Раждането на Княжество България
Раздел
Българската държава след Освобождението
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват ключовите моменти след 1878 г. – разделянето на българските земи и създаването на Княжеството и Източна Румелия.
- обясняват основните причини, довели до Съединението през 1885 г.;
- разпознават исторически личности и организации, играещи роля в процеса.
Необходими материали:
- видео за Съединението
- работен лист “Писане на сценарий”
- работен лист “Сценография”
- картон А3 за плакат, цветни листове А4 за брошури
- моливи, флумастери
- смартфони или таблети за заснемане – за следобедните часове
- шапки, шалове, стари дрехи – за сценична визуализация в следобедните часове
Учителят прави кратко изложение, с което обяснява на учениците събитията около Берлинския конгрес, акцентирайки на това да покаже как изглежда картата на България преди и след въпросния конгрес. Провежда се дискусия с въпроси, които насочват учениците към това да поразсъждават не само за геополитическата страна на това решение, но и за чисто емоционалната такава за народа.
Инструкции
- "Ученици, днес започваме ново приключение из нашата история. Знаете, че в нея има не едно и две събития, които са предопределили нашата съдба и до голяма степен могат да ни дадат информация за това, кои сме като народ и държава днес.
- Едно такова събитие е Берлинският конгрес, за който ще говорим днес и който предопределя следващите исторически събития, довели до Съединението.
- Вашата мисия в това предизвикателство ще бъде да създадете кратък исторически филм за Съединението, с който да представите значението на това събитие за нашата история.
- Но преди да преминем към активната част, нека ви разкажа малко за Берлинския конгрес.
Примерно изложение на основни акценти от Берлинския конгрес и Берлинския договор:
- Връщаме се назад във времето – в 1878 година. Това е времето, когато след Руско-турската война се е провело голямо събиране на важни хора от различни страни. Това събиране се казва Берлински конгрес. Там великите сили – Англия, Австро-Унгария, Русия, Германия, Франция, Италия и Турция – решили как да изглежда картата на България.
- В началото, по Санстефанския договор, България е била голяма – включвала е и Македония, и Тракия. Но на Берлинския конгрес великите сили се притеснили, че толкова голяма България ще стане твърде силна и ще промени равновесието в Европа. Затова решили да я разделят.
- Вижте на тази карта – тук е Княжество България – свободна държава, но под властта на турския султан. Долу е Източна Румелия – българска област, но с турски управител. А тук са земите, които останали в Османската империя.
- Затова, макар и свободата да дошла, българите пак мечтаели за обединение. И знаете ли? Само 7 години по-късно тази мечта станала реалност – това е нашата история за Съединението, която ще изследваме в проекта.
- Как според вас се е почувствал българският народ след решението на Великите сили?
- Справедливо ли е било решението?"
Обобщение
"Ученици, виждате, че това събитие се оказва ключово за историята на следосвобожденска България. Както вече споменах, ние ще имаме отговорна и сериозна задача, а именно да помислим “Как можем да представим значимостта на Съединението за историческото развитие на България, като заснемем кратък документален филм?”"
Важно!
- Поощрете емоционални реакции и лични мнения.
- Запишете ключови думи от отговорите на дъската, които ще послужат по-късно.
Учениците гледат кратък откъс от исторически филм, свързан с Берлинския конгрес. Видеото им позволява да чуят още веднъж основни положения от урока. Дискутират ключовите характеристики на един успешен документален филм.
Инструкции
- "Ученици, тъй като задачата ви е за да запишете документален филм, е важно да съставим стратегия за това какво да включите в него, какво ви харесва, как бихте искали да изглежда.
- Сега ще ви пусна кратък откъс от филм. Следете за отговорите на следните въпроси:
- Какво ви прави впечатление в този образователен филм?
- Как е представена информацията?
- На какво се набляга в нея?
- Какви други кадри могат да се добавят? Какво бихте включили вие? (например: разиграване на Берлинския конгрес или “интервюта” с българи от онова време и тяхното мнение)
- След като обсъдихме видеото, нека заедно да изберем кадри, които да заснемете (напр. интервюта, исторически разкази, драматизации)."
Обобщение
"Ето, че работата по нашия филм вече започна. Нямам търпение да видим какво ни очаква в следващите етапи, а най-вече как ще изглежда готовият филм, но за да се случи всичко това, беше изключително важно да започнем преди всичко със съставянето на стратегия за него, каквато вече имаме."
Важно!
- Дайте на учениците конкретни идеи/насоки за типовете кадри, които могат да заснемат за своя мини филм.
- Изслушайте всички идеи и предложения, но все пак се старайте да насочите децата към неща, които са осъществими в контекста на времето и условията, с които разполагате.
Учениците подготвят кратък сценарий с опорни точки за заснемането на първата сцена от своя филм. Получават инструкция, че заснемането на сцената ще се случи в рамките на следобедните часове в ГЦОУД.
Инструкции
- "Знаете, всеки филм се нуждае от сценарий, по който да се води. След като решихме какво ще е нашата първа сцена, сега е ред да обмислим и нейния сценарий - колко актьори ще са ни необходими, как ще бъдат позиционирани, какво ще кажат, как ще изглеждат.
- За целта ще се разделим на четири екипа:
- Екип 1 ще отговаря за написването на сценария.
- Екип 2 ще отговаря за сценографията - вие ще трябва да проучите и опишете как трябва да са облечени актьорите, т.е. как са изглеждали хората в следосвобожденска България. Помислете как да изглежда сцената, на която ще се развива действието.
- Екип 3 ще отговаря за подготовка на актьорите. Вие ще работите заедно с екип 3.
- Екип 4 ще има за задача да подготви рекламните материали за филма - покани, плакати, информационни брошури.
- Идеята е сега да създадем стратегия. Тъй като времето, с което разполагаме е ограничено, ще се наложи да направите същинското заснемане по време на следобедните занимания в ГЦОУД. Имате 15 минути време за работа."
Обобщение
"Чудесно се справихте с първата стъпка към заснемането на филма. Нямам търпение да видя готовите сцени."
Важно!
- Още в началото на часа разделете отборите по Ваша преценка, тъй като тази задача предразполага към диференциране и към това всеки ученик да намери своето място в работата по проекта. Преценете възможностите на всеки и ролята, в която ще се чувства най-комфортно.
- Уверете се, че колегата в ГЦОУД е наясно с идеята и плана и с това, че ще сте в сътрудничество през целия проект. Заснемането на кадрите ще се случва именно в следобедните часове.
- Мотивирайте учениците да използват въображението си, но да се придържат към фактите.
- Ако времето позволява, учениците могат да започнат със заснемането на първи дубли на избраните сцени.
Учениците провеждат кратка рефлексия за случилото се до момента - какво вече са направили и какво им предстои да направят. Учителят ги мотивира за следващите етапи от работата по проекта.
Инструкции
- "Ученици, първият ни ден в ролята на сценаристи, режисьори, сценографи и актьори мина. Нека помислим за това, което се случи до момента, какво направихме, какво още ни остава да свършим.
- Помислете над въпросите:
- Какво още трябва да има в нашия документален филм, за да е интересен, ясен и адекватен на историята?
- Какво още ще включим - сцени, музика, глас зад кадър, факти и др.?
- С какво смятате, че се справихте добре?
- Какво можеше да направите по-добре?"
Обобщение
"Справихте се отлично днес! Продължаваме в следващите уроци! Бъдете готови!"
Важно!
- Насочвайте учениците към връзка с наученото в урока: исторически факти, последователност на събитията, значими личности.

