Раздел
Дума и изречение
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- откриват звуковете в състава на думата;
- ориентират се в последователността на звуковете в думата;
- разграничават звук от буква;
- разграничават сричките в думата;
- разграничават гласни от съгласни звукове;
- разграничават съгласния звук й от гласния звук и;
- изговарят правилно звуковете в думите;
- разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
- пишат правилно в думи й, йо, ьо, щ, я, ю, дж, дз;
- четат правилно думи в съответствие със звуковия им състав.
Необходими материали:
- Моливи
- Учебници, табла с информация и други източници
- Тетрадки с тесни и широки редове по български език
- Малки листчета
- Работен лист “Групова самооценъчна карта”
Учителят запознава децата с груповите самооценъчни карти.
Инструкции
Запишете предварително на дъската или покажете на презентация петте критерия за успешен проект.
- Предстои ви да работите по групи по проект „Правописни отбори“. За да разберете какво е важно за работата ви, трябва да знаете какви са критериите за успех. Прочетете ги самостоятелно от дъската за 2 минути и след това ще ги обсъдим.
След като времето са самостоятелен прочит изтече, обсъдете всеки от критериите.
- Вашият проект трябва:
1. Да бъде четлив и подреден – старайте се да пишете красиво и ясно.
2. Да има вярно написани думи – внимателно проверявайте правописа.
3. Да бъде цветен и красив – използвайте цветове и рисунки, за да направите проекта интересен.
4. Да показва, че сте работили заедно – всеки в отбора трябва да участва.
5. Да бъде завършен – уверете се, че сте направили всичко, което е необходимо.
Припомнете на учениците и правилата за работа в екип.
- От вас се очаква:
- Да работите заедно като истински отбор - всеки трябва да има роля.
- Да се изслушвате и да си помагате.
- Да проверявате правописа си, преди да предадете работата.
- Да бъдете креативни – можете да рисувате, украсявате и оформяте красиво проекта.
Раздайте на всеки отбор по една групова самооценъчна карта и им разкажете кога и как точно ще се случи оценяването.
След като приключите същинската работа по проекта и го представите пред останалите, всяка група ще получи самооценъчна карта. В нея ще трябва да отбележите как сте се справили. Бъдете честни, това ще ви помогне да станете още по-добри. И най-важното: забавлявайте се, учете и работете заедно!
Обобщение
"Всеки екип има важна мисия – да разкрие правописните тайни! Вече знаете какво се очаква от вас."
Важно!
- Покажете груповата самооценъчна карта и се уверете, че децата са разбрали какво се очаква от тях.
Материали за дейността
Учениците се разделят в групите си по теми и обсъждат как да събират информация. Учителят предоставя на учениците различни източници на информация. Всяка група събира информацията, която е необходима, като я записва и дава примери.
Инструкции
Учениците са разделени предварително на пет отбора, всеки от които ще работи по определена тема. Дайте инструкции за работа.
- Вие сте детективи! Всяка група ще разследва различна част от правописа. Обсъдете помежду си как ще търсите информация. Използвайте източниците, които обсъдихте - учебниците, таблата в клас. Запишете в тетрадките си важните правила. За всяко от правилата обсъдете с групата примери. Нарисувайте нещо, ако искате. Имате 20 минути време за работа. Нека всеки си води записки в своята тетрадка.
Обобщение
"Събрахте много ценна информация. Вече имате материали за проектите си."
Важно!
- Уверете се, че в класната стая има достатъчно източници на информация по всяка тема - учебници на различни издателства, готови табла с правописни правила и такива, изработени от учителя.
- Насърчавайте работа в екип.
- Обикаляйте между групите, насочвайте ги към правилни източници.
Материали за дейността
По групи учениците споделят каква работа са свършили - относно събраната от тях информация, кои източници са използвали, как са работили в екип.
Инструкции
Задайте на учениците въпроси, които предизвикват размишления върху наученото и преживяното по време на часа. Нека от всяка група има по един говорител.
- Каква работа свършихте по групи днес?
- Откъде взехте информация?
- Събрахте ли необходимата информация?
- Как работихте в групата?
Обобщение
"Много работа свършихте днес, поздравления! Събрахте необходимата информация и следващия път ще подготвите проектите си."
Важно!
- Задавайте насочващи въпроси, ако някои деца се затрудняват.
- Дайте възможност на всяка група да се изкаже.
- Уверете се, че всички групи са събрали необходимата информация. Ако има такива, които не са готови, осигурете им време, в което да го направят.
