Раздел
Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- създават макет на играчка от различни геометрични фигури;
- чертаят в квадратна мрежа геометричните фигури правоъгълник и квадрат по зададени размери и триъгълник по дадени върхове.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи, флумастери
- чертожни линии
- ножици и лепила
- бели и цветни листове
- лист с квадратна мрежа
- примерен чертеж на играчка в квадратна мрежа
- готова апликация, изработена по чертежа
Учителят показва как от чертеж в квадратна мрежа е изработен модел - апликация на играчка от геометрични фигури.
Инструкции
- Вижте този чертеж на играчка в квадратната мрежа – всяка част е геометрична фигура с определени размери.
- Сега погледнете апликацията, направена по този чертеж – всички фигури са изрязани от цветна хартия и подредени точно както в чертежа.
- Ще работим по същия начин - първо ще направим чертежа в мрежа, после ще го превърнем в красива апликация. Може вместо апликация, да направите цветна рисунка-чертеж. А може да комбинирате двете техники. Както решите в групата, в която ще работите.
Обобщение
Видяхме, че ако можем да измерваме и чертаем точно, можем да превърнем математическите фигури в истински модел на играчка от хартия.
Важно!
- Изберете ясен и сравнително прост пример за демонстрация.
- Показвайте паралелно чертежа и апликацията, за да се вижда връзката между тях.
- Акцентирайте върху това, че точността в чертежа е ключова за успешна апликация.
Учениците работят в групи и измислят собствена идея за играчка, съставена от геометрични фигури. Чертаят я в квадратна мрежа и изработват апликация по своя чертеж.
Инструкции
- За създаването на играчката ще работите в групи по трима.
- Първо обсъдете и решете каква ще е вашата играчка – може да е животно, превозно средство, сграда, робот или нещо друго.
- Начертайте я в квадратна мрежа, като всяка част трябва да е геометрична фигура – правоъгълник, квадрат, триъгълник.
- След като чертежът е готов, изрежете фигурите от цветна хартия, оцветете или нарисувайте детайли, и сглобете апликацията на лист, следвайки чертежа си.
- Поставете заглавие на вашата играчка и запишете имената на авторите й.
Обобщение
Създадохме играчка от геометрични фигури – първо я планирахме и начертахме, после я изработихме като апликация. Точният чертеж ни помогна моделът да стане красив и правилен.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват правилно квадратната мрежа при чертане.
- Обърнете внимание на екипната работа – кой чертае, кой изрязва, кой лепи.
- Поддържайте темпото, за да им остане време и за завършване на апликацията.
- Насърчавайте оригинални идеи.
Материали за дейността
В групите учениците преглеждат готовите си чертежи и апликации, обсъждат какво се е получило добре, къде може да се подобри и дали работата е завършена.
Инструкции
- Погледнете внимателно чертежа и апликацията си.
- Отговорете заедно в групата:
- Нашата апликация изглежда ли като планираната играчка?
- Има ли нещо, което бихме променили или довършили?
- Решете дали работата е напълно завършена или имате нужда от още време за подобрение.
Обобщение
Проверихме дали нашата играчка е точно по плана, и обсъдихме какво можем да подобрим. Така се учим да работим внимателно и да завършваме задачите си качествено.
Важно!
- Насърчавайте участието на всички в групата.
- Обикаляйте и насочвайте вниманието на учениците към детайли, които заслужават похвала или подобрение.
- Запазете атмосферата позитивна – целта е да се учат от процеса.

