Раздел
Числата 21, 22, 23, ..., 99, 100
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават мерната единица за дължина метър и нейното означение (м);
- обясняват връзката между мерните единици сантиметър, дециметър и метър;
- решават задачи с мерните единици дециметър и метър;
- решават задачи с мерните единици дециметър и метър.
Необходими материали:
- метър лента (дървен метър, рулетка, шивашки метър)
- табло “Връзка между метър, сантиметър и дециметър”
- работен лист “Огради и пътеки”
Учениците се запознават с ферма, в която има проблем. Научават, че оградата на овцете е счупена и те са избягали. Нужна е точна мярка, за да се направи нова ограда.
Инструкции
- "В тази ферма фермерът има проблем – овцете са избягали, защото оградата на места се е счупила. Фермерът иска да измери колко е разстоянието, за да знае колко нова ограда да постави. Но… линийката не му стига! Какво ще използваме вместо нея?
След като изслушате децата, покажете метър.
- Ще работим с метър, ще разберем кога и как се използва. След това ще сравняваме мерни единици за дължина - метър с дециметър и сантиметър.
- Докато фермерът събира овцете от поляната, ние ще измерваме, ще смятаме и ще му помогнем да може да оправи оградата.
- Хайде сега да се упражним с няколко превръщания."
Обобщение
"Научихме, че за по-дълги разстояния използваме метър. Разбрахме защо понякога линийката не е достатъчна. Подготвихме се за действие!"
Важно!
- Разкажете историята с ентусиазъм, за да ангажирате вниманието на учениците.
- Демонстрирайте метър лента (дървен метър, рулетка, шивашки метър), покажете колко е 1 метър и го сравнете с дециметър и сантиметър, визуализирайте с табло.
- Упражнете с няколко примера превръщането на дециметри в сантиметри, на метри в дециметри и обратното.
Материали за дейността
В групи учениците решават задачи, свързани с измервания и сравнения между метри, дециметри и сантиметри. Използват мерки, за да помогнат за възстановяването на оградата и други дейности във фермата.
Инструкции
- "Пред всеки екип от двама има работен лист. Четете внимателно задачите и проверявайте дали дължините са в една и съща мерна единица. Ако не са, първо превърнете, после решете задачата.
- Бъдете внимателни. Всяка грешка може да пусне овцете пак навън!"
Обобщение
"Научихме, че можем да решаваме реални проблеми с математиката. Използвахме метър, смятане и логика, за да направим нещо полезно – спасихме овцете!"
Важно!
- Направете едно измерване демонстративно пред класа и преобразувайте мерните единици.
- Обикаляйте между групите и при необходимост насочвайте с въпроси.
Материали за дейността
Учениците заедно проверяват и обсъждат решенията си от работните листове. Споделят кое ги е затруднило и кое им е било лесно.
Инструкции
- "Да проверим задачите и да видим дали ще успеем да помогнем на фермера да поправи оградата.
- Коя задача ви затрудни най-много? Защо? А коя беше най-лесна?"
Обобщение
"Уверихме се, че познаваме мерките, можем да ги използваме в реални ситуации и знаем как да решаваме задачи с метри и дециметри. Браво, фермери! Овцете са в безопасност благодарение на вас!"
Важно!
- Насърчавайте всяка група да сподели, като поддържате позитивна атмосфера.
- Подтиквайте ги да аргументират отговорите си и да проверяват взаимно решенията си.
- Подкрепяйте с въпроси при затруднения.
- Насърчавайте учениците да използват точни мерни единици в речта си (метри, сантиметри, дециметри).

