Представяне на журналистическите репортажи

Раздел

Богатството на България - природата и хората

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • представят своите завършени журналистически репортажи пред класа и/или по-широка аудитория;
  • получават и предоставят обратна връзка, като използват критериалната матрица;
  • анализират процеса на създаване на репортажите, като споделят успехи и предизвикателства;
  • развиват умения за комуникация, саморефлексия и работа в екип.

Необходими материали:

  • “Критериална матрица по ПБО “Репортажи за бъдещето”;
  • Компютър/таблет/проектор за представяне на видео и аудио репортажи;
  • Принтирани копия на писмените репортажи.
Какво да очакваме днес?
5 минути
Въведение

Учениците и гостите се запознават с критериалната матрица, по която ще бъдат оценявани отборите.

Инструкции

Приветствайте учениците и гостите, ако има такива. Запознайте ги с критериалната матрица, по която ще се оценяват отборите.

  • "Днес е денят, в който ще представите вашите журналистически репортажи пред класа. Всеки екип ще има време да покаже своето видео, аудио или писмен репортаж. Докато гледаме и слушаме, ще използваме критериалната матрица, за да оценим различните аспекти на репортажа. Ето какви критерии има:
  1. Точност и истинност - Ако всички факти в репортажа са точни и проверени, получавате 5 точки. Ако повечето факти са точни, но има някои малки грешки, получавате 3 точки. Ако информацията съдържа значително количество грешки, получавате 1 точка.
  2. Яснота на израза - Ако идеите ви са представени ясно и разбираемо, получавате 5 точки. Ако на моменти създавате в публиката чувство за объркване, получавате 3 точки. Ако изразяването ви като цяло е неясно и трудно за разбиране, получавате 1 точка.
  3. Източници на информация - Ако сте използвали разнообразни и достоверни източници, получавате 5 точки. Ако сте използвали няколко източника, но някои от тях не са надеждни, получавате 3 точки. Ако не сте посочили източници или сте използвали ненадеждни източници, получавате 1 точка.
  4. Доколко задълбочено разглеждате темата - Ако сте проучили темата задълбочено и отговорно, получавате 5 точки. При средно положение получавате 3 точки, а ако темата е разгледана съвсем повърхностно, получавате 1 точка.
  5. Креативност - Ако информацията е представена по интересен и оригинален начин, получавате 5 точки. Ако има опити за креативност, но не са напълно оригинални, получавате 3 точки. Ако липсва креативност и репортажът е скучен, получавате 1 точка.
  6. Презентационни умения - Ако репортажът е представен уверено и на книжовен език, получавате 5 точки. Ако представянето е добро, но има несигурност или на моменти има някакви грешки, получавате 3 точки. Ако представянето е неуверено и трудно за следване, получавате 1 точка.
  7. По последния критерий може да се оцените сами - той е за работа в екип. Ако всички членове на екипа са допринесли равностойно, получавате 5 точки. Ако някои членове са работили значително повече от други, получавате 3 точки. Ако само един или двама са свършили по-голямата част от работата, получавате 1 точка."

Обобщение

“Оценяването по критериалната матрица ще ни помогне да разберем дали сме изпълнили задачата изчерпателно, а също така ще ни насочи занапред, когато работим пак по проект, за да знаем към какво се стремим.”

Важно!

  • Уверете се, че всички ученици разбират значението на всеки един от критериите.

Материали за дейността

Представяне на журналистическите репортажи
25 минути
Презентация

Всеки екип представя своя завършен репортаж пред класа. Съучениците и учителят използват критериалната матрица, за да оценят репортажа. След всяко представяне се провежда кратка дискусия, в която се дава обратна връзка и се обсъждат силните страни и областите за подобрение.

Инструкции

Преминете към представянето на репортажите.

  • “Дойде време и да чуем и видим журналистическите репортажи на всеки отбор. След всяко представяне ще имаме време за дискусия. Можете да задавате въпроси на екипа, който презентира, да давате своята оценка и да предлагате идеи за подобрение. Целта е да се учим един от друг и да се вдъхновяваме за бъдещи проекти. Докато гледате и слушате всеки отбор, използвайте критериалната матрица, за да оцените различните аспекти на репортажа. ”

Обобщение

"Днес видяхме разнообразие от интересни репортажи и научихме много нови неща за темите, които сте изследвали. Обсъдихме какво се е получило добре и къде има място за подобрение. Надявам се, че всички сте доволни от своята работа и сте научили нещо ново от вашите съученици."

Важно!

  • Уверете се, че всички ученици имат възможност да изразят своето мнение и да дадат обратна връзка;
  • Задайте определено време за представяне на репортажа и дискусията, така че  всички да имат възможност да се изявят.

Материали за дейността

Рефлексия
10 минути
Рефлексия

Учителят води дискусия, в която учениците споделят своите впечатления от работата по проекта. Обсъждат какво са научили, какво е минало добре и къде са срещнали затруднения. Учителят дава своята финална обратна връзка за проекта и поздравява учениците за тяхната упорита работа.

Инструкции

Преминете към финалната част от проекта - рефлексията върху наученото до момента.

  • "Сега, след като всички представихте своите репортажи, нека обсъдим как премина целият проект. След вашите споделяния, аз ще ви дам моята обратна връзка за работата ви по проекта като цяло и ще обсъдим какво можем да подобрим в бъдеще.
  • И така, готови ли сте да започнем? Моля, помислете и споделете:
    • Какво мина добре според вас?
    • Къде срещнахте затруднения и как ги преодоляхте?
    • Какво научихте от работата си по този проект?"

Обобщение

"Това беше един страхотен проект, в който всички показахте своята креативност, упоритост и умения да работите в екип. Научихме много нови неща и видяхме колко е важно да се информираме и да представяме информацията по ясен и интересен начин. Благодаря ви за вашата упорита работа и креативност. Продължавайте да работите със същия ентусиазъм и в следващите проекти! Браво на всички!"

Важно!

  • Насърчавайте откритост и честност в споделянията на учениците.
  • Подчертайте техните постижения и усилия, като им дадете заслужена похвала.
  • Давайте конкретни примери за добри практики, които учениците могат да използват в бъдещи проекти.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.