Раздел
Жизнени процеси
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представят знания за развитието на растенията на база преживелищен опит;
- развиват умения за наблюдение, анализ и научна аргументация;
- развиват умения за презентиране и работа в екип;
- усъвършенстват уменията си за рефлексия и оценка на собствената работа.
Необходими материали:
- попълнени работни листове “Протокол за наблюдение на растежа и развитието на растение”
- засятите растения
- работен лист “Растителни загадки”
- сертификат “Млад градинар”
Учениците изпълняват серия от кратки физически упражнения, представящи етапите на растеж и развитие на растенията. Това им помага да се раздвижат и да се подготвят за работа в часа.
Инструкции
Започнете часа с въведение в урока - “Растителна разгрявка”.
- "Днес ще започнем часа си по един малко по-нестандартен начин, като не просто ще си говорим за нещата на теория, а ще ги преживеем.
- Искам всеки от вас да се превърне в едно малко семенце. Нека всички клекнем на земята, със свито към колената тяло и да си представим, че сме малки семенца, току-що засети в почвата.
- В почвата е топло, има достатъчно вода и хранителни вещества и семенцето започва бавно да расте, затова сега леко надигнете глава, изправете лекичко тялото. Все още семенцето не се вижда над почвата, но вече е започнало да расте.
- Малко по малко започва да покълва. Затова и започваме бавно, много бавно да се изправяме. Ставаме все по-високи, по-високи и по-високи.
- А сега, нека разпънем листа - ръцете се протягат към тавана, и да поздравим Слънцето, защото от малкото семенце, порасна прекрасно, здраво и силно растение!"
Обобщение
"Мисля че вече сме готови официално да преминем към финала на нашето приключение! Готови ли сте наистина?"
Важно!
- Давайте инструкциите сякаш разказвате приказка.
- Показвайте движенията и ги изпълнявайте заедно с учениците.
- По ваша преценка, можете да ги накарате да изпълнят упражнението още веднъж.
- Уверете се, че децата са застанали на безопасно разстояние едно от друго.
Учениците представят своите протоколи от наблюдението на развитието на растенията си. Дискутират какво им е направило впечатление, какви изводи си вадят от свършената работа.
Инструкции
Преминете към представянето на протоколите от наблюдението на развитието на растенията.
- "Смело можем да кажем, че вие, ученици, отгледахте първата градина в класна стая. Минахте през различни етапи заедно със своите растения, и сега е ред да докладвате какво се случи до момента.
- Предлагам тези от вас, които са засяли един и същи вид семена, да представят своите наблюдения заедно. Така ще имаме възможност да сравним дали резултатите са еднакви и да направим извод дали за развитието на растението има значение и как се грижим за него.
- Представителите на всеки вид растение ще имат на разположение около 3-4 минути за презентация.
- Разкажете за процеса на развитие на вашето растение:
- Какво засяхте?
- Какви грижи положихте?
- Как се промени растението с времето?
- Срещнахте ли затруднения?
- Какво научихте?"
Обобщение
"Растежът и развитието на растенията не е еднакъв – зависи от условията на средата и вниманието, което получават."
Важно!
- Настройте таймер за всяка презентация (по 3–4 минути).
- При нужда подпомагайте учениците с подсещащи въпроси.
Учениците работят по отбори с логически кутийки (или пликове) със загадки, свързани с развитието на растенията. За да ги отворят, трябва да решат загадки, базирани на знания от предишните уроци (напр. ред на етапите на развитие, свързване на фактори с ефекти и т.н.).
Инструкции
Продължете часа с игра, която да покаже натрупаните до момента знания. Разделете класа на няколко отбора от по четири души.
- "Почти на финала на това приключение ще изиграем една интересна и вълнуваща игра със загадки.
- Всеки отбор ще получи плик с конкретна задача. Когато намерите решението на първата задача, ме викнете, за да потвърдя и ще получите следваща. Целта е да намерите отговор на всички задачи. Не забравяйте, че няма печеливши и губещи, важното е да се забавляваме."
Загадка 1: Подреди етапите
Верен отговор:
Покълване → Стъбло → Листа → Цвят → Плод
Загадка 2: Слънцето изчезна!
Отговори:
- Растението ще започне да увяхва. - вярно
- Ще има повече плодове. - грешно
- Фотосинтезата ще спре. - вярно
- Ще порасне по-бързо. - грешно
- Листата ще пожълтеят. - вярно
- Ще цъфти повече. - грешно
Загадка 3: Фермерски пазар – какво да изберем?
Отговор:
- Растение 1: Има листа и стъбло, но още няма цветове.
- Растение 2: Има плодове и листа. - избрано
- Растение 3: Току-що покълнало.
- Растение 4: Има цветове, но без плодове. - избрано
- Растение 5: Има всичко – от стъбло до плод. - избрано
Обобщение
"Отлично представяне, ученици, което само ми доказва онова, което вече знаех - научихте до съвършенство кои са етапите на растеж и развитие при растенията. Остава ни само финалната задача, да обсъдим всичко, което направихме дотук."
Важно!
- Използвайте пликове или малки кутийки, за да сложите в тях предизвикателствата.
- Разделянето по отбори може да стане по преценка на учителя - с цветни пръчки, листчета, броене и др.
- Подгответе толкова материали, колкото са отборите. За всеки отбор трябва да има и от трите загадки.
- При нужда – направете два варианта (по-лесен и по-предизвикателен).
Материали за дейността
Тази финална част на урока е и заключителна за работата по целия проект. Целта ѝ е да поощри усилията, които учениците са положили, да ги насърчи за участие в други проекти и да ги насочи към самооценка на собственото им представяне и положени усилия.
Инструкции
Завършете урока и проекта с рефлексия.
- "Вярвате или не, вие създадохте своята първа градина с плодове, зеленчуци, билки и цветя. Видяхте, че това хич не е лесна работа, но когато имаш правилните знания и умения, всичко се получава.
- Преди да минем към награждаването на всеки от вас с грамота “Млад градинар”, искам да ви задам няколко въпроса:
- Какво според вас ви помогна да се справите с тази задача?
- Без какво нямаше да успеете със сигурност?
- Какво бихте направили различно, ако трябва отново да направите своя градина?
- Какви растения бихте посяли, ако правите своя собствена градина?"
Раздайте на учениците грамоти за участие.
- "Благодаря на всички ви за участието и активността. Както вече казах, постигнахте забележителни резултати, затова и всеки от вас ще бъде удостоен с почетна грамота “Млад градинар”.
Обобщение
"С приключването на този проект не свършва нашата грижа за природата. Това, което научихте, ще ви бъде полезно не само в класната стая, а и в живота."
Важно!
- Дайте възможност на всеки ученик, който иска да се изкаже да го направи.
- Създайте празнична атмосфера при награждаването - може да пуснете подходяща музика или да подготвите тематична плодова почерпка.


