Разпознавам гласовете в текста: диалог или монолог?
Раздел
Литературни и фолклорни текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците разпознават диалог и монолог в художествен текст.
Необходими материали:
- откъси от легендата “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон” за прочит
- визуална схема или илюстрации на дъската
- флипчарт лист с две колони: Диалог / Монолог
- работен лист “Речник на непознатите думи в легендата “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон”
- флипчарт лист
- маркери
- работен лист за създаване на реплики “Балон и облак”
- табло за галерия
Учениците влизат в темата чрез кратка учителска демонстрация с откъси от текста и насочващи въпроси. След това сравняват монолог и диалог чрез визуална схема.
Инструкции
- "Ученици, днес ще се научим да разпознаваме кога героите в текста говорят с някого и кога говорят сами със себе си – това ще ни помогне по-добре да разберем какво чувстват и мислят.
- Сега ще ви прочета два откъса от легендата “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон”. Слушайте внимателно!
Откъс 1:
- Ти, момче, какво правиш тука?
- Ами, намерих това дете, та рекох да му направя сянка.
- Как мислите – тук кой говори и на кого?
Откъс 2:
- Знаеш ли какво е това езеро? - попитала го жената. Марко бил толкова смаян, че дори не се опитал да отговори. - В него е събрана по една капчица роса от всяка тревичка на Балкана, по глътка от всяко негово езеро, река, поток, кладенче, ручей, по сълза от сока на всяко негово дърво, по дъждинка от всеки облак, прелетял в небето му…
- А в този откъс – кой на кого говори?
- Когато герой разговаря с друг герой – това е диалог.
- Когато изразява мислите си сам или говори на себе си – това е монолог.
- Нека спрем за малко и си изясним някои думи, които може да са ви непознати. Те звучат красиво, но са по-редки или старинни (ручей, кладенче, дъждинка, нозе, самодива). Ще ви ги обясня с примери.
- Сега погледнете на дъската – тук имаме две картинки:
- В едната има двама герои, които си говорят.
- В другата – герой, който си мисли нещо сам.
- Коя картинка представя диалог? А коя – монолог?
- В следващата дейност ще се научим как да ги разпознаваме и сами в текста."
Обобщение
В тази дейност учениците разбират, че в легендите героите не само действат, но и водят диалог и монолог. Това им помага да откриват по-добре чувствата и желанията на персонажите.
Важно!
- Подчертайте ключовата разлика чрез примери от реалния живот - „Ако говориш с приятел – това е диалог. А ако си мислиш нещо или говориш на себе си, без отсрещната страна да ти отговаря - това е монолог.“
- Насърчете всички ученици да се включат, включително чрез жестове (например: покажи „1 герой“ = монолог; „2 героя“ = диалог).
- За думи като „нозе“, „дъждинка“, „самодива“ използвайте илюстрации.
- Дайте допълнително разяснение за фразеологизма “юнак и половина”:
“Когато кажем, че някой е ‘юнак и половина’, не значи, че е буквално един човек и още половин. Това е израз, с който показваме, че човекът е много повече от обикновен герой – свръхсмел, свръхсилен.” - Помолете учениците да създадат изречения с новите думи – това подпомага разбирането им в контекст.
Учениците работят по двойки с откъси от легендата, като променят речта на героите - монолог в диалог и диалог в монолог. Представят новите сцени с емоция.
Инструкции
- "Ученици, сега ще се превърнете в езикови творци! Ще работите по двойки. Във всяка двойка единият от вас ще преобразува монолог от легендата в диалог, а другият – диалог в монолог. Припомням, че основните герои са Крали Марко и самодива Вила. Разпределете ролите помежду си като във всеки екип ще има един юнак и една самодива.
- Задачите пред вас са следните:
- Първо заедно прочетете откъсите, които ще получите.
- Изберете кой ще преработи монолог и кой – диалог.
- Ако имате откъс, в който героят говори сам (монолог), си представете, че има някой до него и започнете разговор.
- Ако имате откъс с диалог, си представете, че героят е сам и казва тези думи, без да следва отговор.
- След това, ако желаете, може да изиграете сцената пред класа."
Обобщение
"Когато променяме начина, по който героите говорят – дали с друг или сами, без да следва отговор – ние влизаме по-дълбоко в тяхната роля. Това ни помага да разбираме героите по-добре, а също и да мислим по-гъвкаво как да изразим чувства и мисли с думи."
Важно!
- Разделете класа по двойки. За целта може да използвате онлайн приложението Gynzy.
- Запишете инструкциите на флипчарт лист.
- Подгответе няколко откъса от легендата, представящи монолог и диалог.
Учениците избират герой от легендата (Крали Марко или самодива Вила) и създават кратка реплика в балон (монолог) и облак (диалог), свързани с ключов момент от текста. Представят визуално сцената и репликите.
Инструкции
- "Ученици, нека да направим нещо специално, за да завършим урока. Ще създадете кратка сцена от легендата.
- Изберете герой – Крали Марко или самодива Вила.
- Припомнете си важен момент от текста на легендата – например, когато Марко пази сянка, когато пие от езерото или когато получава силата си.
- Ще ви дам лист с две полета за записване:
- Балон – тук ще запишете какво мисли героят (монолог).
- Облак – тук ще запишете какво казва на друг герой (диалог).
- По желание може да нарисувате героя или сцената около балоните.
Пример:
- Балон - „Дали ще ми помогне тази вода? Толкова ми се иска да съм силен…“
- Облак - „Благодаря ти, самодиво, никога няма да забравя това!“
- Най-интересните ще подредим на таблото „Гласовете на героите“.
Обобщение
Чрез тази задача учениците се поставиха на мястото на героите и показаха как разбират техните мисли и чувства. Те използваха наученото за диалог и монолог, за да създадат свои реплики, свързани с важни моменти от легендата. Това им помогна да осмислят текста по по-личен и вълнуващ начин.
Важно!
- Подкрепете учениците с опори - думи, които изразяват мисли („Дано...“, „Страх ме е…“) и думи, които изразяват диалог („Кажи ми…“, „Благодаря…“).
- Дайте време за представяне и създаване на галерия със завършените работи на учениците.

