Енергията и възобновяемите енергийни източници

Раздел

Движение и енергия

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците изброяват различни видове енергия (енергия от движението на водата и въздуха, слънчева енергия, енергия от горива и храни) и описват с примери използването на енергията в бита, транспорта и от живите организми.

Необходими материали:

  • дъска и маркер
  • картинки на различни начини за производство на енергия – слънчеви панели, вятърни турбини, водноелектрически централи, ТЕЦ, АЕЦ
  • работен лист “Възобновяеми източници на енергия”
Енергията около нас и в нас
10 минути
Дискусия

Урокът започва с мозъчна буря, която да въведе учениците в темата и да ги запознае с основните понятия от урока. Мозъчната буря постепенно прелива в дискусия.

Инструкции

Запишете на дъската думата “енергия”.

  • Както виждате, ученици, днес ще си говорим за енергията. Записала съм на дъската тази дума и искам да ми изброите всички неща, които се нуждаят от енергия, за да могат да функционират.

Запишете на дъската всяко предложение, което децата дават. След което продължете дискусията.

  • Като погледнем списъкът, който заедно създадохме, какво бихме могли да кажем за енергията? Способност за извършване на какво е тя?

Очакван отговор: работа

  • Точно така, енергията е способност за извършване на работа. Работа могат да извършват тела и устройства, които имат енергия.
  • Нека помислим, какви видове енергия съществуват?
  • Каква е енергията на Слънцето? 
  • Каква енергия притежават автомобилите, велосипедите? 
  • Каква енергия притежава фурната, пещта? 
  • А каква енергия използват телефоните, телевизорите и другите електроуреди?

Поговорете и за преобразуването на енергия.

  • Енергията обаче може и да се превръща от един вид в друг вид. Нека помислим, когато се включи електрическата печка в каква енергия се превръща електрическата?

Очакван отговор: в топлинна

  • Когато пуснем вентилатора, какво превръщане се случва?

Обобщение

Обобщете.

  • Важно беше да добием обща представа за това какво представлява енергията, преди да насочим активно вниманието си към темата за възобновяемата енергия и възобновяемите енергийни източници. Те всъщност какво правят? Преобразуват слънчева енергия, енергия на движението в електрическа енергия.

Важно!

  • Подгответе си предварително въпросите. Може да ги запишете върху файл, който да прожектирате на дъската, или да ги запишете с маркер. 
  • Уверете се, че всички ученици участват активно и отговарят на поставените въпроси.
Енергийни детективи
5 минути
Дискусия

Учителят показва картини на различни начини за производство на енергия (слънчеви панели, вятърни турбини, водноелектрически централи, ТЕЦ, АЕЦ). Учениците правят предположения кои от тях са по-щадящи, като учителят насочва дискусията към темата за възобновяемите енергийни източници.

Инструкции

Покажете на учениците на дъската или в учебника картини на различни начини за производство на енергия (слънчеви панели, вятърни турбини, водноелектрически централи, ТЕЦ, АЕЦ)

  • Нека заедно разгледаме тези илюстрации, те представят различни енергийни източници. Някои от тях не нанасят вреди на природата и производството на енергия от тях не оставя екологичен отпечатък. С дргуи обаче не е така. Разгледайте хубаво илюстрациите и помислете, кои от тези източници са по-добри и щадящи за природата и защо?

Очакван отговор: слънчеви панели, вятърни турбини, ВЕЦ.

Обобщение

Обобщете.

  • След като вече познавате по-добре възобновяемите енргийни източници, сте готови да се впуснете в пътешествие в света на възобновяемите енергийни източници.

Важно!

  • Подгответе предварително илюстрациите и имайте готовност да обясните на учениците какво виждат, в случай, че се затруднят.
  • Записвайте на дъската ключови думи от техните отговори.

Материали за дейността

Пътешествие в света на възобновяемата енергия
20 минути
Групова работа

Учениците работят в три групи, като всяка изследва различен възобновяем енергиен източник – слънчева, вятърна или водна енергия. Те анализират информация от работен лист, обсъждат как работи източникът, неговите предимства и предизвикателства, както и къде се използва в България. Накрая всеки екип представя откритията си пред класа.

Инструкции

Разделете класа на три групи.

  • Ученици, ще се разделим на три групи, в колоните както сте седнали в класната стая. 
  • Първа група ще получи текст, който разглежда темата за слънчевата енергия като възобновяем енергиен източник. Втора група ще разглежда вятърната енергия, а трета - водната.
  • Запознайте се подробно с текста, прочетете го и помислете за отговори на следните въпроси: 
  1. Как работи този енергиен източник?
  2. Какви са предимствата и предизвикателствата му?
  3. Къде в България можем да го видим в действие?
  • Важно е да излъчите един говорител, който ще представи пред останалите резултатите от вашата работа. 
  • Ще имате на разположение 15 минути да прочетете текста и да отговорите на въпросите, а след това по 2 минути на отбор, за да представите резултатите. Работете заедно, помагайте си, за да можете да се справите за предвиденото време.

Обобщение

Обобщете.

  • Възобновяемите енергийни източници са бъдещето на нашата планета. Важно е всеки от нас да е добре запознат с предимствата на използването на зелена енергия, за да можем всички заедно да станем едно по-отговорно общество, живеещо в единство с принципите на опазването на околната среда.

Важно!

  • Разпечатайте поне по 2-3 копия от работния лист за всеки отбор, за да може спокойно учениците да се запознаят с текста. 
  • Съблюдавайте времето за изпълнение на задачата и уведомявайте отборите за оставащото време. 
  • Ако прецените, че този начин на разделяне на отбори не е удачен поради някаква причина, можете да изберете и друг метод на разделяне по отбори.
  • Поощравайте активното слушане, като след презентациите, може да зададете въпрос към класа (напр. "Коя енергия ви се струва най-полезна за България и защо?"), за да ангажирате и слушателите.

Материали за дейността

Енергийна прогноза за бъдещето
5 минути
Дискусия

Всеки ученик споделя какво най-много го е впечатлило и отговаря на въпроса: „Как мислите, че ще изглежда бъдещето, ако използваме повече възобновяеми енергийни източници?“
Учителят обобщава казаното и насърчава учениците да започнат работата по своя проект.

Инструкции

Завършете часа с кратка дискусия.

  • Благодаря ви много за активната работа в този час. На финала му ми се иска да обсъдим един важен въпрос, по който да ми споделите какво е вашето мнение и как виждате нещата вие. Как мислите, че ще изглежда бъдещето, ако използваме повече възобновяеми енергийни източници?
  • Как би се отразило това на природата? 
  • Какви според вас са плюсовете и какви са минусите на използването на възобновяеми енергийни източници?

Обобщение

Подчертайте, че бъдещето зависи от информираните избори – каквито те днес са направили в тази дискусия.

  • Поставихме основите на работата и по този наш проект. В следващия час ще продължим с практическа задача, в която ще приложите всички научени до момента неща на практика. Всеки от нас ще може да бъде част от по-зелено бъдеще – с малки, но осъзнати действия.

Важно!

  • Дайте свобода и възможност на децата да изкажат своите идеи и предположения, без да ги поправяте или да коментирате предложенията и идеите, които дават. Идеята е да се получи свободна дискусия, в която ще можете да прецените доколко децата са успели да разберат значението и смисъла на използването на възобновяеми енергийни източници.
  • Опитайте се да включите възможно най-много ученици в тази дискусия.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.