Раздел
Богатството на България - природата и хората
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представят своите завършени журналистически репортажи пред класа и/или по-широка аудитория;
- получават и предоставят обратна връзка, като използват критериалната матрица;
- анализират процеса на създаване на репортажите, като споделят успехи и предизвикателства;
- развиват умения за комуникация, саморефлексия и работа в екип.
Необходими материали:
- “Критериална матрица по ПБО “Репортажи за бъдещето”;
- Компютър/таблет/проектор за представяне на видео и аудио репортажи;
- Принтирани копия на писмените репортажи.
Учениците и гостите се запознават с критериалната матрица, по която ще бъдат оценявани отборите.
Инструкции
Приветствайте учениците и гостите, ако има такива. Запознайте ги с критериалната матрица, по която ще се оценяват отборите.
- "Днес е денят, в който ще представите вашите журналистически репортажи пред класа. Всеки екип ще има време да покаже своето видео, аудио или писмен репортаж. Докато гледаме и слушаме, ще използваме критериалната матрица, за да оценим различните аспекти на репортажа. Ето какви критерии има:
- Точност и истинност - Ако всички факти в репортажа са точни и проверени, получавате 5 точки. Ако повечето факти са точни, но има някои малки грешки, получавате 3 точки. Ако информацията съдържа значително количество грешки, получавате 1 точка.
- Яснота на израза - Ако идеите ви са представени ясно и разбираемо, получавате 5 точки. Ако на моменти създавате в публиката чувство за объркване, получавате 3 точки. Ако изразяването ви като цяло е неясно и трудно за разбиране, получавате 1 точка.
- Източници на информация - Ако сте използвали разнообразни и достоверни източници, получавате 5 точки. Ако сте използвали няколко източника, но някои от тях не са надеждни, получавате 3 точки. Ако не сте посочили източници или сте използвали ненадеждни източници, получавате 1 точка.
- Доколко задълбочено разглеждате темата - Ако сте проучили темата задълбочено и отговорно, получавате 5 точки. При средно положение получавате 3 точки, а ако темата е разгледана съвсем повърхностно, получавате 1 точка.
- Креативност - Ако информацията е представена по интересен и оригинален начин, получавате 5 точки. Ако има опити за креативност, но не са напълно оригинални, получавате 3 точки. Ако липсва креативност и репортажът е скучен, получавате 1 точка.
- Презентационни умения - Ако репортажът е представен уверено и на книжовен език, получавате 5 точки. Ако представянето е добро, но има несигурност или на моменти има някакви грешки, получавате 3 точки. Ако представянето е неуверено и трудно за следване, получавате 1 точка.
- По последния критерий може да се оцените сами - той е за работа в екип. Ако всички членове на екипа са допринесли равностойно, получавате 5 точки. Ако някои членове са работили значително повече от други, получавате 3 точки. Ако само един или двама са свършили по-голямата част от работата, получавате 1 точка."
Обобщение
“Оценяването по критериалната матрица ще ни помогне да разберем дали сме изпълнили задачата изчерпателно, а също така ще ни насочи занапред, когато работим пак по проект, за да знаем към какво се стремим.”
Важно!
- Уверете се, че всички ученици разбират значението на всеки един от критериите.
Материали за дейността
Всеки екип представя своя завършен репортаж пред класа. Съучениците и учителят използват критериалната матрица, за да оценят репортажа. След всяко представяне се провежда кратка дискусия, в която се дава обратна връзка и се обсъждат силните страни и областите за подобрение.
Инструкции
Преминете към представянето на репортажите.
- “Дойде време и да чуем и видим журналистическите репортажи на всеки отбор. След всяко представяне ще имаме време за дискусия. Можете да задавате въпроси на екипа, който презентира, да давате своята оценка и да предлагате идеи за подобрение. Целта е да се учим един от друг и да се вдъхновяваме за бъдещи проекти. Докато гледате и слушате всеки отбор, използвайте критериалната матрица, за да оцените различните аспекти на репортажа. ”
Обобщение
"Днес видяхме разнообразие от интересни репортажи и научихме много нови неща за темите, които сте изследвали. Обсъдихме какво се е получило добре и къде има място за подобрение. Надявам се, че всички сте доволни от своята работа и сте научили нещо ново от вашите съученици."
Важно!
- Уверете се, че всички ученици имат възможност да изразят своето мнение и да дадат обратна връзка;
- Задайте определено време за представяне на репортажа и дискусията, така че всички да имат възможност да се изявят.
Материали за дейността
Учителят води дискусия, в която учениците споделят своите впечатления от работата по проекта. Обсъждат какво са научили, какво е минало добре и къде са срещнали затруднения. Учителят дава своята финална обратна връзка за проекта и поздравява учениците за тяхната упорита работа.
Инструкции
Преминете към финалната част от проекта - рефлексията върху наученото до момента.
- "Сега, след като всички представихте своите репортажи, нека обсъдим как премина целият проект. След вашите споделяния, аз ще ви дам моята обратна връзка за работата ви по проекта като цяло и ще обсъдим какво можем да подобрим в бъдеще.
- И така, готови ли сте да започнем? Моля, помислете и споделете:
- Какво мина добре според вас?
- Къде срещнахте затруднения и как ги преодоляхте?
- Какво научихте от работата си по този проект?"
Обобщение
"Това беше един страхотен проект, в който всички показахте своята креативност, упоритост и умения да работите в екип. Научихме много нови неща и видяхме колко е важно да се информираме и да представяме информацията по ясен и интересен начин. Благодаря ви за вашата упорита работа и креативност. Продължавайте да работите със същия ентусиазъм и в следващите проекти! Браво на всички!"
Важно!
- Насърчавайте откритост и честност в споделянията на учениците.
- Подчертайте техните постижения и усилия, като им дадете заслужена похвала.
- Давайте конкретни примери за добри практики, които учениците могат да използват в бъдещи проекти.
