Раздел

Звуков състав на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават ударена от неударена сричка.
  • пишат правилно буквите на гласните звукове със и без ударение и в крайна сричка на думата.
  • прилагат начини за проверка на правописа на гласни в неударени срички и на съгласни звукове в средата на думата.
  • правят разлика между изговор и правопис на неударена гласна.

Необходими материали:

  • Компютри или таблети с достъп до Canva
  • Примери за думи и упражнения
  • Граматически правила за правопис
  • Интерактивни шаблони за презентации
  • Достъп до интернет (за допълнителни ресурси)
  • Работен лист “Обратна връзка от съученици”
Планиране на интерактивна презентация
10 минути
Дискусия

Учениците обсъждат и планират съдържанието на интерактивната презентация, разделяйки се на екипи според задачите си.

Инструкции

Започнете часа с разделяне на класа на групи.

  • “Деца, днес ще работим по групи, за да създадем интерактивна презентация, в която ще покажете какво сте научили за правописа на гласните звукове. Ще се разделите на три екипа. Всеки ще има важна задача.

Екип 1: Събира и представя основните правила за правопис. Как мислите, как можем да ги направим по-интересни?

Екип 2: Ще създаде интерактивни игри и загадки. Какви игри обичате най-много?

Екип 3: Ще подбере примерни думи и упражнения. Какви думи ще изберете?

Дайте инструкции за работа.

  • “Сега всеки екип има на разположение 5 минути, за да обсъди и запише на лист какво ще включи в презентацията си.”

Обобщение

Учениците имат план как ще структурират работата си и как ще подготвят презентацията.

Важно!

  • Насочвайте учениците към ясна структура и кратки, точни формулировки.
  • Уверете се, че всеки екип разбира своята задача.
Създаване на интерактивно съдържание
20 минути
Групова работа

Учениците работят по групи за създаването на различните компоненти на интерактивната презентация.

Инструкции

Преминете към създаването на презентацията.

  • “Всеки от вас ще има важна роля в създаването на нашата интерактивна презентация. Екип 1 отговаря за събирането и представянето на основните правила за правопис. Как можем да ги направим по-интересни?

Очаквани отговори, към които да насочвате учениците при нужда: С диаграми, с примери, с цветни слайдове

  • Екип 2 ще разработи интерактивни игри и загадки. Какви игри можем да включим?”

Очаквани отговори, към които да насочвате учениците при нужда: Викторини, кръстословици, свързване на думи с определения

  • Екип 3 ще подбере примерни думи и упражнения. Какви думи ще включите?”

Очакван отговор, към който да насочвате учениците при нужда: думи, които често се грешат.

Дайте общи насоки за работа на екипите:

  • След като съберете думите, може да направите и кратки тестове, за да проверим знанията.
  • Не забравяйте да използвате обяснителни слайдове.
  • Нека игрите бъдат увлекателни и да помагат за запомнянето на правописните правила.
  • “Сега всеки екип да започне работа и да обсъди как ще представи информацията в презентацията. Успех!”

Обобщение

Учениците ще създадат съдържанието на презентацията и ще го подготвят за дигитално оформление. Ще усъвършенстват умението си за работа в дигитална среда.

Важно!

  • Ако е необходимо повече време на екипите, може да се възложи извънучилищна работа 3-4 дни;
  • Осигурете на учениците достъп до нужните ресурси, като компютри или таблети, интернет връзка, интерактивни образователни платформи, Canva, граматически справочници и материали за упражнения.
  • Насочвайте ги към ясни и интерактивни формати, като анимации, видео клипове, интерактивни тестове, пъзели, кръстословици.
Финализиране и подготовка за представяне
10 минути
Презентация

Учениците финализират и тестват презентацията, като подготвят представянето пред класа.

Инструкции

В края на часа оставете малко време, в което екипите да представят какво са свършили до момента.

  • “Нека сега прегледаме заедно презентацията. Всички ли са доволни от съдържанието? Успяхте ли да изпълните всичко? Имате ли нужда от още време за работа?”
  • “Сега всеки екип да излъчи свой говорител, който да разкаже какво сте работили. Докато слушате своя съученик, остналите ученици, моля, да попълните работния лист с въпроси за обратна връзка.”

Ако остане време, направете пробна репетиция, за да сте сигурни, че всичко върви гладко.

Обобщение

Учениците завършват презентацията и са готови да представят наученото пред класа.

Важно!

  • Окуражете учениците да говорят ясно и уверено.
  • Подгответе ги да отговарят на въпроси от съучениците си.
  • Ако времето през часа не е достатъчно, осигурете допълнително време за репетиции.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.