Раздел
Дума и изречение
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- откриват звуковете в състава на думата;
- ориентират се в последователността на звуковете в думата;
- разграничават звук от буква;
- разграничават сричките в думата;
- разграничават гласни от съгласни звукове;
- разграничават съгласния звук й от гласния звук и;
- изговарят правилно звуковете в думите;
- разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
- пишат правилно в думи й, йо, ьо, щ, я, ю, дж, дз;
- четат правилно думи в съответствие със звуковия им състав.
Необходими материали:
- Събраните работни материали на групи
- Примери за различни видове проекти
- Картони за проектите за всяка група
- Моливи, флумастери
- Лепила, ножици, линии
- Работен лист “Групова самооценъчна карта”
Учениците се запознават с различни начини за изработване на проект и обсъждат как ще представят събраната си информацията. Разпределят си ролите в групата.
Инструкции
Представете на учениците различни начини за представяне на информацията и дайте задача всеки отбор да избере как ще представи събраната си информация.
- Вече събрахме много информация. Как да я покажем на другите? Ще ви покажа варианти на проекти. Можете да ги използвате като примери, а можете да измислите и свой начин на изработване.
- Обсъдете с групата дали искате постер, рисунка, презентация или друго.
Обобщение
"Сега знаем как ще работим и как трябва да изглежда проекта на всяка група. Време е да започнем!"
Важно!
Визуализирайте пред учениците различни видове проекти. Може да са реални проекти от предходни години, ваши или на колеги, може да са представени дигитално като снимки. Хубаво е децата да видят разнообразни начини за визуално представяне на информация, да разберат, че проектът трябва да има заглавие, информация, рисунки/картинки. Подберете готови проекти:
- с рисунки и малко текст;
- с повече текст;
- с таблици;
- с принтирани и залепени картинки;
- с различни начини на подредба на рисунките и текста - рисунки в средата и текст около тях или всяка рисунка е с текст до себе си и др.;
- с колаж и отварящи се хартиени капачета;
Дайте примери какви роли могат да заемат децата в групите. Обсъдете, че в такъв вид дейности, за да могат да си използват времето ефективно, участниците си разпределят задачите, тоест влизат в определени роли. Например:
- кой търси информация;
- кой записва информацията;
- кой да рисува съответните рисунки;
- кой да отговаря за това как да се разпредели всичко това на листа - разположението на елементите на проекта и т.н.
Материали за дейността
Учениците работят на групи по създаването на проектите си.
Инструкции
Дайте индструкции за работа по проекта.
- Нека всеки отбор започне работа по проекта. Разпределете задачите в групата. След малко ще мина през всеки отбор да ми сподели кой каква роля ще има в екипната работа.
- Предварително планирайте на листа кое как ще разположите.
- Проверявайте дали следвате правописните правила.
Обобщение
"Получиха се много хубави проекти! Научихте се как да оформяте идеите си като проект. Утре ще ги представите пред всички."
Важно!
- Наблюдавайте процеса, насърчавайте сътрудничество.
- Проследете дали всеки ученик има роля в отбора. Ако някой няма такава, дайте вие предложение.
Материали за дейността
Учениците преглеждат и редактират финално проектите си.
Инструкции
Преминете към завършващата част от урока - финалната редакция на проектите.
- Вие свършихте чудесна работа по вашите проекти! Сега е време да ги прегледате и редактирате, за да бъдат още по-добри.
- Всяка група да прегледа проекта си внимателно. Да види дали всичко е написано правилно и четливо, дали присъства всичко важно по темата. Ако има нужда добавете последни детайли – например рамка, рисунки или украса.
Обобщение
“Вие работихте упорито, завършихте и подобрихте проектите си! Когато отделяме време за проверка и редакция, правим работата си още по-добра!”
Важно!
- Наблюдавайте как учениците работят в групи – дали си помагат и се изслушват.
- Насочвайте ги с въпроси като “Сигурни ли сте, че няма правописни грешки?” и “Всички ли сте доволни от проекта?”
- Поощрявайте ги да откриват и сами да коригират грешките си.
- Подчертайте важността на четливото писане и подредената работа.
