Приключения със сложното изречение
Раздел
Изречения по състав
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците представят създадената от тях дигитална книга за простите и сложните изречения с правила, примери, езикови задачи и авторски текстове.
Необходими материали:
- линк към готовата дигитална книга на учениците
- проектор или интерактивна дъска
- компютър с достъп до Canva
- таймер
- карта за саморефлексия
Всяка група се подготвя как да представи своята част от дигиталната книга – какви изречения е използвала и защо, какъв дизайн и илюстрации е избрала.
Инструкции
- "Ученици, днес ще отпразнуваме нашия труд! Всяка група ще застане отпред и ще покаже своята част от дигиталната книга, която създадохте.
- Разкажете накратко:
- Каква е темата, по която работихте?
- Какви изречения използвахте?
- Защо избрахте тези изрази?
- Как работихте в екип?
- Нека чуем какво стои зад всяка страница! Имате 5-7 минути да се подготвите."
Обобщение
Тази дейност поставя началото на урока, като създава настроение за празнично представяне и припомня целта на проекта. Учениците се настройват за слушане, споделяне и съвместно учене. Чрез кратката подготовка за представяне се активират спомените от изминалите дейности и се създава чувство за гордост и принадлежност към общност.
Важно!
- Подгответе дигиталната книга за показване на екран.
- Насърчете всички членове на групата да говорят.
- Ако някои ученици се притесняват, предложете им да четат от лист или да се редуват при говорене.
Учениците кратко представят създадената дигитална книга. Всяка група споделя накратко какво е създала и какво е научила, а останалите ученици могат да задават въпроси.
Инструкции
- "Ученици, нека сега да видим и чуем какво създадохме заедно – нашата дигитална книга със сложни изречения. Всяка група разполага с няколко минути, за да представи своята страница.
- След всяко представяне ще дадем думата на класа – ако имате въпрос или желаете да поздравите групата, вдигнете ръка. Може да зададете въпроси от типа:
- Как измислихте идеята?
- Кой предложи най-забавното изречение?
- Кое беше най-трудното?
- Нека бъдем активна публика – добрите въпроси показват, че сме слушали с внимание!"
Обобщение
Представянето на груповите творби мотивира учениците да споделят опита си, а въпросите от публиката развиват умения за изслушване, задаване на смислени въпроси и уважително общуване. Така се създава атмосфера на ангажираност и гордост от свършената работа.
Важно!
- При нужда подавайте въпроси към групите, за да подпомогнете представянето.
- Модерирайте въпросите от публиката – дайте думата на ученици, които да се включват.
- Припомнете важността на уважителното слушане и изказване.
Учениците попълват карта за самооценка, в която споделят какво са научили, как са се чувствали по време на проекта и какво биха направили по различен начин следващия път.
Инструкции
- "Ученици, време е да се обърнем назад и да видим какво постигнахме. Ще ви раздам карта за саморефлексия, в която ще се самооцените и ще отговорите на няколко въпроса.
- Отговаряйте спокойно и честно – няма правилни или грешни отговори. Това ще ви помогне да станете по-добри ученици и по-добри партньори в ученето."
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да осъзнаят своя напредък и преживяванията си от проекта. Саморефлексията развива умението да се учим от собствения опит и да планираме как да прилагаме наученото занапред. Това е важна крачка към осъзнатото учене и личностно израстване.
Важно!
- Раздайте листовете с картата за саморефлексия.
- Осигурете тиха и спокойна обстановка, за да могат учениците да се съсредоточат.
- След попълването, може да поканите 2–3 деца да споделят по избор нещо, което са написали.
