието и възможността да представите своя концерт за България."
Обобщение
Учениците правят първата си самостоятелна крачка към артистично и емоционално изразяване. Те започват да формират лична връзка с темата и се подготвят емоционално за участие във финалното представяне.
Важно!
- Не правете езикова редакция на използваните изрази от учениците – важно е те да са лични и искрени.
- Насърчете споделянето – няколко деца могат да прочетат своите думи пред класа.
