Раздел

Числата 10, 20, 30, …, 100. Събиране и изваждане с тях

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават числата 10, 20, 30, …, 100 и техните означения с цифри;
  • познават десетицата като бройна единица;
  • броят по десетици до 100 в прав и обратен ред.

Необходими материали:

  • графитни и цветни моливи
  • подходящи печати или стикери
  • паспортите на учениците
  • карта на Страната на числата и парите
  • карта на Планината на броенето
  • карти с числата от 10, 20… до 100 – за всяко дете
Подготовка за изкачване на Планината на броенето
5 минути
Въведение

Учителят припомня на учениците за числата от предишния урок и им показва карта на Планината на броенето. Учениците разглеждат картата и се подготвят за “изкачването”.

Инструкции

  • "Скъпи пътешественици, днес ще изкачим Планината на броенето! Да погледнем картата и планината с числата по десетици. Ще броим напред и назад, за да стигнем върха!
  • Хайде заедно да преброим от 10 до 100 по десетици."

Обобщение

"Сега знаем какво ще правим – ще броим по десетици, докато стигнем върха на планината. А след това ще слезем от планината, за да продължим по пътя си. Това ще ни помогне да разберем числата по-добре и да се забавляваме!"

Важно!

  • Използвайте карта на планината, за да ангажирате вниманието.
  • Подгответе учениците с кратко припомняне на числата от 10 до 100.
  • Обяснете символиката на „изкачването“ и „стъпките“ на броене.

Материали за дейността

Изкачваме Планината на броенето
20 минути
Игра

Учениците подреждат карти с числа по десетици от 10 до 100, първо самостоятелно, след това по двойки, а накрая всички заедно “изкачват и слизат от планината” като броят в прав и обратен ред.

Инструкции

  • "Днешното изкачване ще премине през три етапа.
  • В етап 1 ще работите самостоятелно. Вземете своите карти с числа и подредете числата от 10 до 100 в правилен ред. Когато сте готови, проверете дали няма грешки и пребройте тихичко.
  • По време на етап 2 ще работите по двойки. С партньора си заедно подредете числата обратно – от 100 до 10. Говорете си на глас и се уверете, че редът е правилен. След това подредете двата комплекта карти, които имате, в стълбичка нагоре от 10 до 100 и стълбичка надолу от 100 до 10.
  • Етап 3 ще го направим всички заедно. Сега ще изкачим Планината на броенето! Всеки от вас ще направи крачка напред, когато аз кажа число по десетици. Помнете - една крачка = 10! Когато всички стигнем върха (пред дъската), ще скочим и ще извикаме “Сто!”. След това ще започнем да броим обратно от 100 до 10 и ще се връщаме назад отново с по една крачка на всяка десетица."

Обобщение

"Днес упражнихме броенето по десетици, като подреждахме числата правилно напред и назад. Това ще ни помогне да разберем числовия ред по-добре и да сме подготвени за следващите приключения."

Важно!

  • Подгответе комплекти с карти с числа по десетици (10, 20, ..., 100) - за всяко дете.
  • Изпълнявайте етапите един по един и след всеки правете проверка.
  • Насърчавайте учениците да си говорят и помагат един на друг.
  • Подгответе широко свободно място (пред дъската или другаде), където всички могат да се съберат, както и място за движение.
  • Следете децата да са внимателни и да не се бутат един друг.
  • Обяснете на децата, че една крачка е равна на 10, две – 20 и т.н.
  • Броете ритмично и с ентусиазъм, насърчавайте децата да броят на глас заедно с вас.
  • Поддържайте високо настроение и използвайте похвали.

Материали за дейността

Спомени от Планината на броенето
10 минути
Творческа задача

Учениците записват числата от 10 до 100 и от 100 до 10, украсяват страницата “Планината на броенето”, и получават печат за успешно изкачване на планината.

Инструкции

  • "Хайде да отбележим на нашата карта, че вече посетихме Планината на броенето.
  • Сега запишете числата в паспорта си, като първо започвате от 10 и стигате до 100, а после от 100 надолу до 10. 
  • Украсете страницата в паспорта си като планина, стълба или друго, което ви харесва. 
  • След това ще получите специален печат, защото сте истински математици-планинари!"

Обобщение

"Отбелязахме нашия успех в паспорта с изкачването на Планината на броенето и сме готови за следващото приключение! Всяка стъпка, която правим, ни помага да опознаем Страната на числата и парите."

Важно!

  • Покажете пример как може да изглежда записът и украсата в паспортите.
  • Насърчете креативността, но изисквайте да бъдат записани всички числа в прав и обратен ред.
  • Сложете подходящи печати или стикери на съответните страници в паспортите на всяко дете.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.