Разкажи ми с чувство! – изследваме възклицателни и подбудителни изречения

Раздел

Думата и речниковото ѝ значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
  • разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
  • разграничават подбудително от възклицателно изречение;
  • преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
  • оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
  • употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.

Необходими материали:

  • символи за бързи отговори
  • снимки със сцени за съставяне на диалог
  • работен лист с три ситуации “Моите силни изречения”
  • флипчарт лист за плакат
  • цветни маркери
  • химикалки
Детективи в търсене на интонация
10 минути
Игра

Учениците слушат кратки изречения, изговорени с различна интонация, и определят дали са възклицателни или подбудителни, като използват символи за бърз отговор.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик символ “Ябълка” и символ “Ананас”.

  • "Ученици, днес ще бъдете езикови детективи! Аз ще чета изречения – някои ще изразяват емоции, други ще подтикват към действие. Ще трябва бързо да прецените за какъв вид изречение става въпрос. Ако мислите, че е възклицателно, вдигнете листчето с „Ябълка“. Ако е подбудително, покажете „Ананас“.

Примери:

  • „Ах, как ме изплаши!“ → Ябълка
  • „Ела тук!“ → Ананас
  • „Колко красиво цвете!“ → Ябълка
  • „Затвори вратата!“ → Ананас
  • “Ох, заболя ме зъбът!”  → Ябълка

Обобщение

Дейността помага на учениците да разберат, че не само думите, но и интонацията и контекстът определят смисъла на изречението. Това е важно за ясно и точно изразяване.

Важно!

  • Използвайте различна интонация за едно и също изречение, за да покажете как смисълът се променя.
  • Включете нарочно объркващи примери, за да провокирате дискусия.

Материали за дейността

Нашият емоционален театър
20 минути
Групова работа

Учениците в екипи получават карти със сцени и създават кратки диалози, включващи и двата вида изречения. Представят ги пред класа с изразителна интонация и правилна пунктуация.

Инструкции

Разделете класа на групи по 4-5 ученици. Нека всеки екип получи лист с една сцена.

  • "Ученици, сега ще работите в екипи. Всяка от групите ще получи лист със сцена – например игра на двора, празнуване на рожден ден, загубено кученце, помощ в кухнята. Вашата задача е да създадете кратък диалог от 4–6 реплики, в който да има:
    • поне 2 възклицателни изречения (например: „Ура! Печелим!“),
    • и поне 2 подбудителни изречения (например: „Донеси топката!“).
  • Може първо на лист да си напишете диалога, а после ще го изиграете, като представите сценката пред класа. Внимавайте за:
    • интонацията – говорете с чувство;
    • езикът на тялото - жестовете, мимиките на лицето подчертават това, което желаете да изразите."

Обобщение

"Чрез драматизацията разбрахме кога използваме възклицателни и подбудителни изречения, как звучат в разговор и какво означават в реални ситуации."

Важно!

  • Помогнете на ученици с по-слаба езикова увереност да формулират изреченията.
  • При нужда – дайте примерен диалог.
  • Оценявайте изразителност, точност и креативност.

Материали за дейността

Моите силни изречения
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците индивидуално попълват работен лист със ситуации, в които трябва да създадат възклицателно и подбудително изречение. Четат на глас с подходяща интонация.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик работен лист с три ситуации “Моите силни изречения”.

  • "Ученици, ще получите лист с три кратки ситуации. За всяка трябва да напишете:
    • едно възклицателно изречение (емоция),
    • и едно подбудително изречение (заповед, молба или съвет).
  • В края на часа, който желае, ще сподели и ще прочете своите изречения пред класа."

Обобщение

Учениците затвърдиха знанията си за видовете изречения. Вече могат да ги използват осъзнато и да изразяват емоция или послание чрез тях.

Важно!

  • Обърнете внимание на пунктуацията.
  • Може да съберете изреченията и да създадете общ плакат на класа.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.