Размножаване и развитие на растенията

Раздел

Жизнени процеси

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • представят знания за развитието на растенията на база преживелищен опит;
  • развиват умения за наблюдение, анализ и научна аргументация;
  • развиват умения за презентиране и работа в екип;
  • усъвършенстват уменията си за рефлексия и оценка на собствената работа.

Необходими материали:

  • попълнени работни листове “Протокол за наблюдение на растежа и развитието на растение”
  • засятите растения
  • работен лист “Растителни загадки”
  • сертификат “Млад градинар”
Растителна разгрявка
5 минути
Въведение

Учениците изпълняват серия от кратки физически упражнения, представящи етапите на растеж и развитие на растенията. Това им помага да се раздвижат и да се подготвят за работа в часа.

Инструкции

Започнете часа с въведение в урока - “Растителна разгрявка”.

  • "Днес ще започнем часа си по един малко по-нестандартен начин, като не просто ще си говорим за нещата на теория, а ще ги преживеем. 
  • Искам всеки от вас да се превърне в едно малко семенце. Нека всички клекнем на земята, със свито към колената тяло и да си представим, че сме малки семенца, току-що засети в почвата. 
  • В почвата е топло, има достатъчно вода и хранителни вещества и семенцето започва бавно да расте, затова сега леко надигнете глава, изправете лекичко тялото. Все още семенцето не се вижда над почвата, но вече е започнало да расте.
  • Малко по малко започва да покълва. Затова и започваме бавно, много бавно да се изправяме. Ставаме все по-високи, по-високи и по-високи.
  • А сега, нека разпънем листа - ръцете се протягат към тавана, и да поздравим Слънцето, защото от малкото семенце, порасна прекрасно, здраво и силно растение!"

Обобщение

"Мисля че вече сме готови официално да преминем към финала на нашето приключение! Готови ли сте наистина?"

Важно!

  • Давайте инструкциите сякаш разказвате приказка. 
  • Показвайте движенията и ги изпълнявайте заедно с учениците. 
  • По ваша преценка, можете да ги накарате да изпълнят упражнението още веднъж. 
  • Уверете се, че децата са застанали на безопасно разстояние едно от друго.
Доклад за напредъка на растенията в малката градина в класната стая
15 минути
Презентация

Учениците представят своите протоколи от наблюдението на развитието на растенията си. Дискутират какво им е направило впечатление, какви изводи си вадят от свършената работа.

Инструкции

Преминете към представянето на протоколите от наблюдението на развитието на растенията.

  • "Смело можем да кажем, че вие, ученици, отгледахте първата градина в класна стая. Минахте през различни етапи заедно със своите растения, и сега е ред да докладвате какво се случи до момента. 
  • Предлагам тези от вас, които са засяли един и същи вид семена, да представят своите наблюдения заедно. Така ще имаме възможност да сравним дали резултатите са еднакви и да направим извод дали за развитието на растението има значение и как се грижим за него.
  • Представителите на всеки вид растение ще имат на разположение около 3-4 минути за презентация.
  • Разкажете за процеса на развитие на вашето растение:
    • Какво засяхте?
    • Какви грижи положихте?
    • Как се промени растението с времето?
    • Срещнахте ли затруднения?
    • Какво научихте?"

Обобщение

"Растежът и развитието на растенията не е еднакъв – зависи от условията на средата и вниманието, което получават."

Важно!

  • Настройте таймер за всяка презентация (по 3–4 минути).
  • При нужда подпомагайте учениците с подсещащи въпроси.

Материали за дейността

Развитие на растенията – escape кутии
15 минути
Игра

Учениците работят по отбори с логически кутийки (или пликове) със загадки, свързани с развитието на растенията. За да ги отворят, трябва да решат загадки, базирани на знания от предишните уроци (напр. ред на етапите на развитие, свързване на фактори с ефекти и т.н.).

Инструкции

Продължете часа с игра, която да покаже натрупаните до момента знания. Разделете класа на няколко отбора от по четири души.

  • "Почти на финала на това приключение ще изиграем една интересна и вълнуваща игра със загадки. 
  • Всеки отбор ще получи плик с конкретна задача. Когато намерите решението на първата задача, ме викнете, за да потвърдя и ще получите следваща. Целта е да намерите отговор на всички задачи. Не забравяйте, че няма печеливши и губещи, важното е да се забавляваме."

Загадка 1: Подреди етапите

Верен отговор:

Покълване → Стъбло → Листа → Цвят → Плод

Загадка 2: Слънцето изчезна!

Отговори:

  • Растението ще започне да увяхва. - вярно
  • Ще има повече плодове. - грешно
  • Фотосинтезата ще спре. - вярно
  • Ще порасне по-бързо. - грешно
  • Листата ще пожълтеят. - вярно
  • Ще цъфти повече. - грешно

Загадка 3: Фермерски пазар – какво да изберем?

Отговор:

  1. Растение 1: Има листа и стъбло, но още няма цветове.
  2. Растение 2: Има плодове и листа. - избрано
  3. Растение 3: Току-що покълнало.
  4. Растение 4: Има цветове, но без плодове. - избрано
  5. Растение 5: Има всичко – от стъбло до плод. - избрано

Обобщение

"Отлично представяне, ученици, което само ми доказва онова, което вече знаех - научихте до съвършенство кои са етапите на растеж и развитие при растенията. Остава ни само финалната задача, да обсъдим всичко, което направихме дотук."

Важно!

  • Използвайте пликове или малки кутийки, за да сложите в тях предизвикателствата.
  • Разделянето по отбори може да стане по преценка на учителя - с цветни пръчки, листчета, броене и др.
  • Подгответе толкова материали, колкото са отборите. За всеки отбор трябва да има и от трите загадки.
  • При нужда – направете два варианта (по-лесен и по-предизвикателен).

Материали за дейността

Градинари и откриватели
10 минути
Рефлексия

Тази финална част на урока е и заключителна за работата по целия проект. Целта ѝ е да поощри усилията, които учениците са положили, да ги насърчи за участие в други проекти и да ги насочи към самооценка на собственото им представяне и положени усилия.

Инструкции

Завършете урока и проекта с рефлексия.

  • "Вярвате или не, вие създадохте своята първа градина с плодове, зеленчуци, билки и цветя. Видяхте, че това хич не е лесна работа, но когато имаш правилните знания и умения, всичко се получава. 
  • Преди да минем към награждаването на всеки от вас с грамота “Млад градинар”, искам да ви задам няколко въпроса:
  1. Какво според вас ви помогна да се справите с тази задача?
  2. Без какво нямаше да успеете със сигурност?
  3. Какво бихте направили различно, ако трябва отново да направите своя градина?
  4. Какви растения бихте посяли, ако правите своя собствена градина?"

Раздайте на учениците грамоти за участие.

  • "Благодаря на всички ви за участието и активността. Както вече казах, постигнахте забележителни резултати, затова и всеки от вас ще бъде удостоен с почетна грамота “Млад градинар”.

Обобщение

"С приключването на този проект не свършва нашата грижа за природата. Това, което научихте, ще ви бъде полезно не само в класната стая, а и в живота."

Важно!

  • Дайте възможност на всеки ученик, който иска да се изкаже да го направи. 
  • Създайте празнична атмосфера при награждаването - може да пуснете подходяща музика или да подготвите тематична плодова почерпка.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.