Разкажи ми с чувство! – изследваме възклицателни и подбудителни изречения
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
- разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
- разграничават подбудително от възклицателно изречение;
- преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
- оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
- употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- символи за бързи отговори
- снимки със сцени за съставяне на диалог
- работен лист с три ситуации “Моите силни изречения”
- флипчарт лист за плакат
- цветни маркери
- химикалки
Учениците слушат кратки изречения, изговорени с различна интонация, и определят дали са възклицателни или подбудителни, като използват символи за бърз отговор.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик символ “Ябълка” и символ “Ананас”.
- "Ученици, днес ще бъдете езикови детективи! Аз ще чета изречения – някои ще изразяват емоции, други ще подтикват към действие. Ще трябва бързо да прецените за какъв вид изречение става въпрос. Ако мислите, че е възклицателно, вдигнете листчето с „Ябълка“. Ако е подбудително, покажете „Ананас“.
Примери:
- „Ах, как ме изплаши!“ → Ябълка
- „Ела тук!“ → Ананас
- „Колко красиво цвете!“ → Ябълка
- „Затвори вратата!“ → Ананас
- “Ох, заболя ме зъбът!” → Ябълка
Обобщение
Дейността помага на учениците да разберат, че не само думите, но и интонацията и контекстът определят смисъла на изречението. Това е важно за ясно и точно изразяване.
Важно!
- Използвайте различна интонация за едно и също изречение, за да покажете как смисълът се променя.
- Включете нарочно объркващи примери, за да провокирате дискусия.
Учениците в екипи получават карти със сцени и създават кратки диалози, включващи и двата вида изречения. Представят ги пред класа с изразителна интонация и правилна пунктуация.
Инструкции
Разделете класа на групи по 4-5 ученици. Нека всеки екип получи лист с една сцена.
- "Ученици, сега ще работите в екипи. Всяка от групите ще получи лист със сцена – например игра на двора, празнуване на рожден ден, загубено кученце, помощ в кухнята. Вашата задача е да създадете кратък диалог от 4–6 реплики, в който да има:
- поне 2 възклицателни изречения (например: „Ура! Печелим!“),
- и поне 2 подбудителни изречения (например: „Донеси топката!“).
- Може първо на лист да си напишете диалога, а после ще го изиграете, като представите сценката пред класа. Внимавайте за:
- интонацията – говорете с чувство;
- езикът на тялото - жестовете, мимиките на лицето подчертават това, което желаете да изразите."
Обобщение
"Чрез драматизацията разбрахме кога използваме възклицателни и подбудителни изречения, как звучат в разговор и какво означават в реални ситуации."
Важно!
- Помогнете на ученици с по-слаба езикова увереност да формулират изреченията.
- При нужда – дайте примерен диалог.
- Оценявайте изразителност, точност и креативност.
Учениците индивидуално попълват работен лист със ситуации, в които трябва да създадат възклицателно и подбудително изречение. Четат на глас с подходяща интонация.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист с три ситуации “Моите силни изречения”.
- "Ученици, ще получите лист с три кратки ситуации. За всяка трябва да напишете:
- едно възклицателно изречение (емоция),
- и едно подбудително изречение (заповед, молба или съвет).
- В края на часа, който желае, ще сподели и ще прочете своите изречения пред класа."
Обобщение
Учениците затвърдиха знанията си за видовете изречения. Вече могат да ги използват осъзнато и да изразяват емоция или послание чрез тях.
Важно!
- Обърнете внимание на пунктуацията.
- Може да съберете изреченията и да създадете общ плакат на класа.


