Съединението и неговата защита
Раздел
Българската държава след Освобождението
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват събитията, довели до Съединението на Княжество България и Източна Румелия.;
- разказват накратко за Сръбско-българската война и ролята ù за отстояване на Съединението;
- разпознават исторически личности, свързани със Съединението и неговата защита (Захари Стоянов, княз Александър I);
- работят съвместно по създаването на сценарий за документален филм.
Необходими материали:
- работен лист “Писане на сценарий”
- видео “Съединението на България”
- листчета с идеи за сценарии
- смартфони или таблети за заснемане – за следобедните часове
- шапки, шалове, стари дрехи – за сценична визуализация в следобедните часове
Учениците гледат кратко видео за Съединението. Учителят въвежда темата чрез кратка дискусия. Заедно с учителя, класът извежда основните моменти от това историческо събитие и планира кои от тях да включи в своя филм.
Инструкции
- "Днес продължаваме с работата по филма. Сега ще изгледаме кратко видео за това как е обявено Съединението. Докато гледате, опитайте се да запомните:
- Къде се случват събитията?
- Как се заражда идеята за Съединението?
- Кой ги организира?
- Кой подкрепя Съединението?
- До какво води нарушаването на Берлинския договор?
- Защо е било толкова важно за българите да се обединят?"
Обобщение
"Надявам се, че с това видео успяхте по-добре да си представите какъв е смисълът на Съединението за историята на България. А сега ще се фокусираме върху това да изберем най-добрите сцени, с които да представим неговата значимост."
Важно!
- Подканете учениците към активно слушане.
- Запознайте предварително учениците с въпросите, на които трябва да отговорят.
Учениците работят по екипи, за да създадат сценарий и план за следваща част от филма – отразяване на реакциите след Съединението и защита чрез Сръбско-българската война.
Инструкции
- "За следващата дейност продължаваме да работим в четирите екипа, които сформирахме предния път, само че сега задачата ще бъде малко по-различна.
- Всяка група ще създаде сценарий за кратка сцена от документалния филм. Темата е “Как българите защитават Съединението?”
- На всеки екип ще се падне листче с една от следните идеи:
- Радио репортаж от бойното поле;
- Интервю с участник в сраженията;
- Сценка от съвещание с княз Александър I;
- Новинарска хроника от 1885 г.
- Напишете кратък сценарий с реплики и опишете какво ще се вижда на екрана или ще се чува."
Обобщение
Чрез творческа задача учениците прилагат наученото, развиват умения за изразяване чрез текст и образ и правят връзка между история и съвременно медийно представяне.
Важно!
- Обиколете групите и подпомагайте с идеи или въпроси.
- Подсигурете по-подробна рамка за сценарий, ако е необходимо.
- Насочвайте вниманието към историческата достоверност.
Групите представят накратко своите идеи за сцени. Учителят записва кой екип коя част ще заснеме в следобедната работа в ГЦОУД.
Инструкции
- "Всяка група ще представи накратко своя сценарий – какво се случва, кои герои участват, какво ще се вижда и чува.
- Изберете един говорител, който ще представи, и бъдете готови за заснемане на филмчетата в следобедните занимания."
Обобщение
"Днес отново свършихте отлична работа! Браво, деца. Филмът ни ще стане прекрасен! Остава ни съвсем малко до голямата премиера!"
Важно!
- Насърчавайте позитивна атмосфера при представяне.
- Запишете всяка група коя точно сцена ще заснеме, за да осигурите логична последователност при монтажа.
