Раздел

Думата и речниковото ѝ значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
  • разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
  • разграничават подбудително от възклицателно изречение;
  • преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
  • оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
  • употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.

Необходими материали:

  • готовият проект на учениците
  • работен лист с въпроси за саморефлексия
  • химикалки
Отваряме вратите на “Града на изреченията”
10 минути
Презентация

Учениците канят гостите (други ученици, учители или родители) и представят накратко идеята на проекта – какво е „Градът на изреченията“ и какво са създали.

Инструкции

Започнете часа с няколко въпроса, чиито отговори ще позволят на учениците да представят проекта прод гостите.

  • "Деца, днес нашият „Град на изреченията“ ще отвори врати за публика! Ще покажем на гостите какво сме научили и създали през последните часове. Вашата задача е да представите началото на проекта с увереност и усмивка. Нека всеки от вас ще каже по няколко изречения.
  • Какво е заглавието на нашия проект?
  • Какво изследвахме – какви видове изречения?
  • Споделете защо избрахме да направим град.
  • Каква е връзката между града и изреченията?
  • Как изреченията помагат в общуването – като пътеводни знаци?"

Обобщение

Тази дейност показва на децата колко значимо е тяхното усилие. Учим се да представяме идеите си публично – умение, което ще ни служи цял живот.

Важно!

  • Уверете се, че учениците са подготвили кратки реплики и се редуват.
  • Поощрете децата да говорят ясно и с увереност.
  • Заснемете представянето, ако е възможно – това повишава мотивацията.
Да чуем какво разказва “Градът на изреченият”
20 минути
Презентация

Гостите разглеждат макета. Всяка група представя своята част - какви изречения е използвала, как е избрала цветовете, какво послание носи тяхната улица/квартал.

Инструкции

Помолете по един говорител от екип да представи тази част от проекта, която е дело на отбора му. 

  • "Сега е време да разкажем за нашите уникални квартали и улици, които създадохме в макета „Градът на изреченията“. Всеки екип ще има възможност да представи своята част пред класа и гостите.
  • Обяснете защо избрахте точно тези изречения:
  1. Какви чувства или намерения предават?
  2. Какви примери сте включили? Прочетете поне 2 примера.
  • Покажете как сте използвали пунктуацията:
  1. Има ли удивителен знак или точка?
  2. Какво значение има този знак за изречението?
  • Разкажете за визуалната част:
  1. Защо избрахте тези цветове, сгради или фигури?
  2. Има ли символи, които подсказват какъв тип изречения живеят тук?
  • Споделете нещо лично от работата си в екипа:
  1. Какво ви беше най-забавно или най-предизвикателно?
  2. Как се справихте с различните идеи в екипа?
  • В края на всяко представяне ще отделим 2-3 минути за въпроси от публиката."

Обобщение

В тази дейност учениците демонстрират наученото чрез творчество и аргументирано обяснение. Укрепват увереността си и усъвършенстват комуникационни умения.

Важно!

  • Отделете 3-4 минути за изложение на отделните групи.
  • Насърчавайте гостите да задават въпроси.
  • Помогнете при нужда с насочващи въпроси.
  • Водете кратки бележки за финалната рефлексия.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.