Преходната област – където планината среща равнината
Раздел
Природните области в България
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Уениците:
- разпознават характеристиките на Преходната природна област;
- свързват природните условия с човешката дейност в регион.
Необходими материали:
- снимков материал – роза, минерална баня и хайдутин
- снимки на места и забележителности от Преходна област
- природна карта на България
- работен лист “Шаблон на уеб страница – Преходна област”
- моливи, флумастери
- ножици и лепила
- устройства с достъп до интернет
Учениците получават три изображения - роза, минерален извор, хайдутин, и трябва да открият какво ги свързва. С това се въвежда темата за Преходната област.
Инструкции
- "Виждате три картини - роза, минерален извор и хайдутин.
- Какво общо има между тях? Може би са от една и съща област? Нека опитаме да познаем коя!"
Обобщение
"Готови ли сте за пътуване в новата област? Да започваме!"
Важно!
- Ако учениците се затруднят да познаят по предоставения снимков материал, можете да им прочетете и кратко текстово описание (или да използвате опорни думи), които да им помогнат да се ориентират.
- Отбележете на картата обхвата на тази природна област.
Учениците проучват и изготвят секция "Преходна област" в уеб страницата си – представят природата, важни градове и обекти, и създават маршрут за екотуризъм или културна разходка.
Инструкции
- "Ученици, днес продължаваме да работим в същите екипи. Вече сте добре сработени и знаете какво се изисква от вас. Отново можете да използвате учебника или да търсите информация в интернет. Имате пълна свобода за това.
- Създаваме трета секция в нашата уеб страница - Преходната природна област. Всеки екип описва накратко природните особености, представя забележителности или традиции (напр. Розовата долина, Жеравна, Хисаря) и измисля еднодневен маршрут - „По стъпките на...“ или „Ден сред ароматите и минералните води“.
- Не забравяйте, че е важно да си разпределите добре ролите в отбора, защото времето ви за работа ще бъде ограничено - 25 минути."
Обобщение
"И третата ни дестинация е успешно пропътувана! Ако не сте успели да довършите всичко, не се тревожете, можете да го направите в следобедните часове."
Важно!
- Предупредете ги от предходен час, че може да донесат и използват устройство с интернет за търсене на информация (по две устройства на отбор) или осигурете устройства Вие, ако училището разполага с такива.
- Разпечатайте предварително работен лист “Шаблон на уеб страница - Преходна област”, по който ще работят отборите.
- Разпечатайте и снимки на места и забележителности от Преходната област, които учениците да залепят в работните листове.
- Докато учениците търсят и подреждат информацията си в шаблона, минавайте по масите, задавайте насочващи въпроси, допълвайте информацията. Това че този урок не е класически - фронтален, не означава, че учениците не могат да усвоят предвидената за часа информация.
Материали за дейността
Учениците избират три думи, с които да обобщят какво ги впечатли най-много от Преходната област. Създава се облак от думи на дъската.
Инструкции
- "Изберете три думи, които най-добре описват според вас Преходната природна област.
- Аргументирайте се защо избрахте точно тези думи."
Обобщение
Завършваме с емоционално и когнитивно обобщение на наученото, насърчавайки изразяване и запаметяване на впечатленията.
Важно!
- Не подавайте предварително на учениците конкретни думи. Дайте им пример, само ако забележите, че се затрудняват да ви отговорят.
- Записвайте на дъската думите на учениците.
- Използвайте облака от думи, за да направите обобщение.
