„Моето приключение със змея“ – първа среща с текста
Раздел
Особености на художествено произведение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- четат и възприемат откъс от художествен текст;
- разпознават героите и темите (приятелство, доверие, свобода);
- разграничават автора от героя;
- формулират критерии за работа в екип и за създаване на макет по текста.
Необходими материали:
- откъс от текста „Приключението с последния змей в света“
- работен лист “Мини портрет на змея”
- бели листове А4 и цветни моливи/флумастери
- етикети с роли: разказвач, сценограф, редактор, художник
- флипчарт листове
- лепящи листчета за бързи бележки
- маркери
Учениците слушат прочит на „Приключението с последния змей в света“, след което изготвят „Мини портрет на змея“ и обсъждат първите си впечатления от текста.
Инструкции
- "Ученици, сега ще ви прочета част от книгата на Туве Янсон “Невидимото дете” - „Приключението с последния змей в света“. В него по интересен начин е описан как изглежда един много необикновен герой – змеят. Докато слушате, се опитайте да си представите неговия образ.
- Помислете върху следните въпроси:
- Как изглежда змеят – какви цветове, форми и движения ни впечатляват?
- Какво изпитва Муминтрол към него?
- Какво бихте почувствали вие, ако видите такова същество?
- След като прочетохме текста, сега идва ред да направим Мини портрет на змея. Всеки от вас има лист с четири кръга, които трябва да попълни. Напишете кратки отговори – по една-две думи. Ако разполагате с достатъчно време нарисувайте портрет на змея.
- Готови ли сте? Сега е време за споделяне. Двама доброволци ще прочетат своя работен лист. Ще запишем някои от вашите думи на дъската, за да направим общ словесен портрет на змея.
- След това ще обсъдим следните въпроси:
- Защо Муминтрол е толкова възхитен?
- Вижда ли в змея само красота или и нещо опасно?"
Обобщение
Учениците създават свой „Мини портрет на змея“, като открояват основните му белези и характера му. Дейността ги насочва към по-задълбочено четене и помага да се формират първите идеи за темите приятелство, доверие и свобода, които ще се разглеждат в следващите уроци.
Важно!
- Разпечатайте подбран откъс от текста:
„Змеят не беше по-голям от кибритена кутийка и плуваше из водата с грациозни движения на прозрачните си криле, които бяха красиви като перките на златна рибка.
Но никоя златна рибка не е била тъй ослепително позлатена, като този миниатюрен змей. На слънцето целият блестеше от злато, шиповете му също бяха златни, а главичката му бе яркозелена и очите — жълти като лимон…
— Ще се грижа за теб и ще те обичам — прошепна му Муминтрол. — Нощем ще ти позволявам да спиш на възглавницата ми. А когато порастеш и ме заобичаш, ще те водя да плуваме заедно в морето…
„Какво да направя, за да ме заобича? — мислеше си Муминтрол. — И какво ли яде един змей?“
…Змеят обаче изобщо не хареса сухарчета и ябълки. Вместо това изтича до прозореца и се нахвърли върху една голяма муха. След миг тя изчезна, а змеят облиза муцунката си и погледна Муминтрол с едно жълто око.
— Колко си ловък! — възкликна Муминтрол. — Ти си моето мъничко приятелче!“
- Напишете на дъската думи от описанието на змея (златен, зелен, малък, прозрачен), за да улесните учениците.
- Ако някой ученик се затруднява, насочете го с въпрос: „Какъв цвят е главата?“, „Какво направи змеят с мухата?“
- Насърчете учениците първо да използват една дума, а след това да развият изречение.
Материали за дейността
Учениците работят по групи, разпределят си роли (разказвач, сценограф, редактор, художник) и формулират правила за екипна работа и критерии за макета по текста.
Инструкции
- "Ученици, нашият проект ще завърши с макет, който ще създадем по историята „Приключението с последния змей в света“. Макетът ще бъде като малка триизмерна сцена, която ще показва най-важните моменти от текста – героите, змея, местата, където се развива действието. За да успеем, ще трябва да работим като истински екип. Затова сега ще разпределим роли и ще измислим правила и критерии за работа.
- Всеки ще изтегли етикет с роля в своя екип. Вашата задача е да решите какво ще прави всеки в екипа. Ролите са четири:
- Разказвач – следи историята да се представя ясно и увлекателно.
- Сценограф – мисли как изглежда мястото, където се развива действието.
- Редактор – следи думите да са точни и ясни.
- Художник – рисува или визуализира идеи.
- Когато всички знаете своята роля, обсъдете в групата:
- Какво точно ще прави всеки?
- Как ще си помагате, ако някой се затрудни?
- След това договорете 3 правила за работа заедно – например: да се изслушваме, да уважаваме идеите, да взимаме решения заедно.
- Накрая определете 3 критерия за макета, който ще създадем в следващите уроци. Какво трябва задължително да включва той? Пример: “Да представя добре змея.”, “Да показва мястото, където живее.”, “Да има текст и рисунка.”
- Запишете правилата и критериите си на лист и ги украсете с малък знак или рисунка на змея.
- Ще имате 10 минути да обсъдите и след това всяка група да сподели своите правила и критерии пред класа."
Обобщение
Учениците разпределят роли в групите, договарят правила за работа и определят критерии за макета. Това им помага да се подготвят за екипната работа в следващите часове и да разберат колко е важно всеки да има отговорност.
Важно!
- В началото обяснете с пример какво е макет (може да покажете снимка или малка кутия/модел).
- Разделете учениците в отбори по четирима.
- Насочвайте учениците към конкретност: „Какво точно ще прави сценографът?“, „Какво значи „добър макет“?“
- Запишете общите правила и критерии на флипчарт лист.
Учениците формулират кратко изречение за Муминтрол или змея и създават послания на класа, което записват на плакат.
Инструкции
- "Ученици, вземете лепящо листче. Напишете едно кратко изречение за героя, който ви впечатли най-много. Например: “Змеят е красив, но опасен.” или “Муминтрол мечтае за приятелство.”
- След това станете и залепете своето изречение на таблото. Заедно ще направим плакат с послания на класа."
Обобщение
Учениците пишат по едно кратко изречение за змея или за Муминтрол, след което с тях създават плакат. Така всеки изразява своето мнение, а класът вижда колко различни могат да бъдат впечатленията от един и същи текст.
Важно!
- Дайте примери, за да улесните учениците.
- Прочетете няколко от изреченията на глас, за да завършите с общо впечатление.
