Раздел
Природните области в България
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават особеностите на Рило-Родопската природна област;
- свързват природната среда с традициите и поминъка на хората.
Необходими материали:
- видео материали – Рилски манастир и Източни и Западни Родопи
- снимки на места и забележителности от Рило-Родопската област
- природна карта на България
- работен лист “Шаблон на уеб страница – Рило-Родопска област”
- моливи, флумастери
- ножици и лепила
- устройства с достъп до интернет
Учениците гледат кратка част от видеа за места от Рило-Родопската област. Те трябва да отгатнат коя природна област ще изследват днес.
Инструкции
- "Ще видим малка част от две видеа. Опитайте се да откриете какво ги обединява. Къде се намират? Какво ни подсказват за природата, културата и историята на мястото?"
Обобщение
"Справихте се отлично. Днес ще пътуваме до Рило-Родопската област. Едно магнетично място, което заслужава както нашето внимание, така и това на турситите."
Важно!
- Изберете и пуснете кратка част от всяко от видеата.
- Уверете се, че са без звук и че сте ги пуснали така, че учениците да не видят заглавията, за да не им се подскаже отговор.
- Покажете картата с обхвата на Рило-Родопската област и отбележете важните обекти.
Учениците работят в екипи и създават секция "Рило-Родопска област" в уеб страницата си – описват природата, културни забележителности, традиции и създават туристически маршрут с препоръки.
Инструкции
- "Рило-Родопската област е специално и магнетично място, затова, позволете на това вълшебно кътче от родината да ви завладее и да ви разкрие неподозирани тайни.
- Както обикновено, аз ще бъда тук и ще отговарям на въпросите ви, ако имате такива.
- Нека създадем следващата секция в нашия информационен уебсайт.
- Ще имате на разположение 25 минути да попълните ключовите секции в работния лист:
- Местоположение;
- Климат;
- Природа;
- Биоразнообразие (растения и животни);
- Паметници на културата и туристически дестинации;
- Идеи за разходки и преходи.
- Залепете подходящи снимки."
Обобщение
"И четвъртата дестинация е на нашия “уеб сайт”! Ако не сте успели да довършите всичко, не се тревожете, можете да го направите в следобедните часове."
Важно!
- Напомнете на учениците да използват ясни заглавия и изображения.
- Помогни им да включат местни традиции – напр. гайдари, дърворезба, занаяти.
- Предупредете ги от предходен час, че може да донесат и използват устройство с интернет за търсене на информация (по две устройства на отбор) или осигурете устройства Вие, ако училището разполага с такива.
- Разпечатайте предварително работен лист “Шаблон на уеб страница - Рило-Родопска област”, по който ще работят отборите.
- Разпечатайте и снимки на места и забележителности от Рило-Родопската област, които учениците да залепят в работните листове.
- Докато учениците търсят и подреждат информацията си в шаблона, минавайте по масите, задавайте насочващи въпроси, допълвайте информацията. Това че този урок не е класически - фронтален, не означава, че учениците не могат да усвоят предвидената за часа информация.
Материали за дейността
Всеки екип споделя по едно изречение, което съчетава природен обект и човешка традиция – напр. "На Орфеевите скали звучи каба гайда".
Инструкции
"Измислете кратко изречение, което съчетава природата и културата в Рило-Родопската област. Може да е красиво, загадъчно или смешно – важното е да показва как се преплитат планини и традиции."
Обобщение
"На крачка от финала сме. Остава ни една последна област. Коя е тя, ще научите в следващия час."
Важно!
- Записвайте изреченията на дъската или лист.
- Може да ги превърнете в начални фрази за следваща задача – например писане на кратки текстове или стихчета.
