Какво е лично писмо и защо го пишем?
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Познават структурата на писмото;
Необходими материали:
- работен лист “Пример за писмо”;
- работен лист “Подреди писмото”.
Учениците раговарят за писмата като жест. Разказват дали са получавали писмо или картичка и какво е било усещането им. Учителят показва пример за кратко лично писмо.
Инструкции
"Ученици, сега ще ви задам един въпрос: получавали ли сте някога писмо? Може да е било за рожден ден, празник или просто така – без повод. Може да е било пуснато по пощата, или в електронен вариант. А картичка?
Помислете за последния път, когато получихте писмо или картичка и споделете.
- Кой ви написа писмото или картичката?
- Какъв беше поводът?
- Как се почувствахте, когато го прочетохте?
- Пазите ли го още?
А сега ще ви прочета едно лично писмо. Докато слушате, опитайте да мислите за следните неща:
- Кой до кого пише?
- Какво според вас авторът иска да изрази с това писмо?
- Как бихте се почувствали, ако това писмо беше адресирано до вас?
Думите в едно писмо могат да бъдат като прегръдка от разстояние.”
Обобщение
Тази дейност подготвя учениците емоционално. Те започват да разбират, че писмото не е просто текст, а носи чувство и внимание. Това ще им помогне да пишат по-смислени послания по-късно.
Важно!
- Насърчавайте споделянето, но не настоявайте - възможно е децата никога да не са получавали писмо.
- Подчертайте, че писмото е повече от съобщение, то е емоционално преживяване за човека, до когото е адресирано.
Материали за дейността
Учениците изследват структурата на лично писмо. Подреждат разбъркано писмо в правилен ред и обсъждат ролята на всяка част.
Инструкции
“Сега ще работим с писмо, което е… разбъркано! Частите му са разместени и трябва да ги подредите така, че да се получи смислен текст.
Помислете:
- С какво започва писмото?
- Кои изречения са същинската част на писмото?
- Как трябва да завърши писмото?
Запишете на флипчарт лист отделните части на писмото.
Работете по двойки и се консултирайте един с друг. Когато сте готови, ще споделим с класа и ще проверим подредбата заедно.
След това ще отбележим коя част как се нарича: обръщение (до кого е писмото), въведение (начало), основна част, заключение (край), подпис (от кого е писмото).”
Обобщение
Учениците осъзнават, че писмото има подредба и че всяка част на текста изпълнява конкретна роля. Това знание ще им помогне при писането на собствени писма в следващите дейности.
Важно!
- Раздайте на учениците предварително принитрания работния лист.
Материали за дейността
Учениците записват кратък личен отговор на въпроса: “На кого бих искал да напиша писмо?“ и съставят обръщение и край.
Инструкции
“Ученици, представете си, че трябва да напишете писмо утре. На кого бихте го написали? И защо точно на този човек?
Запишете във вашите тетрадки:
- Името на човека, на когото бихте писали;
- Причината;
- Пример за обръщение (например: „Здравей, бабо!“);
- Пример за край (например: „С обич, твоя внук“).
Ще използваме тези идеи в следващите ни уроци, когато ще започнем сами да пишем писма.”
Обобщение
Учениците правят лична връзка с темата и се подготвят емоционално и мисловно за създаване на собствено писмо. Затварянето е плавен преход към следващата дейност по писане.
Важно!
- Напишете на дъската точките, по които учениците трябва да работят. Не изисквайте дълги текстове - достатъчни са няколко реда с ясно изразено намерение.

