Самообладание и смелост – образът на Апостола
Раздел
Особености на художествено произведение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците проследяват случки и действия на герои в литературни и/или фолклорни произведения.
Необходими материали:
- текст на разказа “Апостолът в премеждие” от Иван Вазов
- разпечатани откъси от разказа за групите
- речник на непознатите думи
- работен лист „Карта на героя“
- флипчарт лист
- маркери
Използвана литература:
“Апостолът в премеждие от Иван Вазов в: Разкази за деца от български писатели. Антология, изд. „Български писател“, София, 1981
Учениците влизат в ролята на наблюдатели на сцена, която се случва в старо кафене. Чрез описание и въображение се подготвят за прочит на текста. Правят първи предположения за героя и за напрежението в разказа.
Инструкции
- "Ученици, представете си, че влизате в едно старо кафене. Няколко човека си говорят тихо. Един мъж си пуши наргилето. Един чирак бръсне друг мъж, който е с гръб към вратата. Всичко изглежда спокойно. Но… нещо напряга въздуха. Влиза човек и се оглежда. Търси някого. Някой, който е много важен. Някой, който трябва да бъде заловен.
- А сега си представете, че вие гледате тази сцена като в театър.
- Какво бихте забелязали първо?
- По какво ще разберете, че някой крие нещо?
- Как бихте се почувствали, ако вие сте този, когото търсят?
- Ще прочетем част от този разказ. Наблюдавайте внимателно как (с какви думи) авторът ни кара да усещаме напрежението още от самото начало."
Обобщение
Учениците се въвеждат плавно в атмосферата на разказа. Включват се активно чрез въображение и наблюдение. Създават личен интерес към случващото се и се подготвят за същинското четене.
Важно!
- Не казвайте името на Левски в началото – оставете учениците сами да открият кой е „човекът, когото търсят“.
- Ако е възможно, използвайте картина или илюстрация на стара чаршия или кафене, за да подкрепите визуално въображението.
- Разяснете непознатите думи.
Учениците четат откъси от текста, проследяват действията на основните герои и ги подреждат в хронологична таблица. Извеждат основни качества на Левски и д-р Ковачев въз основа на техните постъпки.
Инструкции
- "Ученици, сега ще прочетем част от разказа – откъса със сцената в кафенето. Ще го разделим на три момента – влизането на Али чауш, напрегнатото мълчание и бягството на Левски.
- След като го прочетем, ще работите по групи. В тетрадките си ще начертаете таблица, в която заедно ще отговорите на следните въпроси за всяка от сцените:
- Какво се случва в тази сцена?
- Кой герой какво прави?
- Какво показва поведението на Левски? А на Ковачев?
- Използвайте думи от текста или свои думи, за да опишете постъпките на героите. После ще обсъдим заедно – как се държи човек, когато е в опасност? Какво означава да запазиш самообладание?"
Обобщение
Учениците осмислят ключови моменти от разказа, проследяват действията на героите и анализират техните качества. Подготвят се да обобщят образа на Левски.
Важно!
- Разделете класа на групи по 3-4 ученици, всяка с откъс от разказа на Иван Вазов - сцената в кафенето.
- Начертайте на дъската таблицата, която учениците трябва да пренесат в тетрадките си - три реда за всеки от моментите (“Влизането на Али чауш”, “Напрегнатото мълчание” и “Бягството на Левски”) и три колони за всеки от въпросите.
- Помагайте с насочващи въпроси: „Кой направи какво?“, „Какво научаваме за него от тази постъпка?“
- Подчертайте езикови средства (напр. „лицето остаяше спокойно“, „погледът не трепна“).
Материали за дейността
Учениците обобщават образа на Левски чрез попълване на карта на героя – какво прави, как изглежда, какво чувства, как другите го виждат.
Инструкции
- "Вече знаем какво се случва в кафенето. Видяхме как се държат героите. Сега ще обобщим какъв човек е Левски.
- Ще използваме този шаблон – карта на героя. В нея има четири полета:
- Как изглежда Левски?
- Какво прави той в разказа?
- Как се чувства?
- Как го виждат другите?
- Попълнете с кратки изречения. Може да използвате и думи от самия текст. След това ще споделим част от отговорите в клас."
Обобщение
Учениците затвърждават разбирането си за образа на Левски чрез собствена формулировка. Развиват умения за литературен анализ на герой.
Важно!
При нужда предложете опорни думи: спокоен, хладнокръвен, умен, смел, уверен, съобразителен, наблюдателен.

