Раздел
Събиране и изваждане на числата до 100 без преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 100 без преминаване;
- извършват действията събиране и изваждане с мерни единици (дециметър, метър);
- намират обиколка на триъгълник, правоъгълник и квадрат.
Учениците разбират, че крепостта се нуждае от ремонт, но строителите трябва точно да изчислят обиколки, за да помогнат. Припомнят си как се намира обиколка на геометрични фигури – квадрат, правоъгълник и триъгълник.
Инструкции
- Деца, кралството настъпи тревожен ден! На места древната крепост се е пропукала след силна буря. Рицарите са разтревожени – без здрави стени, цялото царство е в опасност! Архитектите са отчаяни, защото никой не може да намери точните размери за новите укрепени стени.
- Но тъкмо в този момент, пристигна писмо от краля, с восъчен печат и златни букви, което гласи: „Само най-сръчните и умни ученици могат да помогнат! Те трябва да измерят точно всички страни на строителните елементи и да открият обиколката на всяка част, за да изградят крепост, устойчива на всяка опасност!“
- А вие сте избраният екип! Готови ли сте да се превърнете в истински кралски строители? Знанията са вашите мечове, а точността – вашата сила.
- Нека първо си припомним как се намира обиколка на геометрични фигури.
Начертайте на дъската квадрат, правоъгълник и триъгълник.
- Какво означава „обиколка“ на фигура?
- Какво трябва да направим, за да я намерим?
- Обиколката е сборът от дължините на всички страни на фигурата.
- Квадрат - за да намерим обиколката, събираме четирите еднакви страни.
- Правоъгълник - обиколката му е равна на сбора на двете дължини и двете ширини.
- Триъгълник - обиколка ще намерим като съберем трите страни.
Обобщение
Припомнихме си как се намира обиколка, защото ще помагаме в строежа на истинска крепост! След малко ще се разделим на екипи и ще решавате задачи. Бъдете внимателни с мерните единици – ще има дециметри и метри!
Важно!
- Разкажете историята с ентусиазъм.
- Начертайте на дъската или покажете предварително подготвени фигури.
- Насочвайте към изразите за обиколка, без да ги диктувате – целта е припомняне.
- Ако времето позволява, дайте кратко устно упражнение с готови стойности.
В групи учениците намират обиколка на геометрични фигури. Всеки правилно измерен и пресметнат елемент става „част от крепостта”.
Инструкции
- Ще работите в групи по трима. Ще получите работен лист с геометрични фигури, на които трябва да намерите обиколката. Ако сте точни, идвате при учителя и получавате надпис: „Одобрено за строеж“.
Обобщение
Днес намирахме обиколка и показахме, че можем да използваме математиката за истински задачи. Така помогнахме за изграждането на крепост, която е точна и здрава!
Важно!
- Раздайте работните листове и дайте точни инструкции за попълването им.
- Наблюдавайте учениците, при нужда подпомагайте с въпроси.
- Одобрявайте само фигури с коректна обиколка и записана мерна единица.
- При вярно намерени обиколки, записвайте на листа: „Одобрено за строеж!“.
Групите представят по една фигура и разказват как са намерили обиколката. Класът заедно обсъжда “ремонтираните” части на крепостта.
Инструкции
- Хайде заедно да проверим как решихте задачите. Всяка група ще представи по една фигура.
- Как намерихте обиколката й? Как разбрахте, че сте готови?
Обобщение
Днес показахме, че можем да намираме обиколка на геометрични фигури. С общи усилия помогнахме за ремонта на крепостта – здрава и точна, точно като нашите знания!
Важно!
- Насочвайте дискусията с въпроси.
- Насърчавайте да използват мерната единица.
- Ако има време дайте възможност на учениците да решат примерите на дъската.
- Насърчавайте всички групи да се включат.
