Приключението да създадеш своя приказка
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
- правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
- разказват устно по картина.
Необходими материали:
- встъпителен слайд или афиш за дигиталната книга
- проектор или интерактивна дъска
- компютър с достъп до Canva
- линк с дигиталната книга на учениците
- флипчарт листове
- маркери
- стикери за награда “Аз съм автор!”
Учителят посреща поканените гости. Въведението представя проекта и целта на часа – учениците да се почувстват горди създатели на свои приказки.
Инструкции
- "Скъпи ученици, днес е специален ден – нашите приказки ще бъдат прочетени пред публика! Всеки от вас е важна част от този празник. Предстои да посрещнем гости – учители, родители и ученици от други класове. Ще започнем с кратко въведение, а после всеки от вас ще има възможност да представи своята приказка.
- Помнете: днес сте истински писатели!"
Обръщение на учителя към гостите:
"Уважаеми гости, добре дошли на нашето представяне, наречено „Приключението да създадеш своя приказка“!
През последната седмица учениците от 4. клас се превърнаха в истински автори. Те не само измислиха свои приказки, но и ги илюстрираха, редактираха и събраха в дигитална книга, която днес ще имате удоволствието да видите.
В процеса на работа те учиха как се изгражда сюжет, как се създават герои и послания, как се сътрудничи в екип и как се изразява творчество с думи и образи.
За тях този ден е вълнуващ – те излизат на „сцената“ с много труд, вдъхновение и гордост.
Благодарим, че сте тук, за да ги подкрепите и насърчите!
Приятно приказно преживяване на всички!"
Обобщение
Тази дейност създава вълнение, увереност и чувство за значимост у учениците. Те се подготвят емоционално за представянето си пред публика.
Важно!
- Представете проекта накратко пред гостите: какво е било началото, какво са правили учениците, какво предстои да видят.
- Насърчете атмосфера на празничност и гордост.
- Подчертайте значимостта на усилията на децата.
Учениците представят своите приказки, включително илюстрации и послания. След всяка приказка се дава кратко време за реакция от публиката и класa.
Инструкции
- "Ученици, днес всеки от вас ще представи своята приказка пред класа и нашите гости. Това е моментът да се почувствате като истински писатели!
- Излезте спокойно отпред.
- Представете се с едно изречение и кажете заглавието на приказката.
- Разкажете накратко какво се случва в историята.
- Покажете илюстрациите или прочетете кратък откъс.
- Благодарете на публиката.
- Това е вашият момент! Говорете ясно и с гордост!"
Обобщение
Учениците упражняват публично говорене и преживяват удовлетворение от труда си. Изживяването като автор и презентатор засилва увереността и ангажираността им.
Важно!
- Насърчавайте позитивната обратна връзка от учениците и гостите.
- При нужда, управлявайте въпросите и коментарите, които публиката задава.
Учениците участват в обсъждане - какво са научили, какво им е харесало и как ще ползват уменията си занапред.
Инструкции
- "Сега е време да си спомним за цялото ни приказно приключение. Нека заедно да обсъдим:
- Какво научихте, докато създавахте своята приказка?
- Кой момент ви беше най-интересен или най-забавен?
- С какво се гордеете най-много?
- Къде мислите, че ще ви бъдат полезни тези умения – в училище, в живота, в бъдещето?"
Обобщение
Тази рефлексия помага на учениците да осмислят своето развитие, да изразят гордост и увереност. Утвърждава ценността на писането и сътворяването като умение за бъдещето.
Важно!
- Насърчавайте свободното споделяне, без натиск.
- Може да използвате мека топка или предмет за „предаване на думата“.
- Използвайте флипчарт лист с въпросите като визуална подкрепа.
- Наградете учениците със стикери “Аз съм автор!”.
- Запишете някои от най-вдъхновяващите отговори и ги запазете за финално табло на проекта. (по желание)
