Представяне и размисъл по макета “Градът на изреченията”
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
- разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
- разграничават подбудително от възклицателно изречение;
- преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
- оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
- употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- готовият проект на учениците
- работен лист с въпроси за саморефлексия
- химикалки
Учениците канят гостите (други ученици, учители или родители) и представят накратко идеята на проекта – какво е „Градът на изреченията“ и какво са създали.
Инструкции
Започнете часа с няколко въпроса, чиито отговори ще позволят на учениците да представят проекта прод гостите.
- "Деца, днес нашият „Град на изреченията“ ще отвори врати за публика! Ще покажем на гостите какво сме научили и създали през последните часове. Вашата задача е да представите началото на проекта с увереност и усмивка. Нека всеки от вас ще каже по няколко изречения.
- Какво е заглавието на нашия проект?
- Какво изследвахме – какви видове изречения?
- Споделете защо избрахме да направим град.
- Каква е връзката между града и изреченията?
- Как изреченията помагат в общуването – като пътеводни знаци?"
Обобщение
Тази дейност показва на децата колко значимо е тяхното усилие. Учим се да представяме идеите си публично – умение, което ще ни служи цял живот.
Важно!
- Уверете се, че учениците са подготвили кратки реплики и се редуват.
- Поощрете децата да говорят ясно и с увереност.
- Заснемете представянето, ако е възможно – това повишава мотивацията.
Гостите разглеждат макета. Всяка група представя своята част - какви изречения е използвала, как е избрала цветовете, какво послание носи тяхната улица/квартал.
Инструкции
Помолете по един говорител от екип да представи тази част от проекта, която е дело на отбора му.
- "Сега е време да разкажем за нашите уникални квартали и улици, които създадохме в макета „Градът на изреченията“. Всеки екип ще има възможност да представи своята част пред класа и гостите.
- Обяснете защо избрахте точно тези изречения:
- Какви чувства или намерения предават?
- Какви примери сте включили? Прочетете поне 2 примера.
- Покажете как сте използвали пунктуацията:
- Има ли удивителен знак или точка?
- Какво значение има този знак за изречението?
- Разкажете за визуалната част:
- Защо избрахте тези цветове, сгради или фигури?
- Има ли символи, които подсказват какъв тип изречения живеят тук?
- Споделете нещо лично от работата си в екипа:
- Какво ви беше най-забавно или най-предизвикателно?
- Как се справихте с различните идеи в екипа?
- В края на всяко представяне ще отделим 2-3 минути за въпроси от публиката."
Обобщение
В тази дейност учениците демонстрират наученото чрез творчество и аргументирано обяснение. Укрепват увереността си и усъвършенстват комуникационни умения.
Важно!
- Отделете 3-4 минути за изложение на отделните групи.
- Насърчавайте гостите да задават въпроси.
- Помогнете при нужда с насочващи въпроси.
- Водете кратки бележки за финалната рефлексия.
