Раздел
Светът на детето
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- изброяват видовете транспортни средства и правилата за поведение в тях;
- откриват връзката между местоположението на родното селище и транспортните средства, които се използват в него;
- оценяват като правилно и неправилно поведението на участниците в уличното движение в различни ситуации.
Необходими материали:
- игра “Правилно и неправилно поведение в транспорта”
- работен лист “Транспорт и пътна безопасност в родния край”
- цветни моливи или флумастери
Учителят чете изречения с различни ситуации от пътното движение, а учениците класифицират действията като правилни или неправилни.
Инструкции
- "Днес се впускаме в приключение с транспортните средстава в родния край. Ще ви прочитам различни изречения. Слушайте внимателно всяко изречение. Веднага след като чуете ситуацията, посочете дали е правилна или неправилна, като вдигнете палец нагоре за правилна или покажете палец надолу за неправилна.
- След всяка ситуация ще обсъдим защо действието е безопасно или опасно."
Обобщение
Учениците активно се учат да разпознават безопасно и опасно поведение в различни транспортни ситуации.
Важно!
- Подгответе 10–12 различни изречения, включващи всички видове транспорт (кола, велосипед, автобус, пешеходци).
- Обсъждайте кратко всяка ситуация, за да наблегнете на правилата за безопасност.
- Провокирайте учениците като оспорите някое от техните твърдение за правилно или неправилно.
Учениците описват видовете транспорт, които се използват в тяхното селище, и свързват местоположението и инфраструктурата с избора на транспорт.
Инструкции
- "Какви видове транспорт се използват в нашия роден край? Коли, велосипеди, автобуси, тролеи, влакове, лодки, кораби, метро?
- Защо хората използват точно този вид транспорт?
- Време е за следващата страница в дневника. Екипи, пред вас е работния лист “Транспорт и пътна безопасност в родния край”. Нарисувайте един вид транспорт, който се използва в нашия роден край. Под рисунката напишете кратко изречение: „В нашия край хората използват …, защото …“"
Обобщение
Учениците осмислят видовете транспорт в родния край, връзката им с местоположението и инфраструктурата и упражняват умения за описание и творческо представяне.
Важно!
- Подкрепяйте учениците, които се затрудняват с писането, като им предложите примерни изречения.
- Проверявайте дали страницата е подредена и ясно показва видовете транспорт и връзката им с местоположението.
- В края на дейността помолете учениците да поставят работния лист като следваща страница в дневника.
Учениците анализират кратък казус за безопасност в уличното движение и предлагат как биха постъпили на мястото на участника.
Инструкции
- "Сега ще ви прочета един казус. Казусът е проблем, предизвикателство, на което ние ще търсим решение.
„Стефан тръгва за училище с велосипеда си. Първо минава по велоалея, където има други колоездачи и пешеходци. След малко стига кръстовище с пешеходна пътека. На светофара светва червено, но няма коли в близост и Стефан решава да премине с колелото. След това той преминава покрай строителна зона, където има знаци за забрана на движението. Решава да мине по заобиколен път, който е малко по-дълъг, но по него може да се движи. Стига навреме за първия час.”
- Как е действал Стефан в двете ситуации, в които му се е наложило да вземе решение?
- Кое поведение е безопасно и кое – опасно?
- Какво бихте направили вие, ако сте на негово място?"
Обобщение
Учениците упражняват вземане на решения в реални ситуации, осмислят правилата за безопасност и оценяват последствията от действията на участниците в уличното движение. Това затвърждава знанията и уменията за безопасно поведение, които ще документират в дневника.
Важно!
- Подкрепяйте дискусията, като задавате насочващи въпроси: „Защо е опасно да пресече на червен светофар?“ или „Какво може да се случи, ако не спазим знаците в строителната зона?“
- Насърчавайте учениците да обосновават своите решения и да мислят за безопасността на другите участници в движението.

