Раздел
Движение и енергия
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците изброяват различни видове енергия (енергия от движението на водата и въздуха, слънчева енергия, енергия от горива и храни) и описват с примери използването на енергията в бита, транспорта и от живите организми.
Необходими материали:
- дъска и маркер
- картинки на различни начини за производство на енергия – слънчеви панели, вятърни турбини, водноелектрически централи, ТЕЦ, АЕЦ
- работен лист “Възобновяеми източници на енергия”
Урокът започва с мозъчна буря, която да въведе учениците в темата и да ги запознае с основните понятия от урока. Мозъчната буря постепенно прелива в дискусия.
Инструкции
Запишете на дъската думата “енергия”.
- Както виждате, ученици, днес ще си говорим за енергията. Записала съм на дъската тази дума и искам да ми изброите всички неща, които се нуждаят от енергия, за да могат да функционират.
Запишете на дъската всяко предложение, което децата дават. След което продължете дискусията.
- Като погледнем списъкът, който заедно създадохме, какво бихме могли да кажем за енергията? Способност за извършване на какво е тя?
Очакван отговор: работа
- Точно така, енергията е способност за извършване на работа. Работа могат да извършват тела и устройства, които имат енергия.
- Нека помислим, какви видове енергия съществуват?
- Каква е енергията на Слънцето?
- Каква енергия притежават автомобилите, велосипедите?
- Каква енергия притежава фурната, пещта?
- А каква енергия използват телефоните, телевизорите и другите електроуреди?
Поговорете и за преобразуването на енергия.
- Енергията обаче може и да се превръща от един вид в друг вид. Нека помислим, когато се включи електрическата печка в каква енергия се превръща електрическата?
Очакван отговор: в топлинна
- Когато пуснем вентилатора, какво превръщане се случва?
Обобщение
Обобщете.
- Важно беше да добием обща представа за това какво представлява енергията, преди да насочим активно вниманието си към темата за възобновяемата енергия и възобновяемите енергийни източници. Те всъщност какво правят? Преобразуват слънчева енергия, енергия на движението в електрическа енергия.
Важно!
- Подгответе си предварително въпросите. Може да ги запишете върху файл, който да прожектирате на дъската, или да ги запишете с маркер.
- Уверете се, че всички ученици участват активно и отговарят на поставените въпроси.
Материали за дейността
Учителят показва картини на различни начини за производство на енергия (слънчеви панели, вятърни турбини, водноелектрически централи, ТЕЦ, АЕЦ). Учениците правят предположения кои от тях са по-щадящи, като учителят насочва дискусията към темата за възобновяемите енергийни източници.
Инструкции
Покажете на учениците на дъската или в учебника картини на различни начини за производство на енергия (слънчеви панели, вятърни турбини, водноелектрически централи, ТЕЦ, АЕЦ)
- Нека заедно разгледаме тези илюстрации, те представят различни енергийни източници. Някои от тях не нанасят вреди на природата и производството на енергия от тях не оставя екологичен отпечатък. С дргуи обаче не е така. Разгледайте хубаво илюстрациите и помислете, кои от тези източници са по-добри и щадящи за природата и защо?
Очакван отговор: слънчеви панели, вятърни турбини, ВЕЦ.
Обобщение
Обобщете.
- След като вече познавате по-добре възобновяемите енргийни източници, сте готови да се впуснете в пътешествие в света на възобновяемите енергийни източници.
Важно!
- Подгответе предварително илюстрациите и имайте готовност да обясните на учениците какво виждат, в случай, че се затруднят.
- Записвайте на дъската ключови думи от техните отговори.
Учениците работят в три групи, като всяка изследва различен възобновяем енергиен източник – слънчева, вятърна или водна енергия. Те анализират информация от работен лист, обсъждат как работи източникът, неговите предимства и предизвикателства, както и къде се използва в България. Накрая всеки екип представя откритията си пред класа.
Инструкции
Разделете класа на три групи.
- Ученици, ще се разделим на три групи, в колоните както сте седнали в класната стая.
- Първа група ще получи текст, който разглежда темата за слънчевата енергия като възобновяем енергиен източник. Втора група ще разглежда вятърната енергия, а трета - водната.
- Запознайте се подробно с текста, прочетете го и помислете за отговори на следните въпроси:
- Как работи този енергиен източник?
- Какви са предимствата и предизвикателствата му?
- Къде в България можем да го видим в действие?
- Важно е да излъчите един говорител, който ще представи пред останалите резултатите от вашата работа.
- Ще имате на разположение 15 минути да прочетете текста и да отговорите на въпросите, а след това по 2 минути на отбор, за да представите резултатите. Работете заедно, помагайте си, за да можете да се справите за предвиденото време.
Обобщение
Обобщете.
- Възобновяемите енергийни източници са бъдещето на нашата планета. Важно е всеки от нас да е добре запознат с предимствата на използването на зелена енергия, за да можем всички заедно да станем едно по-отговорно общество, живеещо в единство с принципите на опазването на околната среда.
Важно!
- Разпечатайте поне по 2-3 копия от работния лист за всеки отбор, за да може спокойно учениците да се запознаят с текста.
- Съблюдавайте времето за изпълнение на задачата и уведомявайте отборите за оставащото време.
- Ако прецените, че този начин на разделяне на отбори не е удачен поради някаква причина, можете да изберете и друг метод на разделяне по отбори.
- Поощравайте активното слушане, като след презентациите, може да зададете въпрос към класа (напр. "Коя енергия ви се струва най-полезна за България и защо?"), за да ангажирате и слушателите.
Всеки ученик споделя какво най-много го е впечатлило и отговаря на въпроса: „Как мислите, че ще изглежда бъдещето, ако използваме повече възобновяеми енергийни източници?“
Учителят обобщава казаното и насърчава учениците да започнат работата по своя проект.
Инструкции
Завършете часа с кратка дискусия.
- Благодаря ви много за активната работа в този час. На финала му ми се иска да обсъдим един важен въпрос, по който да ми споделите какво е вашето мнение и как виждате нещата вие. Как мислите, че ще изглежда бъдещето, ако използваме повече възобновяеми енергийни източници?
- Как би се отразило това на природата?
- Какви според вас са плюсовете и какви са минусите на използването на възобновяеми енергийни източници?
Обобщение
Подчертайте, че бъдещето зависи от информираните избори – каквито те днес са направили в тази дискусия.
- Поставихме основите на работата и по този наш проект. В следващия час ще продължим с практическа задача, в която ще приложите всички научени до момента неща на практика. Всеки от нас ще може да бъде част от по-зелено бъдеще – с малки, но осъзнати действия.
Важно!
- Дайте свобода и възможност на децата да изкажат своите идеи и предположения, без да ги поправяте или да коментирате предложенията и идеите, които дават. Идеята е да се получи свободна дискусия, в която ще можете да прецените доколко децата са успели да разберат значението и смисъла на използването на възобновяеми енергийни източници.
- Опитайте се да включите възможно най-много ученици в тази дискусия.

