Раздел
Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават количествените характеристики на числата до 10 и техните означения с цифри;
- сравняват числата до 10;
- извършват действията събиране и изваждане с числата до 10;
- събират три и повече числа;
- разпознават по стойност монетите от 1 стотинка, 2 стотинки, 5 стотинки, 10 стотинки, 1 лев и 2 лева и банкнотите от 5 лева и 10 лева;
- извършват действията събиране и изваждане с изучените мерни единици;
- решават устно текстова задача с едно пресмятане от събиране и изваждане.
Необходими материали:
- три кутии с пространства за отделяне на монети от 1 лв и 2 лв, банкноти от 5 лв и 10 лв
- графитни моливи
- пощенски пликове – по един за всяко дете
- истински монети от 1 лв и 2 лв, банкноти от 5 лв и 10 лв – по един брой
- хартиени пари – монети от 1лв и 2лв, банкноти от 5лв и 10 лв
- табелки с цени за продуктите – 1 лв, 2 лв, 5 лв и 10 лв
- карти на плодове и зеленчуци
Учителят въвежда учениците в игрова ситуация - всеки ще получи „пари“, с които да пазарува. Ще трябва да преценят дали сумата им стига, и да решават задачи с покупки.
Инструкции
- "Днес ще бъдете купувачи! Всеки от вас ще получи сума пари. Ще трябва да изберете какво да купите от пазара и да платите точно.
- Ще решаваме и задачи – например: „Ако имаш 5 лв и купиш нещо за 3 лв – колко ще ти останат?
- Преди това обаче, нека си припомним как изглеждат някои от нашите монети и банкноти - 1 лев, 2 лева, 5 лева, 10 лева.
- Кои са монети и кои са банкноти?
- Днес ще пазаруваме в левове и ще използваме монети от 1 и 2 лева и банкноти от 5 и 10 лева. Всеки от вас ще получи 10 лв в плик, като те ще са в различни комбинации от монети и банкноти. Например някой може да получи две по 5 лв, друг - 1лв, две по 2лв и едно по 5 лв, друг - една банкнота от 10 лв и т.н."
Обобщение
"Припомнихме си как изглеждат някои от нашите монети и банкноти. Всеки от вас получи пари, с които ще има възможност да пазарува."
Важно!
- Подгответе продукти с цени до 10 лв, лесни за пресмятане.
- Подгответе пликове с хартиени монети или банкноти на обща стойност 10 лв - в различни комбинации за всяко дете.
- Използвайте реалистични карти на банкноти и монети.
- Може да изиграете кратък диалог между продавач и клиент.
- Можете да промените българските пари в евро, ако се наложи.
Учениците пазаруват от маса с продукти, като избират какво да купят в рамките на получената сума. Решават текстови задачи, свързани с покупките си.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама.
- "Ще работите по двама. Ще се редувате - първо единият ще е купувач, после ще е продавач.
- Всеки има сумата от 10 лв. Отворете пликовете и пребройте парите си - вижте какви монети/банкноти имате.
- Огледайте цените и си изберете толкова продукти, че да ви стигне сумата. Може да пазарувате за всичките си 10 лв, но може да пазарувате за по-малко пари и да получите ресто. Какво е ресто? Това е остатък от сумата след плащане.
- След като изберете и вземете своите продукти, плащате на продавача с банкноти и монети.
- Записвате на своя плик колко е струвала покупката, колко пари сте дали и колко е рестото. "
Правилата на пазара са следните:
- "На една маса/място ще има подредени картинки на продукти с цени. Гледайте внимателно и изберете какво искате да купите!
- Ще има три каси – това са специални места, където ще стоят деца-продавачи. На всяка каса има подредени монети и банкноти. Продавачът ще използва тези пари, когато му плащате.
- На всяка каса ще има по една двойка – единият ще е продавач, а другият - купувач. После ще си разменят ролите. През това време останалите си избират продукти.
- Когато двойките са готови на касите, си сменят местата с други. И така, докато се изредят всички двойки на касите.
- Продавачът казва цената на продуктите.
- Купувачът трябва да даде точната сума в монети и/или банкноти. Ако няма точно, трябва да получи ресто.
- Ако е нужно, може да смятате заедно!
- Готови ли сте да пазарувате като истински математици? Да започваме!"
Обобщение
"Упражнявахме се да пресмятаме стойност на продукти, упражнявахме събиране и изваждане в левове. Готови сме за големия пазар."
Важно!
- Подгответе място, където учениците да си избират продуктите, които ще са на картинки и ще имат цени.
- Подгответе три места, на които да има “каси” - там ще има подредени монети и банкноти от всеки от дадените видове и когато ученикът влиза в ролята на продавач - ще застава там и ще използва парите от касата. На тези три каси ще се редуват едновременно три двойки деца, докато другите си избират продукти и така докато се изредят всички двойки.
- Поставете само кръгли цени на продуктите, за да може лесно да се връща ресто.
- Подгответе няколко „цени“ за един и същи продукт, за да се получи разнообразие.
- При затруднение насочвайте учениците, предлагайте им визуална опора с монети и банкноти.
- Окуражавайте учениците да казват на глас колко пари дават, колко струва покупката и колко е рестото.
Учителят задава няколко текстови задачи на глас. Учениците отговарят устно или чрез хартиените пари.
Инструкции
- "Сега ще чуем няколко задачки. Кой иска да опита да реши?
- Мечо имаше 8 лв. Купи си ябълки за 3 лв. Колко му останаха?
- Зайо купи морков за 1 лв и зеле за 4 лв. Колко ще плати общо?"
Обобщение
"Разбрахме как се използват парите в реалния живот. Учихме се да преценяваме, да избираме и да смятаме."
Важно!
- Включете всички деца, дори с прости отговори.
- Използвайте хартиените пари, за да визуализирате при нужда.
- Поощрявайте нестандартни подходи („Мога да броя с пръсти!“).


