Раздел
География на обществото и стопанството
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- затвърждават знания за населението, стопанството и политическата карта на света;
- разпознават и тълкуват стълбчести и кръгови диаграми като начин за представяне на географска информация;
- познават основни характеристики на континентите – площ, население, брой големи градове.
Необходими материали:
- Устройства с достъп до интернет;
- Кутия или непрозрачна торбичка – за теглене на предмети от различните екипи;
- Малки предмети със символично значение – по 1 от следните:
- Плик с ориз;
- Фигурка куфар;
- Малка къщичка (може и от конструктор);
- компютърна мишка;
- Молив или химикал;
- Малко хартиено самолетче;
- Бурканче с пръст;
- Работен лист “Canva диаграма стъпка по стъпка”;
- Работен лист ”Задача за екипна диаграмна визуализация”.
Учениците участват в интерактивна игра с предмети и с езика на ръката, за да активират вече усвоените знания за населението, стопанството и политическата карта. Прави се преход към темата за визуализация на информацията чрез диаграми.
Инструкции
„Днес ще направим нещо различно! Ще разберем колко много вече знаем – и как можем да използваме това знание, за да създадем нещо съвсем ново.
Започваме с малка проверка. Ще ви кажа няколко твърдения, а вие ще броите с пръсти – за всяко от тях, което знаете или можете да направите, вдигате един пръст. Готови ли сте?
– Знам какво означава думата „стопанство“;
– Мога да обясня какво е гъстота на населението;
– Помня какво е миграция;
– Мога да изброя видове стопански дейности;
– Зная как се чете диаграма;
– Знам какво е пазар;
– Познавам политическата карта на света.
Погледнете ръката си – колко пръста сте вдигнали? Това е вашата „географска оценка“ – тя е за самите вас! Виждате ли колко много вече знаете?
Сега погледнете предметите, които донесох: куфарче, плик с ориз, мишка, молив, самолет, къщичка, въглен или бурканче с пръст… Те са свързани с различни идеи, дейности или образи, които може да срещнем на континентите, които проучваме. Подходете като изследователи! Всеки предмет може да ви подскаже нещо, което вече знаете за континента, който проучвате.
Разгледайте внимателно предметите и изберете кои три от тях най-добре представят вашия континент. Ще ви дам време да обсъдите помежду си, а след това да споделите с другите екипи какъв е изборът ви и защо.
Когато сте готови, ще ви поканя да представите своето решение. Аргуменитрайте се:
– С какво този предмет би могъл да бъде свързан на вашия континент?
– Каква човешка дейност или нужда ви напомня?
– Може ли да го свържем със стопанска дейност? С коя?
– Напомня ли ви нещо, което сме учили за хората или държавите в този континент?
Нека всеки екип да разкаже защо е избрал точно тях и какво символизират за континента му.”
Обобщение
Тази дейност се провежда, за да активира вече усвоените знания в областта на социалната география и да събуди креативното мислене.
Важно!
- Поставете на видно място в стаята малките символични предмети (плик ориз, куфар, къщичка, мишка, молив, самолет, въглен/бурканче с пръст). Поканете екипите да изберат три от тях, които определят като “най-свързани” с техния континент. Задавайте насочващи въпроси:
- С какво той би могъл да бъде свързан на вашия континент?
- Каква човешка дейност или нужда ни напомня този предмет?
- Може ли той да е свързан с вид стопанска дейност? С коя?
- Припомня ли ви нещо, което сме учили за населението или държавите в този континент?
- Дайте време на екипите да обсъдят отговорите си и изслушайте споделянията им пред класа.
Учениците се запознават с онлайн приложението Canva. Учителят демонстрира как се създават стълбчеста и кръгова диаграма, а след това учениците по двойки изпълняват тренировъчна задача - създаване на диаграма по данни от учебника или атласа.
Инструкции
“А сега е време да се научим как можем ние самите да представим света с помощта на числа и цветове. Ще използваме Canva - приложение, с което може да правите красиви плакати, презентации и диаграми. Ще го използваме за диаграми.
Ще направим заедно пробна визуализация. Първо ще ви покажа стъпка по стъпка:
- Как да влезете в сайта: canva.com
- Как да изберете шаблон
- Как да потърсите елемент “кръгова диаграма“ или “стълбчеста диаграма“
- Как се въвеждат етикети и стойности
- Ще променим цветове, шрифт, заглавие, и ще поставим текст
- Ще ви покажа как се споделя – като линк или изтеглен файл
Разгледайте по двойки работния лист и отговорете на въпросите в него. Изберете 3–4 реални числа от учебника или атласа – например, населението на различните континенти или дял на дейности от стопанство.
Въведете данните в Canva и направете своя диаграма. Измислете ѝзаглавие. Запаметете я и може да я използвате в следващия урок за екипния проект. Не се притеснявайте – сега се учим. Ще минавам между вас и ще ви помагам, ако имате нужда.“
Обобщение
Тази дейност се провежда, за да направим първи стъпки в създаването на визуална географска информация. Учениците се учат как да работят с данни, да ги представят чрез диаграма, и как да използват Canva като средство за комуникация на географски знания. Това е важна подготовка самостоятелната работа по екипи, когато ще създадат своя екипен проект с диаграми по континенти.
Важно!
- Преди часа проверете дали учениците имат достъп до устройства с интернет. Ако няма възможност за работа онлайн, използвайте скрийншотовете от Canva и готовия работен лист с инструкции и въпроси, за да направят симулация на процеса.
- Проведете демонстрацията. По време на практическата част насърчавайте учениците да използват реални данни от учебника или атласа. Подсещайте ги какво могат да представят: население по континенти, дял на стопански дейности и др.
- Обърнете внимание на следните умения:
- вярно въвеждане на числови стойности;
- съгласуваност между цветове и етикети;
- ясно заглавие;
- кратко обяснение на избора им.
Материали за дейността
В тази финална част от урока учениците получават конкретни указания за екипната си задача – създаване на визуално представяне на данни за своя континент чрез диаграми. Учителят представя четирите вида диаграми, които ще включва проектът и критериите за оценяване. Учениците разпределят отговорностите помежду си, правят план за работа у дома и обсъждат творческия подход към оформлението. Проектът ще бъде представен в следващия учебен час.
Инструкции
„Сега, след като научихме как да правим диаграми в Canva и какво можем да покажем чрез тях, е време да започнем подготовката на нашия екипен проект. Вашата задача е да създадете представяне на вашия континент чрез четири диаграми и кратки текстове към тях.
Това ще направите за домашна работа – дигитално или на хартия, както прецени вашият екип. Вие избирате как да изглежда представянето ви – може да бъде в Canva, като слайд, презентация, табло, папка или друго творческо решение.
Какво задължително включва вашият проект:
- Заглавие на представянето
- Карта на континента (може да я добавите като изображение или рисунка)
- 4 диаграми:
- Диаграма 1: Площ на континента спрямо останалите
- Диаграма 2: Население на континента спрямо останалите
- Диаграма 3: Брой на градовете с население над 10 млн.
- Диаграма 4: Религиите в континента
- Извод под всяка диаграма – едно-две изречения с важна информация или сравнение.
- Цветово оформление според континента което се спазва във всички диаграми.
- Интересни факти за населението и селищата – поне два
- Ясно посочени имена и задачи на всеки член от екипа
Ваш избор е:
- Дали проектът ще е дигитален или на хартия.
- Как ще го представите – с рисунки, икони, снимки или други визуални елементи.
- Кой какво ще направи – кой събира данни, кой изработва диаграмите, кой пише изводите, кой оформя и подготвя за представяне
Вашите диаграми трябва да бъдат:
- четливи, с въведени стойности;
- озаглавени от вас;
- съобразени цветово с вашия континент.
Всеки екип ще получи инструкциите, които току-що чухте, в писмен вид.”
Обобщение
С тази дейност учениците правят преход от учене към създаване – подготвят се за самостоятелна работа по събиране и визуализиране на данни. Те прилагат знанията за континенти, население и стопанство, упражняват дигитални умения и сътрудничество в екип. Това е важна крачка към създаването на техните собствени географски анализи.
Важно!
- Представете задачата възможно най-ясно: всяка група вече представлява определен континент, който ще трябва да представи чрез диаграми, съобразени цветово и визуално с тематиката. Подчертайте, че всяка диаграма трябва да има извод, който да показва какво научаваме от нея. Насърчете учениците да използват данни от учебника, атласа или онлайн източници.
- Представянето може да бъде на хартия (плакат, табло, дипляна) или в дигитален формат (слайд, постер, презентация, Canva проект) – по избор на екипа. Всеки ученик в екипа трябва да има ясна роля
- Раздайте работния лист и обяснете, че той ще им помогне да структурират работата си. Ако имате достатъчно време, може да представите критерии за оценяване:
- Използване на достоверни данни
- Прецизност и яснота на диаграмите
- Оформление и графично представяне
- Точност и смисъл на изводите
- Работа в екип и участие на всички

