Отключване на съкровищницата на думите
Раздел
Звуков състав на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават ударена от неударена сричка;
- пишат правилно буквите на гласните звукове със и без ударение и в крайна сричка на думата;
- прилагат начини за проверка на правописа на гласни в неударени срички и на съгласни звукове в средата на думата;
- правят разлика между изговор и правопис на неударена гласна.
Учителят представя темата чрез въпроса: „Какви съкровища крият думите?“ и дискусия: „Какво се случва, ако сбъркаме една буква в думата?“ (Примери: въ́лна – вълна́, па́ра – пара́).
Инструкции
Започнете дискусия с учениците, в която да обсъдите важността на ударението в думите.
- “Деца, какви съкровища крият думите? Какво се случва, ако сбъркаме една буква в думата?”
- “А какво ще стане, ако сменим ударението в "ко́ла" и "кола́"?”
- “Нека сега заедно обсъдим защо ударението е толкова важно.”
Обобщение
Чрез тази дейност учениците разбират важността на правилния правопис и ударение. Това ще им помогне при разчитането и писането на думи с правилно ударение в следващите дейности.
Важно!
- Насочвайте учениците да използват собствени примери.
- Подтиквайте ги да изразяват мислите си свободно и да анализират значението на думите.
Учениците получават работен лист с думи с пропуснати букви и решетка с букви. Те трябва да открият думите, да ги запишат, да подчертаят сричката, която е под ударение и да напишат изречения с дадените думи.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист “Таен код” и дайте инструкции за работа.
- “Сега ще ви раздам работните листове. В тях ще намерите думи с пропуснати букви и решетка с букви. И на двете задачи трябва да откриете думите и да ги запишете правилно. На втората задача с решетката във всяка открита дума трябва да подчертаете сричката, която е под ударение. С всяка дума, която намерите, напишете по едно изречение.”
Дайте допълнителни разяснения:
- “Може да произнесете думата на глас, за да чуете къде пада ударението. Използвайте правописен речник, ако не сте сигурни.”
Обобщение
Учениците се упражняват в разпознаването на правилното ударение на думата. Това им помага да осъзнаят значението на точността при писане и изговор за подобряване на комуникацията.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват речник при съмнения.
- Обяснете как правилното поставяне на ударението променя значението на думите.
Всеки ученик избира една дума, която го е затруднила, и обяснява как ще запомни правописа ѝ.
Инструкции
Преминете към създаването на стратегии за запомняне на правописа на определени думи.
- “Сега всеки от вас трябва да избере една дума, която го е затруднила, и да измисли стратегия как ще запомня правописа ѝ.”
Дайте пример, ако е необходимо.
- “Думата "молив" - винаги се чудя дали е с "о" или "у". За да я запомня, ще си представям молив, който казва "О! Аз съм молив!"
- “Думата "река" - ще си направя рисунка с река и ще напиша думата до нея.”
Поощрете учениците за предложените стратегии.
- “Отличен метод! Запомнете – колкото по-интересна е асоциацията, толкова по-лесно ще запомните думата!”
Обобщение
Чрез тази дейност учениците осъзнават кои думи са им трудни и намират ефективни начини да запомнят правописа им. Това ще ги улесни при изпълнението на по-сложни писмени упражнения в следващите уроци.
Важно!
- Насърчавайте учениците да бъдат креативни в своите методи за запомняне.
- Дайте пример с дума и стратегия за нейното запомняне (вълна́ - нарисувайте морска вълна́ и запишете думата).
