Раздел
Жизнени процеси
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават основните части на цвета и тяхната функция;
- обясняват процесите на опрашване и оплождане;
- разпознават условията, необходими за покълване и растеж на растенията;
- извършват наблюдения и записват данни в научен протокол.
Необходими материали:
- реални цветя (напр. лале, зюмбюл)
- лупи
- работен лист “Устройство на цвета”
- семена за засяване (фасул, леща, жито или други бързорастящи култури)
- саксийки/пластмасови чашки, памук, почва
- работен лист “Протокол за наблюдение на разтежа и развитието на растение”
- работен лист Части на цвета и тяхната функция”
Учениците наблюдават реални цветя с помощта на лупи, идентифицират и назовават основните части на цвета: тичинки, плодник, венчелистчета и др.
Инструкции
Визуализирайте на дъската картинка “Устройство на цвета” и без допълнителни обяснения по нея, стартирайте урока.
- "Ученици, днес ще разгледаме една не по-малко важна от храненето и дишането тема - темата за размножаването при растенията. Моля, разгледайте тази графика добре. На този етап само я огледайте.
- Така както сте седнали по двойки, ще получите специална екипна задача. Всяка двойка разполага с една лупа и един цвят на различно растение. Внимателно огледайте цвета с лупата. Можете ли да разпознаете отделните части на цвета - тези от картинката на дъската?
- Колко от вас успяха да видят близалцето? А стълбчето? (може да се изредят различни части)"
Обобщение
"Ето, че чрез наблюдение се запознахте по-подробно с устройството на цветовете при растенията. Тази задача беше важна за нас, защото всяка част от цвета на растението е важна и участва в процеса на размножаване. Трябва да ги познавате, за да можете да си обясните и процеса на размножаване при растенията."
Важно!
- Подгответе предварително различни видове цветя и лупи за всяка двойка.
- Насърчавайте учениците да споделят наблюденията си.
- При необходимост обиколете чиновете и помогнете на децата да се ориентират в това какво наблюдават.
Учениците гледат кратко видео, обясняващо процесите на опрашване и оплождане при цветните растения. След това попълват работен лист, свързан с частите на цвета и тяхната функция.
Инструкции
Подгответе се да пуснете видео “Пчела събира цветен прашец”.
- "Ред е да видим как се случва магията на размножаването при растенията. Сега ще изгледаме две много кратки видеа. На първото ще видите една пчела, кацнала на цвят. Наблюдавайте внимателно какво прави тя и как изглеждат нейните крачета.
- Помислете, каква е ролята на пчелите в процеса на опрашване? Как те помагат да се случи това опрашване? Само пчелите ли мога да свършат тази работа?"
Пуснете и видео “Опрашването”.
- "Нека видим и второто видео.
- Какво разбрахте от него за процеса на опрашване? Защо опрашването е толкова важно? Какво съдържа прашецът? Докъде трябва да достигне прашецът, за да започне процеса на оплождане?"
Раздайте на учениците работен лист “Части на цвета и тяхната функция”.
- "Сега нека попълним работния лист, който всеки от вас получи.
- Ще помагам при необходимост, но съм сигурна, че вече знаете верните отговори."
Обобщение
"Разбрахме как се осъществява размножаването при цветните растения и каква е ролята на всяка част на цвета в този процес. Вървим смело към създаването на нашата малка училищна градина, в която ще осигурим всички необходими условия за растеж и развитие на нашите растения."
Важно!
- Подгответе предварително работен лист за всеки ученик.
- Подгответе предварително и видео материалите.
Учениците засяват избрани семена в саксии и започват да водят научен протокол, в който описват началното състояние, условията на отглеждане и прогноза за очакваното развитие.
Инструкции
Преминете към засаждането на семената.
- "В началото на проекта поставихме като основно предизвикателство създаването на градина, като истински агрономи. Но всъщност знаете ли какво точно правят агрономите? Агрономите всъщност организират и ръководят производството на продукцията, съставят технологически карти за отглеждането на отделните култури и отговарят за качеството на посевния и посадъчен материал.
- За да направим истинска градина, всеки от вас трябва да засади свое растение, за което да се грижи и да му осигури оптимални условия.
- Аз съм ви подготвила семена на различни растения (домати, краставици, магданоз, босилек, копър, тиквички, както и на цветя). Всеки ще изтегли на късмет какво растение да засее и за какво растение да се грижи.
- Освен да засеете растенията, ще трябва и да започнете да попълвате своя агрономски протокол за наблюдение, в който ще следите как се развива и расте вашето растение.
- Всеки от вас има саксийка и почва, които си е донесъл от вкъщи. Надяваме се, че вашата почва е плодородна и качествена, защото от нея ще зависи как ще се развива и расте растението.
- Засейте растението. Полейте го внимателно.
- В научния протокол запишете: дата на засаждане, вид на растението, условия на отглеждане (светлина, температура, поливане) и вашата прогноза за развитието му."
Обобщение
"Създадохме началото на нашата мини градина и започнахме да наблюдаваме развитието на растенията, като истински учени."
Важно!
- От предходния час инструктирайте учениците, че трябва да си донесат малка саксийка, пълна с почва. По ваша преценка, можете да дадете за задача на учениците да донесат семена на растения или вие да подготвите такива.
- Разпечатайте предварително протоколите за наблюдение, както и подгответе стикери за саксийките на учениците, за да могат да ги надпишат със своите имена.
Провежда се кратка рефлексия след края на предходната дейност. Очаква се учениците да са истински превъзбудени от практическата дейност, затова не се предвиждат допълнителни задачи, а само затваряне на урока с бърза рефлексия.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- "Днес свършите добра работа, която сложи началото на вашата първа градина.
- Как ви кара да се чувствате това?
- Какво очаквате да се случи с вашата градина в бъдеще?
- Кое е най-запомнящото се нещо, което научихте в този час?"
Обобщение
"В следващия час ще продължим да работим по създаването на вашата училищна градина."
Важно!
- Обобщете казаното от учениците и подгответе децата за следващия урок/проект.


