Раздел
Числата 10, 20, 30, …, 100. Събиране и изваждане с тях
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават числата 10, 20, 30, …, 100 и техните означения с цифри;
- познават десетицата като бройна единица;
- броят по десетици до 100 в прав и обратен ред.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- подходящи печати или стикери
- паспортите на учениците
- карта на Страната на числата и парите
- карта на Планината на броенето
- карти с числата от 10, 20… до 100 – за всяко дете
Учителят припомня на учениците за числата от предишния урок и им показва карта на Планината на броенето. Учениците разглеждат картата и се подготвят за “изкачването”.
Инструкции
- "Скъпи пътешественици, днес ще изкачим Планината на броенето! Да погледнем картата и планината с числата по десетици. Ще броим напред и назад, за да стигнем върха!
- Хайде заедно да преброим от 10 до 100 по десетици."
Обобщение
"Сега знаем какво ще правим – ще броим по десетици, докато стигнем върха на планината. А след това ще слезем от планината, за да продължим по пътя си. Това ще ни помогне да разберем числата по-добре и да се забавляваме!"
Важно!
- Използвайте карта на планината, за да ангажирате вниманието.
- Подгответе учениците с кратко припомняне на числата от 10 до 100.
- Обяснете символиката на „изкачването“ и „стъпките“ на броене.
Учениците подреждат карти с числа по десетици от 10 до 100, първо самостоятелно, след това по двойки, а накрая всички заедно “изкачват и слизат от планината” като броят в прав и обратен ред.
Инструкции
- "Днешното изкачване ще премине през три етапа.
- В етап 1 ще работите самостоятелно. Вземете своите карти с числа и подредете числата от 10 до 100 в правилен ред. Когато сте готови, проверете дали няма грешки и пребройте тихичко.
- По време на етап 2 ще работите по двойки. С партньора си заедно подредете числата обратно – от 100 до 10. Говорете си на глас и се уверете, че редът е правилен. След това подредете двата комплекта карти, които имате, в стълбичка нагоре от 10 до 100 и стълбичка надолу от 100 до 10.
- Етап 3 ще го направим всички заедно. Сега ще изкачим Планината на броенето! Всеки от вас ще направи крачка напред, когато аз кажа число по десетици. Помнете - една крачка = 10! Когато всички стигнем върха (пред дъската), ще скочим и ще извикаме “Сто!”. След това ще започнем да броим обратно от 100 до 10 и ще се връщаме назад отново с по една крачка на всяка десетица."
Обобщение
"Днес упражнихме броенето по десетици, като подреждахме числата правилно напред и назад. Това ще ни помогне да разберем числовия ред по-добре и да сме подготвени за следващите приключения."
Важно!
- Подгответе комплекти с карти с числа по десетици (10, 20, ..., 100) - за всяко дете.
- Изпълнявайте етапите един по един и след всеки правете проверка.
- Насърчавайте учениците да си говорят и помагат един на друг.
- Подгответе широко свободно място (пред дъската или другаде), където всички могат да се съберат, както и място за движение.
- Следете децата да са внимателни и да не се бутат един друг.
- Обяснете на децата, че една крачка е равна на 10, две – 20 и т.н.
- Броете ритмично и с ентусиазъм, насърчавайте децата да броят на глас заедно с вас.
- Поддържайте високо настроение и използвайте похвали.
Учениците записват числата от 10 до 100 и от 100 до 10, украсяват страницата “Планината на броенето”, и получават печат за успешно изкачване на планината.
Инструкции
- "Хайде да отбележим на нашата карта, че вече посетихме Планината на броенето.
- Сега запишете числата в паспорта си, като първо започвате от 10 и стигате до 100, а после от 100 надолу до 10.
- Украсете страницата в паспорта си като планина, стълба или друго, което ви харесва.
- След това ще получите специален печат, защото сте истински математици-планинари!"
Обобщение
"Отбелязахме нашия успех в паспорта с изкачването на Планината на броенето и сме готови за следващото приключение! Всяка стъпка, която правим, ни помага да опознаем Страната на числата и парите."
Важно!
- Покажете пример как може да изглежда записът и украсата в паспортите.
- Насърчете креативността, но изисквайте да бъдат записани всички числа в прав и обратен ред.
- Сложете подходящи печати или стикери на съответните страници в паспортите на всяко дете.



