Раздел

Дума и изречение

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • откриват звуковете в състава на думата;
  • ориентират се в последователността на звуковете в думата;
  • разграничават звук от буква;
  • разграничават сричките в думата;
  • разграничават гласни от съгласни звукове;
  • разграничават съгласния звук й от гласния звук и;
  • изговарят правилно звуковете в думите;
  • разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
  • пишат правилно в думи й, йо, ьо, щ, я, ю, дж, дз;
  • четат правилно думи в съответствие със звуковия им състав.

Необходими материали:

  • Моливи
  • Учебници, табла с информация и други източници
  • Тетрадки с тесни и широки редове по български език
  • Малки листчета
  • Работен лист “Групова самооценъчна карта”
Запознаване със самооценъчните карти
5 минути
Оценяване

Учителят запознава децата с груповите самооценъчни карти.

Инструкции

Запишете предварително на дъската или покажете на презентация петте критерия за успешен проект. 

  • Предстои ви да работите по групи по проект „Правописни отбори“. За да разберете какво е важно за работата ви, трябва да знаете какви са критериите за успех. Прочетете ги самостоятелно от дъската за 2 минути и след това ще ги обсъдим.

След като времето са самостоятелен прочит изтече, обсъдете всеки от критериите.

  • Вашият проект трябва:
    1. Да бъде четлив и подреден – старайте се да пишете красиво и ясно.
    2. Да има вярно написани думи – внимателно проверявайте правописа.
    3. Да бъде цветен и красив – използвайте цветове и рисунки, за да направите проекта интересен.
    4. Да показва, че сте работили заедно – всеки в отбора трябва да участва.
    5. Да бъде завършен – уверете се, че сте направили всичко, което е необходимо.

Припомнете на учениците и правилата за работа в екип.

  • От вас се очаква:
  • Да работите заедно като истински отбор - всеки трябва да има роля.
  • Да се изслушвате и да си помагате.
  • Да проверявате правописа си, преди да предадете работата.
  • Да бъдете креативни – можете да рисувате, украсявате и оформяте красиво проекта.

Раздайте на всеки отбор по една групова самооценъчна карта и им разкажете кога и как точно ще се случи оценяването.

След като приключите същинската работа по проекта и го представите пред останалите, всяка група ще получи самооценъчна карта. В нея ще трябва да отбележите как сте се справили. Бъдете честни, това ще ви помогне да станете още по-добри. И най-важното: забавлявайте се, учете и работете заедно!

Обобщение

"Всеки екип има важна мисия – да разкрие правописните тайни! Вече знаете какво се очаква от вас."

Важно!

  • Покажете груповата самооценъчна карта и се уверете, че децата са разбрали какво се очаква от тях.

Материали за дейността

Разследваме правописните правила
25 минути
Групова работа

Учениците се разделят в групите си по теми и обсъждат как да събират информация. Учителят предоставя на учениците различни източници на информация. Всяка група събира информацията, която е необходима, като я записва и дава примери.

Инструкции

Учениците са разделени предварително на пет отбора, всеки от които ще работи по определена тема. Дайте инструкции за работа.

  • Вие сте детективи! Всяка група ще разследва различна част от правописа. Обсъдете помежду си как ще търсите информация. Използвайте източниците, които обсъдихте - учебниците, таблата в клас. Запишете в тетрадките си важните правила. За всяко от правилата обсъдете с групата примери. Нарисувайте нещо, ако искате. Имате 20 минути време за работа. Нека всеки си води записки в своята тетрадка.

Обобщение

"Събрахте много ценна информация. Вече имате материали за проектите си."

Важно!

  • Уверете се, че в класната стая има достатъчно източници на информация по всяка тема - учебници на различни издателства, готови табла с правописни правила и такива, изработени от учителя.
  • Насърчавайте работа в екип.
  • Обикаляйте между групите, насочвайте ги към правилни източници.

Материали за дейността

Какво научихме днес?
5 минути
Рефлексия

По групи учениците споделят каква работа са свършили - относно събраната от тях информация, кои източници са използвали, как са работили в екип.

Инструкции

Задайте на учениците въпроси, които предизвикват размишления върху наученото и преживяното по време на часа. Нека от всяка група има по един говорител.

  • Каква работа свършихте по групи днес?
  • Откъде взехте информация?
  • Събрахте ли необходимата информация?
  • Как работихте в групата?

Обобщение

 "Много работа свършихте днес, поздравления! Събрахте необходимата информация и следващия път ще подготвите проектите си."

Важно!

  • Задавайте насочващи въпроси, ако някои деца се затрудняват.
  • Дайте възможност на всяка група да се изкаже.
  • Уверете се, че всички групи са събрали необходимата информация. Ако има такива, които не са готови, осигурете им време, в което да го направят.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.