Правописни приключения
Раздел
Звуков състав на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават ударена от неударена сричка.
- пишат правилно буквите на гласните звукове със и без ударение и в крайна сричка на думата.
- прилагат начини за проверка на правописа на гласни в неударени срички и на съгласни звукове в средата на думата.
- правят разлика между изговор и правопис на неударена гласна.
Необходими материали:
- Работен лист “Правописни загадки (кръстословици, анаграми)”
- листове за писане
- маркери и цветни моливи
- табло за общо коригиране на грешките
Учителят поставя предизвикателството „Можем ли да победим правописните капани?“ и обсъжда с учениците защо допускат грешки и как могат да ги избегнат.
Инструкции
Поставете целта на урока и обяснете на учениците какво им предстои през този час.
- “Днес ни очакват истински правописни приключения. Готови ли сте да победим правописните капани? Как може да стане това? Какви грешки допускат учениците най-често?
- Ще направим няколко забавни упражнения, за да се научим как да избягваме правописните грешки. Първо, ще решаваме кръстословици и анаграми. След това ще съставим кратки текстове с умишлени грешки, а съучениците ви ще ги коригират.”
Обобщение
Учениците осъзнават, че правописните грешки могат да се избягват чрез осъзнато внимание и правилни стратегии.
Важно!
- Разделете класа на работни групи предварително.
- Използвайте примери от ученическите работи, без да посочвате конкретни ученици.
- Насочвайте разговора към стратегии за самопроверка: чрез сродна дума, чрез промяна на думата в множествено число и с помощта на правописен речник.
Учениците работят по правописни загадки ( кръстословици, анаграми). След това съставят кратки текстове с умишлени грешки, а съучениците им ги коригират.
Инструкции
Дайте инструкции за работа.
- “Всяка група ще получи по един работен лист с правописна загадка – кръстословица или анаграма. Ще имате 5 минути време за работа.
- След като решите загадките, в рамките на 10 минути ще съставите кратки текстове, в които умишлено ще допуснете правописни грешки. После ще размените текстовете с другите групи и те ще трябва да ги коригират.”
Обобщение
Учениците прилагат научените правила, като ги използват в практика, и развиват умения за проверка на текстове.
Важно!
- Дайте достатъчно време за решаване на загадките.
- Нека всяка група получи по един работен лист със загадки.
- Насочвайте учениците към внимателно четене при коригирането.
Учениците обсъждат кои думи са им били най-трудни и споделят начини за по-лесното им запомняне.
Инструкции
Направете обобщение на наученото до момента.
- “Нека си припомним – кои правописни грешки правите най-често? Кои думи ви затрудняват най-мното при писане. Как запомняте правилното им изписване?”
- Думите понякога звучат по един начин, но се пишат по друг. Но има начини да ги проверим. Някой знае ли как можем да проверим дали пишем думата правилно?
Обобщение
Учениците осъзнават, че запомнянето на сложни думи става по-лесно чрез различни стратегии и осъзнато внимание.
Важно!
- Учителят може да предложи различни техники за запаметяване на сложни думи - чрез словесни асоциации или рисунки.
- Насочвайте учениците към практическо прилагане на тези методи.
