Раздел

Текст и общуване

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
  • съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи); 
  • прилагат различни начини за поправка (редактиране) на текст – чрез заместване, добавяне, съкращаване, разместване.

Необходими материали:

  • шаблон за структура на приказка
  • флипчарт листове
  • маркери
  • цветни моливи и флумастери
  • бели листове
  • стол на разказвача / кът за представяне
  • дигитални устройства с достъп до Canva
Какво кара една приказка да остане в сърцето ни?
10 минути
Дискусия

Учениците обсъждат какво прави една приказка интересна и завладяваща. Споделят примери от любими приказки.

Инструкции

  • "Ученици, представете си, че държите в ръцете си най-хубавата приказка, която някога сте чели. Какво я прави толкова специална? Героите? Описанията? Началото или краят?
  • Ще направим кръг на идеи – всеки споделя по едно нещо, което според него прави приказките вълнуващи. Накрая ще запишем на дъската всички събрани идеи и ще ги използваме за вдъхновение, когато започнете да пишете своите истории."

Обобщение

Обсъждането подготвя учениците да създадат вълнуващи, смислени и оригинални приказки.

Важно!

  • Насочвайте учениците с въпроси като: „Имало ли е момент, който те е накарал да се усмихнеш?“ или „Какъв герой не можеш да забравиш?“
Пишем приказки, които заслужават да бъдат прочетени
50 минути
Творческа задача

Учениците създават собствена приказка, след което я редактират, като прилагат конкретни стратегии за подобряване – замяна на думи, добавяне на описания, проверка на правописа.

Инструкции

  • "Ученици, сега всеки от вас ще напише своя приказка в Canva. Може да използвате идеята от предходния урок или да измислите нова. Приказката, която ще създадете, трябва да е по подобие на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков.
  • Първо помислете за героите – как изглеждат, какви са, за какво спорят. 
  • След това - каква е кулминацията?
  • Помнете, че приказките обикновено имат начало, развитие, кулминация (конфликт) и заключение - и поука. Може да използвате шаблона за структура на приказка.
  • След като сте готови, прочетете написаното от вас и направете  редакцията. Погледнете към таблото „Пътеводител за редактор“. 
  • Ще минаваме през три стъпки:
    • Замени скучна дума с по-цветна.
    • Добави описание – как изглежда героят, как се чувстват.
    • Провери правописа – прочети на глас, помогни си с речник.
  • Ако сте готови с редакцията, можете да украсите първата страница на вашата приказка."

Обобщение

Учениците създават авторски приказки по модел на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков, като прилагат знания за структура на текст и художествени елементи. Чрез редакция развиват умения за езикова точност, стилово усъвършенстване и творческо писмено изразяване.

Важно!

  • Осигурете тиха, вдъхновяваща атмосфера – може да пуснете лека инструментална музика.
  • Подгответе флипчарт лист „Пътеводител за редактор“ с инструкции за редактиране.
  • Обходете класната стая и помагайте индивидуално при нужда.
  • Позволете на учениците, които са готови по-рано, да започнат работа по корицата.
  • Ако не разполагате с устройства с достъп до Canva, нека учениците записват своите приказки в тетрадките.

Материали за дейността

Моята приказка стига до вас
20 минути
Обратна връзка

Учениците споделят кратък откъс от своята приказка пред класа и получават позитивна обратна връзка от съучениците си.

Инструкции

  • "Скъпи писатели, днес създадохте вашите приказки. Сега е време да ги чуе и класът! Всеки от вас ще избере най-интересната част от своята история и ще я прочете на глас – това може да е началото, моментът, когато нещо се обърква, или краят. 
  • Нека покажем уважение, като слушаме внимателно и аплодираме всеки разказвач. След всяко представяне ще дадем обратна връзка на автора - какво ни е харесало, какво ни е изненадало, има ли нещо, което не сме разбрали."

Обобщение

Чрез споделянето на своите приказки учениците упражняват устно изразяване, развиват увереност в собственото творчество и се учат да дават и получават градивна обратна връзка. Дейността затваря творческия процес и засилва усещането за авторска гордост и принадлежност към общност от разказвачи.

Важно!

  • Подгответе "стол на разказвача" или специално място за четене.
  • Насочвайте позитивна обратна връзка: "Какво ти хареса? Какво беше оригинално?"
  • Ако няма време за всички, предложете останалите ученици да прочетат приказките си в следващия час или да ги изложите на стената в класната стая.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.